Інтервал руху між цими маршрутками сьогодні був уранці - 40 хвилин, як мінімум. Принаймні стільки - з 8.30 до 9.15 прочекали 18-го маршруту на вулиці Новгородській десятка три пасажирів на різних зупинках. Серед них - батьки з дітьми, що поверталися з першого дзвоника зі школи №2, пенсіонери, що хотіли скупитися на 1-му оптовому, працюючі, яким треба було поспішати на роботу.
- Цей 18-ий маршрут - це просто знущання над людьми, - спілкуючись з кореспондентами "ВГ", зазначила одна жіночка, яка чекала на маршрутку. - Впевненим можна буди тільки в тому, що маршрутка буде в 8.40 та в 8.15, ще вони більш-менш регулярно виїздять із центру на проміжку часу між 16-ю та 17-ю годиною. І все! І це при тому, що на Велику Балку ходять лише дві маршрутки - 4-а та 18-а. Маршрути їх різняться, тож вони одна одну не замінюють. Людям похилого віку, хворим, та й здоровим у спеку чи із сумками треба подолати величезну відстань, щоб замість вісімнадцятого скористатися послугами четвірки.
- Парадокс, але незважаючи на такий попит, нерідко маршрутки на 18-му маршруті їздять порожні. Чому? Бо люди вже не сподіваються на нього, не знають, чекати машину чи ні, і йдуть на 5-ий, 103-й маршрут. Але ж це - дуже далеко! Не в кожного є таке здоров'я. А ось із центру що 4-ка, що 18-ий завжди їдуть забиті. 4-ки, до речі, їздять набагато частіше, але вони теж під зав'язку завжди забиті, бо ці два маршрути не спроможні вивезти всю кількість людей.
- Колись їздив на Балку 118-ий маршрут, і транспортне сполучення було значно краще, - додає ще одна співрозмовниця. - Зараз його немає. А ще - жодної маршрутки у бік аеропорту. Доїхати на четвірці можна тільки до Шевченка, на 18-му - до Балашівки. Я розумію, що не можна зв'язати всі мікрорайони один з одним без пересадок. Але ж це - один з головних напрямків! Скільки людей працює, вчиться у тій частині міста! Невже не можна зробити маршрут у той бік?
Прикметно: якщо сядете в маршутку до Балки, розмов між пасажирами - тільки про транспортні проблеми. Допекло. Інколи - навіть з нецензурними висловлюваннями. І людей зрозуміти можна.
Ми зателефонували за телефоном, який вказаний в 18-му маршруті як контакт перевізника - ПП "Автобаз Кіровоград".
- Який графік руху на вашому маршруті?
- 10-15 хвилин, у години пік - частіше.
- Да ладно. Сьогодні прочекали 40 хвилин.
- Значить, машина зламалася.
- Усі?
- Ні. Я обов'язково перевірю сам, як їздять водії.Але ж ви розумієте, що це за мікрорайон. Там одні пільговики, на ньому не заробиш.
Логіка перевізника зрозуміла. Однак, по-перше, на наших очах усі пільговики, що сідали в маршрутку, давали водієві по дві гривні. По-друге, пільговики теж люди, їм треба користуватися громадським транспортом. По-третє, у всіх без виключення перевізників є повне право отримувати компенсацію на пільгові перевезення. Правда, для цього треба працювати прозоро - показувати заробітну плату водіїв, мати власний парк транспортних засобів. Зрозуміло, далеко не всі можуть ці вимоги виконати, але це вже - їхня проблема.
І, нарешті, по-четверте, чому тоді перевізник не порушив це питання перед владою? Логічно було б, якби ті, хто обслуговують таки нерентабельні маршрути на додачу отримували один-два прибуткових. Не даремно ж існує термін "соціальний бізнес". Отримуючи прибутки, треба щось і віддавати місту...
До слова. 118-ий маршрут теж обслуговував ПП "Автобаз Кіровоград". І досі він зазначений як перевізник на цьому маршруті на сайті Кіровоградської міської ради. Однак, за словами працівників управління розвитку транспорту і зв'язку, він припинив цей маршрут обслуговувати. Напевне, вирішив, що він теж нерентабельний. Вирішив на власний розсуд, не зважаючи на умови угоди, що підписав із владою.І не зважаючи на інтереси людей.
Примітка. На фото - не 18-а, а 4-а маршрутка, оскільки фотокореспондент, прочекавши на зупинці біля Центрального ринку в обідню пору 18-у маршрутку близько години, так її і не дочекався.