Дивовижна виставка творчих робіт студентів кафедри образотворчого мистецтва та дизайну мистецького факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка з промовистою назвою «Батик у всій його красі!» відкрилася на офіційному сайті художньо-меморіального музею Олександра Осмьоркіна в рамках музейного арт-проєкту «Нова генерація».
Започаткований художньо-меморіальним музеєм О.Осмьоркіна експозиційно-виставковий мистецький проєкт «Нова генерація» має на меті виявлення серед студентської художньої молоді яскравих талановитих особистостей в сучасному образотворчому мистецтві України і передбачає влаштування персональних та колективних виставок, а також видання тематичних буклетів з мистецтвознавчими статтями та репродукціями творчих доробків.
Назва нині презентованої експозиції не випадкова, адже саме такими словами: «Метаморфози льону, бавовни, шовку – воском, шнурами, голками, барвниками, з ароматом чаклунства руками нової генерації - молоді. Одним словом – батик у всій його красі!» - означила в оригінальному буклеті її головну ідею куратор виставки - кандидат педагогічних наук, доцент член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, лауреат обласної премії в галузі архітектури, геральдики та вексилології і декоративно-прикладного мистецтва імені Якова Паученка в номінації «Декоративно-прикладне мистецтво» викладач Лариса Гарбузенко. Студенти-бакалаври під її керівництвом протягом 2017 - 2020 років в рамках навчальної дисципліни «Декоративно-прикладне мистецтво» створили близько сорока композицій у техніці батику, досконало вивчаючи тонкощі цього непростого виду мистецтва, яке формувалося протягом багатьох століть.
Найдавніші зразки тканин, розписаних у техніці батик, датуються V ст. до н. е. Археологи нерідко знаходять їх на територіях Західної та Центральної Африки, Єгипту, Ірану, Індії, Китаю, Японії, Індонезії й островів Океанії. Саме Індонезійський батик острова Ява, як тип мистецтва, внесений ЮНЕСКО до «Шедеврів усної та нематеріальної культурної спадщини людства» і нині вважається прабатьківщиною сучасного мистецтва розпису тканин. Так склалося, що саме з Індонезії голландські колонізатори експортували його в Європу, відкривши у 1835 році в місті Лейден першу фабрику з промислового виготовлення батику. Як засвідчує вікіпедія, в перекладі з індонезійського «батик» означає «крапля воску на бавовні». Це - оригінальний спосіб розпису тканини, коли проміжки нанесеного воском малюнку заповнюються барвниками, що нагадує техніку писанкарства. В Україні батик став популярним з кінця ХІХ ст., набувши великого поширення після Паризької міжнародної виставки 1900 року. В нашому краї значних зусиль до зацікавлення цим мистецтвом наприкінці ХХ століття доклали члени Національної спілки художників України Марія Церна та заслужений художник України Наталя Федоренко, яка, до речі, свого часу була одним з перших викладачів спеціальних художніх дисциплін педагогічного університету ім. В. Винниченка.
Сучасні версії техніки батику, опираючись на традиційні форми, поповнюються новими технологіями, які розширюють можливості художнього самовираження. В чому можна наочно переконатися, завітавши на сторінку віртуальної виставки «Батик у всій його красі!». 13 молодих художників в 37 унікальних натюрмортних композиціях та сюжетах на вільну тематику пропонують своє бачення стародавнього мистецтва, викладене в техніках класичного гарячого, оновленого холодного та утаємниченого шіборі (вузликового) батику, часто надаючи йому особливого українського забарвлення. Чого лише варті твори «Як на Івана, та й на Купала» Марини Безуглої, «Українська традиція» Вікторії Василенко, «Купальські вінки» Інни Дубосар, або «Берегиня роду» Крістіни Ніконової та «Лісова пісня» Романа Ткаченка, в яких переконливо звучать мотиви історії нашої національної культури. Композиції Аліни Вишняк «Загуляли» та Тетяни Синєок «Сон Далі» захоплюють і дивують неординарним ставленням до надбань всесвітньої мистецької класики, а роботи Вероніки Рерюк «Меркурій», Людмили Степанової «Прошиття», Діани Бубнової «Шлях і вибір» та Крістіни Гліжинської «Під зіркою Сонця» вражають глибиною відчуття космічної природи всесвіту. Не обійшлося на виставці й без романтично-ліричних нот, що знайшли своє виразне звучання в натюрмортах Валерії Павлючук «Яскраве літо» та Тетяни Горячевої «Сутінки». І як тут не погодитися зі словами Лариси Гарбузенко: «Батик – це унікальне поєднання древнього мистецтва декорування тканин з сучасними технологіями. Представлені твори молодих художників демонструють індивідуальний підхід у використанні нових композицій, інтенсивність кольору та конструктивність ритму плям. Вони, НОВА ГЕНЕРАЦІЯ, своїми роботами стверджують, що батик – це сучасно і стильно!»
заслужений художник України, провідний науковий співробітник
художньо-меморіального музею О.Осмьоркіна