Усього з початку року до відділу надійшло 60 скарг з приводу порушень прав споживачів. У двадцяти випадках кіровоградці скаржилися на якість комунальних, у тринадцяти – побутових послуг, у двох – послуг зв’язку. Також до відділу надійшла 41 письмова заява, пов’язана з порушенням у сфері транспортних пасажирських перевезень.
– Нагадаю, що при відділі діє спеціальна комісія, яка кожну скаргу на водіїв пасажирського транспорту розглядає окремо, – зазначила Ганна Денисенко. – За два місяці нинішнього року за результатами розгляду цих скарг звільнено з роботи сім водіїв (в основному, за хамське поводження з представниками пільгових категорій), трьом винесено догани, із двома підприємствами розірвано договори на перевезення пасажирів. Десять скарг – ще на розгляді.
Оскільки, як уже зазначалося вище, найбільше скарг надходить на низьку якість товарів, Ганна Денисенко особливу увагу приділила саме цьому питанню, надавши поради, як діяти споживачеві у такій ситуації.
– Згідно із статтею 8 Закону України «Про захист прав споживачів», у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліку товару споживач має право вимагати, щоб цей недолік був усунутий, або ціна на товар була пропорційно зменшена. Споживач може також сам віддати товар у ремонт, а продавець зобов’язаний відшкодувати йому витрати.
Також слід звернути увагу на те, що є випадки, коли дефект усунути неможливо, тобто він, як визначено в законі, є істотним. У таких випадках споживач має право вимагати або заміни товару на аналогічний, або повернення коштів. Виконати ці вимоги продавець повинен не пізніше, ніж протягом семи днів. У разі, коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, відповідно до статті 17 закону продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Якщо ж дефект заводський – споживачеві повинні повернути гроші за товар або обміняти його на інший. При цьому і споживач, і продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Ганна Денисенко нагадала також про ще одну статтю закону – 9-у, згідно з якою споживач протягом 14 днів із дня придбання має право поміняти товар, якщо він його не задовольнив, наприклад, за формою, фасоном, кольором або з інших причин. Однак у цьому випадку йдеться тільки про товар належної якості, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Все вищезазначене – вимоги, передбачені законом. А як на практиці? Відповідаючи на це запитання, головний спеціаліст відділу захисту прав споживачів зазначила, що у більшості випадків інтереси споживачів доводиться відстоювати, адже з одного боку неякісних товарів багато, а з іншого – кому із торговельників хочеться зазнавати збитків, повертаючи гроші споживачам? Правда, Ганна Денисенко звернула увагу й на те, що останнім часом споживачі почали активніше захищати свої інтереси, прискіпливіше ставитися до якості товарів та послуг, грамотніше з юридичної точки зору діяти у спірних ситуаціях. Про це свідчить і той факт, що лише за два місяці нинішнього року до відділу захисту споживачів звернулося майже двісті кіровоградців, які захотіли отримати усну консультацію з приводу того, як їм самостійно відстояти свої права.