Що зміниться після реорганізації ЖЕКів

Невдовзі у Кіровограді, відповідно до рішення міської ради, буде реорганізовано ЖЕКи та КРЕПи й змінено самі підходи до адміністрування й організації надання послуг з утримання житлових будинків та прибудинкових територій. Детальніше про те, чим викликані такі зміни, яких результатів від них чекає влада і що зміниться для населення, розповів на прес-конференції заступник міського голови Геннадій Осетров.

– Я не називав би ці зміни реформуванням, йдеться про приведення у відповідність системи надання послуг до вимог Закону "Про житлово-комунальні послуги", згідно з яким право на надання цих послуг має виборюватися на конкурсі, – пояснив Геннадій Осетров. – Також одним з головних наших завдань є виведення із кризового стану ЖЕКів та КРЕПів, адже їх фінансове становище сьогодні – катастрофічне. Головне управління житлово-комунального господарства разом із контрольною службою зробили моніторинг фінансового становища цих підприємств і з’ясували, що загальний податковий борг дев’яти із десяти ЖЕКів – близько 16 мільйонів гривень, все їх майно – у податковій заставі. Через це вони не можуть ні брати участі у конкурсі, як того вимагає законодавство, ні надавати якісні й у повному обсязі послуги населенню. І справа не лише в боргах. Сьогодні 80 – 85 відсотків витрат ЖЕКів – адміністративні, тобто заробітна плата та податки, і лише 15 – 20 відсотків від сплаченої споживачем суми витрачаються на надання йому послуг. Тому ми вирішили провести укрупнення у цій сфері – замість десяти ЖЕКів та КРЕПів ми залишимо п’ять ЖЕО (житлово-експлуатаційних об’єднань), змінивши при цьому їх функції. Віднині на них покладатимуться обов’язки з адміністрування та диспетчеризації послуг, а послугонадавачів ми визначатимемо на конкурсних засадах (окремо – по кожній із десяти послуг). Перевагу надаватимемо тим, хто гарантуватиме високу якість послуг і водночас найнижчу ціну. Водопровідні та теплові внутрішньо- будинкові мережі обслуговуватимуть водоканал та теплопостачальні підприємства відповідно. Це логічно, адже вони надають послуги з водо- та теплопостачання і не повинні подавати воду і тепло тільки до засувки, вони мають подавати їх до квартири, адже у них укладені угоди зі споживачами на надання цих послуг, і вони повинні нести відповідальність за їх якість. Причому немає необхідності передавати внутрішньобудинкові мережі на баланс водо- та теплопостачальних підприємств – ці послуги ЖЕО просто адмініструватимуть. Щодо інших послуг, то ми розраховуємо на те, що в цій сфері поступово розвиватиметься конкуренція, і це буде тільки на користь споживачам. Зокрема, у місті у нас є три підприємства, які спеціалізуються на обслуговуванні ліфтів, є підприємства, які здатні якісно прибирати прибудинкові території, використовуючи для цього сучасну техніку й таке інше.

Дехто запитував на сесії, коли ми ухвалювали рішення про реорганізацію ЖЕКів, чи тепер замість свого ЖЕКу треба буде звертатися з тих чи інших питань до центрального офісу на Полтавській? Ні, для мешканців нічого не зміниться! Там, де були ЖЕКи, у тих же приміщеннях залишатимуться дільниці ЖЕО, працюватимуть майстри, на цих же дільницях видаватимуть довідки для оформлення субсидій і так далі. Якщо станеться якась аварія, то люди телефонуватимуть на дільниці, і диспетчер переадресує заявку відразу до двох служб – послуговиконавцю та КП "Аварійно-диспетчерська служба". АДС ліквідує аварійну ситуацію, а подальшим ремонтом мережі займеться надавач послуг. Також, як і раніше, мешканці самі визначатимуться, скільки і які послуги вони хочуть отримувати (деякі з них обов’язкові, а максимальна їх кількість – десять).

При цьому реорганізація буде вигідна споживачу, перш за все, тим, що, як мінімум, наступних півроку тариф на утримання житла та прибудинкових територій не підвищуватиметься. Це тим більш важливо в умовах, коли всі інші послуги подорожчали. На інших надавачів послуг ми вплинути не можемо, оскільки тарифи їм затверджує НКРЕ, а ось квартплата – інша ситуація, і ми цим скористалися, щоб стримати її зростання. Також споживач отримає вигоду і від того, що ми змінимо співвідношення витрат ЖЕО: тепер уже 15 – 20 відсотків залишаться на адміністративні витрати, а 80 – 85 йтимуть на надання послуг.

Журналісти поцікавилися, за рахунок чого це співвідношення так радикально зміниться.

– За рахунок скорочення витрат на утримання адміністративного персоналу. Якщо раніше на три ЖЕКи припадало 60 одиниць адмінперсоналу, тобто по 20 на кожен, то зараз ми розробили штатний розпис, що передбачає по 15 одиниць на одне ЖЕО, і їх буде лише п’ять, а не десять, – пояснив Геннадій Осетров. – Слюсарі, що обслуговували внутрішньобудинкові мережі, перейдуть працювати на водо- та теплопостачальні підприємства, що теж дасть економію коштів. Зрозуміло, буде результат і від того, що надавачів послуг визначатимуть на конкурсній основі.

Геннадій Осетров наголосив також, що міська влада ставить перед собою завдання по максимуму працевлаштувати працівників колишніх ЖЕКів та КРЕПів. Як уже зазначалося, слюсарі перейдуть, якщо у них буде таке бажання, працювати на підприємства, що надаватимуть послуги з утримання мереж, майстри-обхідчики дільниць та двірники залишатимуться працювати у ЖЕО, крім того, під час проведення конкурсів міська влада наполягатиме на тому, щоб його учасники теж брали активну участь у працевлаштуванні вивільнених робітників.

Читайте також