Співтворчість заради всебічного розвитку

З нового навчального року українська початкова школа розпочала працювати за новим державним стандартом та онов- леною програмою.

У чому ж їх суть? Про це "ВГ" розповіла старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (КОІППО) імені Василя Сухомлинського кандидат педагогічних наук Людмила Кашуба:

– Новий держстандарт змінює ставлення вчителя до навчального процесу, його роль у школі – з менторської на співтворчу з учнем. Пропонує демократичні підходи до вивчення предмета.

Введення нового державного стандарту початкової загальної освіти пов’язане з потребою гармонійного розвитку дитини. У першому класі введено нові предмети "Природознавство", "Основи здоров’я", "Іноземна мова", у другому – "Сходинки до інформатики", передбачено можливість вибору адміністрацією школи та батьками двох курсів з варіативної частини (22 різноманітних курси: "Вишивання", "Хореографія", "Театральне мистецтво", "Християнська етика", "Поетика", "Логіка", "Права дитини", "Елементи геометрії", "Цікава економіка" тощо). Державний стандарт чітко визначає, який матеріал учитель у першому та інших початкових класах повинен опрацювати з дітьми, що вони повинні знати. Раніше ж такої конкретизації не було. Держстандарт визначає конкретну мету, якої має досягти вчитель. І в той же час ця мета – доступна.

Учителям надано можливість вибору підручників і зошитів-посібників з кожного предмета (із двох запропонованих варіантів вони обирають один). Наприклад, математику першачки вивчають або за доповненим і дещо зміненим підручником колективу авторів під керівництвом М.Богданович і Г. Лишенко, а також за складнішим підручником авторів Ф. Ривкінд і Л. Оляницької, який доволі складний для опанування, передбачає застосування системи розвивального навчання. Дітям з низькою та середньою підготовкою важко за ним навчатися. Якщо вчитель бачить, що для його учнів цей підручник заскладний, то може перейти на вивчення предмета за легшим для сприймання.

Уведення в першому класі предмета "Іноземна мова" – то не зовсім новина. До цього в окремих школах його за бажанням батьків вивчали факультативно – після уроків. Тепер же опановуватимуть на уроці (у нашій області це можуть бути англійська, німецька, французька, іспанська, російська мови). Викладають іноземну першачкам учителі середньої та старшої школи. Для них у нашому інституті організовано курси підготовки до роботи в молодшій школі. Передбачено, що ці ж учителі навчатимуть цих же дітей і в середній та старшій школах. Пощастило тим педагогам, які мають спеціальність "Початкове навчання та іноземна мова". Вони добре знають специфіку навчання дітей на уроках іноземної мови в початковій школі, тому вже готові до її викладання.

Дуже хороше доповнення до підручників – зошити-посібники від творчих учителів, за якими на уроках дуже цікаво і зручно працювати як учителеві, так і учням (Людмила Кашуба сама є автором програми варіативного курсу і співавтором зошитів-посібників для 2 – 4 класів курсу "Цікава економіка", – Авт.).

У КОІППО заплановано проведення курсів з опанування інформаційних технологій для вчителів початкової школи, аби вони могли викладати у другому класі предмет "Сходинки до інформатики". Адже потрібно, щоби діти не просто гралися за комп’ютером, а здобували теоретичні і практичні основи комп’ютерної грамотності.

Спеціалісти кафедри дошкільної та початкової освіти нашого інституту напередодні нового навчального року побували в усіх районах, де провели навчальні семінари, пов’язані з упровадженням нового держстандарту початкової загальної освіти. Привезли нові програми, календарно-тематичні плани для вчителів, нові посібники, навчальні диски. А з десятого вересня вже діють курси для вчителів початкових, передусім перших, класів. Для них розроблено цикл лекцій, практичних занять, пов’язаних із новим держстандартом. Практичну частину ведуть досвідчені вчителі вищої категорії, які дають уроки згідно з новою програмою.

Тішить те, що за новим держстандартом введено чотири уроки фізичної культури, адже це – профілактика захворювань, оздоровчі методики. Крім того, у першому класі через кожні десять хвилин уроку вчителі обов’язково повинні проводити з дітьми фізкультхвилинки.

На мою думку, держстандарт має й деякі недоліки. Концентрація уваги шестирічної дитини не може тривати більше, аніж три уроки. А їй доведеться щодня навчатися протягом 4 – 5 уроків. Шестирічна дитина в обідню пору потребує сну. Однак не всі школи можуть надати їй таку можливість. Тому працівники освітнього міністерства проти відкриття груп продовженого дня, якщо керівництво школи не створило умов для денного сну шестирічок. Гадаю, що необхідно зменшити кількість уроків у першому класі, першокласники повинні навчатися не більше трьох уроків. Перших два тижні вони стільки й училися. А далі кількість уроків збільшується. Думаю, що предмети "Іноземна мова", "Основи здоров’я", якісь інші можна було б у ігровій формі викладати факультативно у групі продовженого дня – після того, як дитина побуде на свіжому повітрі, пообідає, відпочине…

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
"Політика - це серйозна справа". Трамп провів зустріч з Байденом у Білому домі - BBC News Україна.
Найбільш таємнича планета. На супутниках Урану можуть існувати умови, сприятливі для життя - BBC News Україна.
МЗС висловив своє незадоволення щодо демонстрації фільму про "любов українки та росіянина" в Талліні: це викликає відчуття розчарування.
Теги