Найбільш «кіровоградський» політик як дзеркало української влади

Передвиборчий час – найгарячіший для політиків. Мав би бути захопливо-інтригуючим і для нас, виборців, адже вирішується не тільки їхнє, у першу чергу – наше майбутнє. Але, на жаль, ця наповратлива агітація викликає здебільшого несприйняття і відразу, бо триває змагання не свіжих ідей і проривних думок, не прагнення вивести країну із злиднів та зневіри, а брехні, цинізму, фальші, підкупу. І ми наскільки звиклися з такою реальністю, що крізь неї вже фактично не можливо пробитися чомусь справжньому і прогресивному. Чому так?

З усіх ЗМІ нам розповідають, які хороші кандидати. Вистачає і чорного піару – компромату, підкріпленого, здається, незаперечними доказами. Як не розгубитися у цій вакханалії? Кому вірити? Тут рецепт простий, винайдений тисячі років тому: вірити не словам, а ділам. Біда у тому, що й діла багатьох з них піарники подають у виключно вигідному для кандидатів світлі, хоча насправді це далеко не так. І тут дуже важливо мати свій погляд.

Саме такий свій погляд, більш-менш зблизька, і дозволяє мені прокоментувати деякі «заслуги» кандидата, якого називають найбільш «кіровоградським». Мова про Юлю Тимошенко, бо це ж вона ще в далекому 1997-му тріумфально увійшла в українську політику і владу через кілька степових районів нашої області. Нинішні агітатори підносять це як великий плюс.

Я добре пам’ятаю той час. Найсильніша і найвпливовіша політична сила початку 90-х – Народний рух України – уже розпочав своє згасання, підірваний внутрішніми суперечностями. Та й тримався він на ідеї, на одиницях – десятках відданих людей, ніколи не маючи капіталів, а тим більше, дурних грошей. Юля ж їх мала. Газовий імпорт з Росії у всі часи, аж до нинішнього, був золотим дном. Вона ж осідлала цей потік фактично першою і, мабуть, і сама була здивована тим золотим дощем, під який потрапила. Тож гроші роздавала неміряно наліво й направо. Це був фактично перший масовий великомасштабний підкуп виборців.

Українська держава тоді нічого не могла протиставити такій навалі – ні досвіду, ні законів, ні інституційного усвідомлення взагалі, що відбувається. Не міг встояти проти цього і народ – довірливий, наївний, що не так давно вийшов із цупкого тоталітаризму, а ще й обібраний тодішньою інфляцією, він не вмів не те що контролювати владу, критично ставитись до неї, протистояти підкупу, а навіть думати про це.

А його дурили професійно. Деякі колеги і досі мало не з гордощами згадують, як заробляли на цьому, переодягаючи Юлю із модельних норкових шуб у благенькі курточки, мало не у фуфайки, перед зустрічами з виборцями на фермі чи на полі. Звісно, історик-науковець, тодішній кандидат від Руху, не мав жодних шансів. Не так давно хтось з нинішньої української владної еліти назвав Юлю матір’ю політичної корупції. І це абсолютна правда.

Ця ситуація – точна відповідь на те, чому в нас з’явились олігархи. Тоталітарний СРСР розвалився, незалежна Україна нових законів надбати не встигла, у законодавстві – повно дірок, а тут – великі промислові комплекси, незліченне багатство, відсутність національного менеджменту, розпад виробничих стосунків і управління. Народ же як довірливий наївний велетень, якому відбили пам’ять, майже знищили національну свідомість, та ще й обсадили злиднями. Грабуй такого скільки зможеш. А хто на це здатен? Шахраї, хитрі циніки, відверті бандити.

Пройшов час, і Юля зуміла проявити себе у парі з Віктором Андрійовичем, навівши певний лад в енергетиці, відмінивши бартер. З’явились певна надія і довіра до неї. Варто зауважити, що Юлія Володимирівна має потужний інтелект і небуденну харизму. Їй вдається зачарувати більшість з тих, хто потрапляє у її силове поле. Пригадую, як вона зачаровувала шахтарів Олександрії на чергових виборах, якраз тоді, коли член її фракції в парламенті Костянтин Жеваго прибрав до рук комплекс «Олександріявугілля». Що лишив по собі? Мільйонні борги перед працівниками, розор та руїни. Якось Микола Сухомлин, екс-голова обласної ради, зауважив, що Жеваго з його капіталами розрахуватися з боргами по зарплаті перед людьми нічого б не коштувало, але, очевидно, не це було його пріоритетом.

Коли Юля вперше, ще за Кучми, потрапила в тюрму, у «Батьківщину», політичну партію, створену нею, йшли люди активні, ідейні, небайдужі. У якийсь момент здавалося, що її успіх та сила допоможуть і їм прийти до влади і тоді Україна почне змінюватись на краще. Але коли наближались чергові вибори і добряче запахло перемогою Юлі, серед делегатів обласної конференції раптом з’явились десятки людей, яких досі й близько не було на протестних акціях, пікетах, мітингах. Зате були в різних владних кабінетах, провладних партіях та зібраннях. Саме вони склали левову частку депутатів різного рівня рад. І це тепер агітатори констатують як одну з перемог найбільш «кіровоградського» політика. Фактично ж це були ще одна масштабна маніпуляція і обдурювання електорату.

Чому так сталося? Бо не спрацьовував механізм демократії всередині партії. Із самого початку вона створювалась не як демократична організація, а як лідерський клан. Практично всі керівники районних і міських організацій одержували заробітну плату з центру, тотально залежали від керівника обласної організації. Це була і є жорстка вертикальна система, де потрібне рішення могло прийматися чисто формально. Тому й став можливим наплив сторонніх людей-претендентів на ймовірні майбутні депутатські мандати. По суті пристосуванців, корисливих перебіжчиків, «вічних керівників», які просто пересідали на швидкоплинніший до влади човен. І пересідали вони не лише для того, щоб красуватися в президіях чи маячити на перших сторінках ЗМІ, для них влада — ресурс. Ним вони користувалися і успішно користуються досі.

Велика надія на багатопартійність, де, здавалося, автоматично працюватиме демократичний принцип відбору кращих, активніших, розумніших, професійніших, ідейніших, не справдилася. Принцип не працював, бо партії створювалися і фінансувалися згори, а партійці знизу не мали сил і можливостей хоч якось протистояти. Можливо, не варто було б і згадувати про це, якби такі механізми не працювали і досі. Виносять вони ближче до влади різних людей, але і корисливих шахраїв, і місцевих олігархів і, на жаль, багатьох бажаючих користуватися ресурсом, а не тих, хто готовий брати на себе відповідальність і має для цього відповідну підготовку та досвід.

Довелося бути присутньою на одному партійному зібранні, де з хвилини на хвилину очікувалось призначення лідера на найвищу посаду в області і де його оточення ділило сфери впливу й посади. Вражала неймовірна жадібність – не поступитися жодним кріслом, і жодного слова, жодної згадки про тягар відповідальності, про рівень підготовки та професіоналізму тих, хто у ті крісла завтра сяде. Велика ймовірність того, що такий підхід спрацьовує і на вищому, державному рівні.

Але час не стоїть на місці. І якби усе було так сумно, України вже б не було. Суспільні процеси, як і будь-які інші, на щастя, різнобіжні. І будь-які наші добрі наміри й справи не проходять безслідно. Підростають нові покоління, самодостатніші, впевненіші, обізнаніші. Звісно, негативні впливи і приклади теж нікуди не діваються. Але досвід для того й існує, щоб з нього робити висновки. Найголовніший – мусимо формувати суспільний запит на оновлений, професійний, відданий Україні політикум. Як би там не було, але влада поступово вчиться реагувати на ці запити.

І тут найбільший наш ворог – невіра у себе, схиляння до примітивного популізму. Він дуже затишний і зручний, але таїть в собі найбільші загрози. Це те саме, як у великий мороз зупинитися і піддатися розслабленню, стає тепло і приємно, але за цим – смерть. Сьогодні наше становище далеко не таке трагічне, як багато хто намагається його змалювати, наголошуючи на людських слабкостях, бідності, негараздах. Воно може стати таким, якщо ми, як спільнота, втратимо віру у себе, розслабимося і забудемо про власну відповідальність. І це стосується не лише найближчих виборів. Ми вже маємо не одне дзеркало українського політикуму, варто часом зазирати в них, щоб не повторювати провалів і помилок, щоб використовувати ті механізми, які не спрацьовували раніше або їх використовували проти нас. Вони універсальні. Мусимо подорослішати як національна держава, взяти на себе відповідальність і нарешті використати їх на свою користь.

Світлана ОРЕЛ

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
Нідерланди повинні інвестувати додаткові 19 мільярдів євро для виконання своїх зобов'язань перед НАТО.
Блогер стверджує, що Залужного та Буданова свідомо не додали до останніх рейтингів, оскільки їхня популярність та довіра з боку громадськості зростають.
Дві третини з 2 мільйонів боєприпасів для України, наданих Європейським Союзом, вже були "виявлені", повідомив Сибіга.
Теги