Із «дією» жити й діяти легше



З початку минулого року в Україні на вебпорталі електронних державних послуг «Дія» («Держава і закон»), не виходячи з дому, можна замовити й отримати державні послуги. А з допомогою мобільного застосунку «Дія» – завжди мати у смартфоні потрібні документи в електронному вигляді, якщо такі є в електронних реєстрах різних відомств.

Розробляє і впроваджує електронний сервіс державних послуг «Дія» Міністерство цифрової трансформації України (Мінцифри), а безпосередньо відповідальним за це є керівник проєкту «Дія» колишній кропивничанин Мстислав Банік. На нещодавній зустрічі з журналістами із Кіровоградської області в столичному Українському кризовому медіацентрі він розповів про задум, реалізацію й перспективи проєкту:

– Держава має бути сервісом. І коли я з колегами прийшов працювати в Мінцифри, то зрозумів, що надання послуг треба робити зручним. Тоді в Україні й побутова корупція зменшуватиметься, і нові стартапи з’являтимуться, і не треба буде громадянам годинами вистоювати в чергах для отримання державної послуги. Ми почали переводити державні послуги в онлайн-формат. Це стало іще доречнішим тому, що карантин змусив багатьох працювати вдома та замовляти й отримувати державні послуги там же. Ми розбудовуємо цифрову державу, це спростить життя українців та дасть можливість уникнути присутності держави в їхньому побутовому житті, прибере бюрократію та корупцію. А замість черг вони зможуть витрачати час на важливіші речі. До 2023 року Мінцифри забезпечить технічні можливості, щоб сто відсотків державних послуг були доступні на порталі та в мобільному застосунку «Дія»...

На даний час ще не всі державні послуги присутні на порталі й у мобільному застосунку, але їх кількість розробники електронного сервісу постійно збільшують. Так, зараз у мобільному застосунку доступні такі цифрові документи: паспорт громадянина України у вигляді ID-картки, біометричний закордонний паспорт, картка платника податків (РНОКПП), водійське посвідчення, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, страховий поліс транспортного засобу, студентський квиток, довідка переселенця (ВПО), свідоцтво про народження дитини.

Цифрові документи мають таку ж юридичну силу, як і пластикові. Це закріплено відповідними нормативними актами. У застосунку також можна отримати деякі державні послуги: оплата штрафів за порушення ПДР, оплата боргів за виконавчими провадженнями, можливість ділитися копіями цифрових документів, перевірка дійсності цифрових документів іншої людини.

Станом на друге березня 2021 року застосунок «Дія 2.0» оновили майже чотири мільйони українців. Користувачів порталу «Дія» – більше 3,3 млн; на порталі можна отримати онлайн більше 50 державних послуг. На порталі «Дія» є електронний кабінет громадянина. Для людини це простий спосіб дізнатися, що про неї знає держава. Кожен користувач може отримати доступ до інформації про себе із шести пріоритетних реєстрів (про бізнес, пенсії, землю, податки, власність і транспорт).

Розробники «Дії» підходять до черговості переведення державних послуг в інтернет-простір, виходячи з двох основних критеріїв. Перший – це релевантність, тобто попит на послуги. З огляду на статистику щодо такого попиту, спеціалісти Мінцифри і вносять до списку державних послуг «Дії» ті з них, які є найбільш популярними (наприклад, такими є звернення по субсидії, відкриття ФОП). Тобто від найпопулярніших – до менш популярних. (За словами Мстислава Баніка, на порталі «Дія» доступна найшвидша реєстрація бізнесу у світі: відкрити ФОП в Україні можна за 15 хвилин, а ТОВ – за 20. Уже понад 200 тисяч українців успішно зареєстрували ФОП чи змінили умови ведення підприємницької діяльності. Рік тому лише 4–6 відсотки приватних підприємців відкривали бізнес онлайн, зараз це – 50 відсотків). Другий критерій – реальність, у якій ми перебуваємо. Щоб надавати державні послуги на відстані в режимі реального часу, розробникам «Дії» треба налагодити взаємодію з відповідними органами, які є надавачами цих послуг. Наприклад, коли послуга з відкриття ФОП з’явилася на порталі «Дія», а до цього її надавало Міністерство юстиції, то це не означає, що Мінцифри перебрало в Мін’юсту його сферу відповідальності й почало відкривати та закривати бізнес. Ідеться про те, що Мінцифри створює електронний сервіс, з яким людина взаємодіє, а всі внутрішні процеси з надання державних послуг як відбувалися в міністерствах або інших органах влади, які є надавачами послуг, так і лишаються там. Мінцифри з допомогою електронного сервісу «Дія» лише доєднується до електронних реєстрів державних органів влади. А от з електронними реєстрами в Україні – не все гаразд.

– На прикладі електронного реєстру паспортів Державної міграційної служби України (одного з найкращих реєстрів в Україні) розповім, у якому стані перебувають електронні державні реєстри, – зазначив керівник проєкту «Дія». – До розроблення «Дії» й відображення електронних документів у застосунку реєстр служби працював тільки вдень. На наші здивовані запитання, чому так відбувається, ми почули відповідь: «Вам же паспорти вночі не потрібні». Коли ми почали розроблення відображення паспортів у «Дії», то разом з командою Державної міграційної служби України вдосконалили інформаційну систему, щоб мільйони людей могли користуватись електронними документами 24 години на добу. Це перший момент. Другий: під час тестування електронних паспортів у «Дії» на пів години зникли всі дані. Згодом з’ясувалося, що це в приміщенні, де знаходиться реєстр, вимикали електроенергію. Тобто йдеться про рівень технічної готовності до відтворення електронних документів громадян України з реєстрів у «Дії». Важливою складовою є й наповненість даними цих реєстрів. Так, із 9,5 мільйона водійських посвідчень (зареєстрованих в Україні) на початку роботи «Дії» ми змогли відобразити в ній лише 2,5 мільйона, а згодом – 5,5 міль-
йона електронних документів (водійських посвідчень). Інші – не змогли, бо дані чотирьох мільйонів водіїв залишаються неоцифрованими, у паперових картотеках, або ж їх узагалі втрачено. Чимало документів не оцифровано, їх немає в електронних реєстрах відомств, тому їх і «не бачить» «Дія», коли підтягує документи з електронних реєстрів.

Для пришвидшення оцифрування інформації торік в усіх державних органах запровадили посаду заступника із цифрової трансформації, завдання якого – працювати над вдосконаленням інформаційних систем міністерств та інших органів державної влади. І дбати, щоб ці інформаційні системи було зручно інтегрувати з «Дією», що має надавати державні послуги на відстані в усіх сферах життя…

Мстислав Банік, відповідаючи на запитання стосовно повільного розгляду через «Дію» звернення про реєстрацію чи зупинення бізнесової діяльності, зазначив, що «Дія» формує заяву на отримання державної послуги людиною. Відповідно до законодавства України в більшості випадків ці заяви обробляють потім державні реєстратори. Наступним етапом розроблення послуги стане автоматичне їх оброблення. Наприклад, у квітні 2021 року заплановано реалізувати автоматичну реєстрацію ФОП уже без участі державного реєстратора.

– Обробляє заявки на державні послуги, надіслані з «Дії», державний реєстратор у центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП). Згідно із законом, він має зробити це протягом доби, але затягування реєстратори пояснюють тим, що мають багато заявок від людей, що особисто прийшли до ЦНАПу, – розповів керівник проєкту «Дія». – Поки що з допомогою «Дії» можна отримати лише державні послуги, місцеві ж – ні. Але з часом заплановано й місцеві перевести в цифровий формат, щоб людина могла надіслати запит і отримати як державні, так і місцеві послуги. Запит бажано робити з комп’ютера, а не з мобільного телефона, на якому встановлено застосунок «Дія», тому що електронний сервіс у телефоні загалом призначений для демонстрування електронних документів. Багатокрокові операції для надання державних послуг онлайн набагато зручніше здійснювати на стаціонарному комп’ютері. Наприклад, комплексна послуга «Є-малятко» на порталі «Дія» передбачає 40 кроків. Вона дає можливість за 20 хвилин за однією заявою відразу в пологовому будинку отримувати до дев’яти державних послуг, пов'язаних із народженням дитини.

Зважаючи на те, що Мінцифри планує до 2023 року забезпечити технічні можливості, щоб сто відсотків державних послуг були доступні на порталі та в мобільному застосунку «Дія», міністерство планує досягти того ж або наступного року покриття 95 відсотків транспортної інфраструктури й населеної території України швидкісним Інтернетом. До того ж «Дію» мобільні оператори не тарифікують, тобто навіть якщо на рахунку в мобільному телефоні лише одна копійка й залишається тільки один мегабайт, то все одно електронний сервіс державних послуг буде доступний користувачеві. Не треба поповнювати рахунок і боятися, що може перерватися зв’язок. Моя мета – за п’ять років роботи над проєктом «Дія» зробити так, щоб людина в найвіддаленішому селі України могла взяти телефон з безкоштовним доступом до Інтернету й отримати будь-яку державну послугу...

Електронний сервіс державних послуг «Дія» – доволі складна система. Саме тому на його порталі користувачі можуть прочитати, що це таке, як зареєструватися на порталі й у мобільному застосунку й користуватися цим електронним сервісом, та отримати відповіді на багато інших питань, пов’язаних із державними послугами на відстані і оцифрованими документами. Як до всього нового, та ще й електронного, люди часом ставляться до «Дії» з осторогою, побоюючись втручання у свої електронні дані, документи, а то й викрадення їх.

– «Дія» не має жодного реєстру, тому й викрадати дані в неї немає з чого. Електронний сервіс бере їх із державних оцифрованих реєстрів різних відомств, які знаходяться в безпечних середовищах і мають купу сертифікатів, – пояснив Мстислав Банік. – Єдиний шанс отримати доступ до ваших даних у «Дії» – це викрасти ваш смартфон, зламати його систему безпеки й додатково систему безпеки «Дії», що зробити дуже важко…

А на запитання про запровадження виборів в Інтернеті посадовець Мінцифри відповів так:

– Чи скоро ми голосуватимемо на виборах в електронному вигляді? Важлива річ при голосуванні – анонімність. У Мінцифри є напрямок електронної демократії, ми над ним працюємо. Кінцева мета – президентські вибори провести в електронному застосунку. Але проблема в тому, що громадянина треба точно ідентифікувати, але водночас його голос має бути анонімним. Тому обережно ставимося до даного напрямку. На мою думку, це – найскладніший проєкт Мінцифри, який може бути реалізовано в Україні. До того ж система обліку голосів на сто відсотків має бути єдиною для двох варіантів – паперового й електронного. Адже завжди, навіть у разі запровадження електронних виборів, будуть люди, які приходитимуть особисто на виборчі дільниці для голосування…

До електронного сервісу державних послуг «Дія» входять також платформа цифрової освіти та бізнес-платформа. Цей електронний сервіс постійно вдосконалюють і поповнюють. Колектив проєкту «Дія» на лише переводить послуги в електронний формат, а й створює нові. Наприклад, торік у грудні було запущено оформлення матеріальної допомоги для ФОП та найманих працівників, що є найбільш вразливими під час карантину. Громадяни могли оформити допомогу за п’ять хвилин на порталі чи в застосунку «Дія». А щойно Міністерство цифрової трансформації спільно з Міністерством охорони здоров’я запустило послугу «Запис до листа очікування вакцинації від COVID-19» у застосунку та на порталі «Дія», а також через національний контакт-центр з питань протидії COVID-19. Записатися до цього листа очікування з першого березня може кожен охочий у сімейного лікаря, через національний контакт-центр МОЗ – за номером телефона 0 800 60 20 19 – та порталі чи в мобільному застосунку «Дія».

Матеріал підготовлено в рамках спільного проєкту Українського кризового медіацентру та Естонського центру східного партнерства.

Юрій ЛІСНИЧЕНКО

Читайте також