Що споживачу потрібно знати про експертизу товарів

Якщо ви придбали товар, у якому під час гарантійного терміну був виявлений дефект, і ви вважаєте, що товар вийшов з ладу не з вашої вини, а продавець це заперечує й не хоче повертати вам гроші за нього або міняти на інший, вирішити конфлікт допоможе експертиза.

Що це за процедура і як її провести, ми запитали у головного спеціаліста з питань захисту прав споживачів управління зі сприяння розвитку торгівлі та побутового обслуговування населення Кіровоградської міської ради Ганни Денисенко. Ось що вона розповіла:

– Експертиза проводиться для того, щоб виявити природу появи дефекту – чи з вини виробника, чи через неправильну експлуатацію товару. Зробити її можна лише за наявності письмової заяви покупця, яка пишеться на ім’я керівника торговельного закладу, де був придбаний товар.

Отримавши таку заяву, продавець протягом трьох днів зобов’язаний організувати експертизу, а протягом 14 днів її провести.

Офіційні експертизи у нашому місті здійснює Кіровоградська регіональна торгово-промислова палата, яка розташована на вулиці Преображенській, 79-а. Ця установа має всі документи для проведення такого роду діяльності: державний сертифікат, ліцензію, акредитацію у Національному агентстві з акредитації України, а спеціалісти, які там працюють, складають екзамени на знання в тій чи іншій галузі. Лише такий заклад має право видавати експертний висновок.

У процесі експертизи складається акт, який має юридичну силу. (В разі незгоди покупця із висновками експертизи він має право подати позов до суду з проханням проведення повторної незалежної експертизи). До речі, споживач має право бути присутнім під час експертизи.

Якщо експерт виявить, що у товарі виявлено виробничий брак, тобто виріб не можна відремонтувати, далі експлуатувати за призначенням, покупець набуває права обміну на аналогічний товар чи повернення коштів. Закон говорить, що за наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі потреби перевірки якості – протягом 14 днів або за домовленістю сторін. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.

Зверну увагу на те, що експертизу оплачує торговельний заклад, але якщо експерт виявить, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, то через суд відбувається відшкодування коштів на її проведення саме за його рахунок. Варто при цьому зазначити, що справа до експертизи у конфліктних ситуаціях може й не дійти. Звертаючись до нашого управління за консультацією, люди інколи до неї не вдаються. Мабуть, тому, що наперед знають, що брак з’явився саме з їхньої вини.

Найбільше нарікань у кіровоградських споживачів – на взуття. Трапляється, з’ясувати, з чиєї вини виник дефект, допомагає саме експертиза. Буває так, що людина збиває носки чи ламає задники взуття й думає, що це вона так необережно ставилась до своєї покупки. Але після експертизи виявляється, що там був прихований дефект і вини споживача немає. А буває й навпаки. Наприклад, звернулась до нас жінка із скаргою на те, що нові лаковані чобітки швидко потріскались. Експертиза підтвердила, що взуття розраховане на носіння восени чи навесні, але аж ніяк при низьких температурах. А споживачка взувала їх якраз під час морозів, що і призвело до виникнення дефекту.

Загалом же, у більшості випадків наші підприємці намагаються вирішити проблему мирним шляхом, якщо дефект можна усунути – здійснюють ремонт або пропорційно зменшують вартість товару, повернувши кошти покупцю. Був такий випадок з придбанням неякісних брюк. Споживач божився, що він їх одягав лише кілька разів, а тканина місцями "розлізлась". Він наполягав, що брак виник не з його вини. При огляді виробу стало зрозуміло, що носили його досить мало. Виникло питання проведення експертизи, але підприємець сам запропонував залагодити конфлікт без неї, погодившись повернути 50 відсотків коштів від вартості товару (закон передбачає такий варіант, якщо покупець на нього пристане). У даному випадку споживач на це погодився.

Читайте також