З минулої неділі у Кропивницькому на двох міських маршрутах, № 274 Селище Нове – Площа Б. Хмельницького та № 111б – Стара Балашівка – почали перевозити пасажирів нові автобуси великої місткості КП «Електротранс», придбані нещодавно за кошти з міського бюджету.
Появу нового транспорту міський голова Андрій Райкович на апаратній нараді у понеділок назвав значною подією для обласного центру і пообіцяв особисто перевірити його роботу.
– Для нас це – дуже важлива подія. Найближчим часом я проїду всіма маршрутами нових автобусів, послухаю людей і водіїв, – зазначив очільник міста. – А нині прошу міське управління розвитку транспорту і зв’язку кілька днів здійснювати моніторинг пасажиропотоків. Це серйозна справа, можливо, ми щось не взяли до уваги, можливо, доведеться внести зміни в графіки руху. Час покаже, пасажири підкажуть.
Андрій Райкович звернувся також до журналістів Кропивницького як до друзів і партнерів з проханням долучитися до контролю роботи громадського транспорту.
– Разом завжди легше віднайти правильне рішення і найкращий варіант. Працюємо далі і розробляємо нові маршрути, – наголосив очільник обласного центру. – Для міста це дуже важливий крок. Окремо прошу патрульну поліцію на цих маршрутах теж працювати активніше.
Чому ж перші автобуси виїхали не в робочий день і коли слід очікувати їх на інших маршрутах? Про це та багато чого іншого, пов’язаного з початком роботи в місті автобусів великої місткості білоруського виробництва, кореспондентові «Вечірньої газети» розповів начальник міського управління розвитку транспорту і зв’язку Олександр Вергуна.
– У неділю пасажиропотік значно менший, тож автобуси розпочали працювати на названих двох маршрутах, щоб водії пристосувалися до них, – зазначив посадовець. – І хоча вони вже їздили ними, але без пасажирів під час обкатки машин. Але зовсім інша справа – їхати з пасажирами. Потрібно було дати можливість водіям адаптуватися до маршрутів і графіків руху.
– Коли ж, Олександре Сергійовичу, можна очікувати на появу нових великих автобусів на всіх визначених раніше семи маршрутах?
– У середу, 25 жовтня, автобуси виїхали ще на два маршрути – № 103 (Кущівка – Нова Балашівка) і № 123 («Завадівка – ТЕЦ»). Наприкінці тижня ці МАЗи розпочнуть працювати іще на двох – 104а («Площа Б. Хмельницького – Телецентр – Новоолексіївка – Критий ринок») і № 116 («Никанорівка – вул. Лісопаркова»). Чому не раніше? Бо зараз на вулиці Великій Пермській триває капітальний ремонт асфальтного покриття. Маршрутні таксі об’їжджають цю ділянку вулицею Куроп’ятникова та провулками, великий же автобус цього зробити не зможе. Також наприкінці тижня великі автобуси виїдуть і на маршрут № 118 («Велика Балка – Центральний ринок»).
Одразу після виходу на маршрут № 116 нових автобусів буде проведено вивчення на ньому пасажиропотоку. Цілком імовірним є його продовження від вулиці Лісопаркової до селища Молодіжного.
Варто сказати, що великі автобуси у звичайному режимі руху відтепер перевозитимуть пасажирів на двох маршрутах, де працювали і продовжать працювати також маршрутні таксі (№ 103 і 274), та на п’яти, які з 2014 року ніхто з перевізників не обслуговував. Це маршрути № 104а, 111б, 116, 118 і 123.
Щодо кількості автобусів великої місткості: на маршрутах № 103, 104а, 116, 118 і 123 заплановано використання двох машин, № 111б – трьох, а № 274 – п’ятьох. Загалом – вісімнадцять автобусів. Два – у резерві. На 274-му маршруті два великих автобуси ПП «Фенікс-Транс-Груп», які тривалий час перевозили новенців, відтепер уже цього не роблять. МАЗи КП «Електротранс» їздять за розкладом, який невдовзі буде розміщено в кожному з них.
– І з якого й до якого часу варто кропивничанам виглядати їх на зупинках?
– Великі автобуси на різних маршрутах виїжджають зранку з кінцевих зупинок від 6:00 до 6:30, а наприкінці дня – о 22:30. Повертаються останні з них у тролейбусний парк близько 24:00. Якщо від пасажирів не буде ніяких нарікань, то час відправлення в перші й останні рейси лишиться незмінним, однак на прохання пасажирів його можна буде скоригувати.
– Вартість проїзду лишається такою, якою її визначив виконавчий комітет міської ради – чотири гривні?
– Ціну переглянуть після повного обстеження пасажиропотоків на цих семи маршрутах. Вона найімовірніше може лишитися такою ж або стане меншою.
– Не є великим секретом, що водії маршрутних таксі часто у вихідні то не виїжджають на роботу, то просто стоять собі десь на кінцевих зупинках. Такого не станеться з автобусами КП «Електротранс»?
– І у вихідні, і в будні автобуси великої місткості працюють в однаковому режимі. Протягом місяця їх роботи буде обстежено пасажиропотік. Тоді, можливо, кількість автобусів у вихідні на маршрутах, де в ці дні майже немає пасажирів, буде зменшено. Адже вони не мають їздити зовсім порожніми. Та це не означає, що пасажирам нічим буде їздити…
Поспілкувавшись із очільником міської транспортної галузі, автор написаного вирішив на власні очі переконатися в ефективності автобусів великої місткості на прикладі маршруту № 274. І варто сказати, що побачене вразило і що слідом за сучасними тролейбусами Кропивницький отримав найвищої якості великі автобуси, що дає можливість нашому громадському транспорту бути зручним, оперативним і комфортабельним.
Тепер на кінцевій та інших зупинках у селищі Новому немає тих юрб, які намагалися втиснутися в крихітні маршрутні таксі й усього два великих неоплани, бо інтервал між від’їздом МАЗів у найжвавіші години складає 20 хвилин, в обідню ж пору – 30. Затяті прихильники маршруток теж не в програші: вони можуть їздити і в мікроавтобусах, які від’їжджають з кінцевих зупинок маршруту в той час, коли один МАЗ уже від’їхав, а інший – ще ні.
Дослухувався кореспондент «Вечірньої газети» й до пасажирів нових білоруських автобусів. І почув набагато більше приємного про них, аніж неприємного. Спочатку про деякі недоліки, які стосуються лише «звукового наповнення». Багатьом ріже вухо те, що серед назв зупинок чимало таких об’єктів, яких уже давно або віднедавна не існує: будіндустрія, домобудівний комбінат, чавуноливарний завод, завод дизельних двигунів, 13-а школа. А також, приміром, мовний покруч «згідно чогось там» замість «згідно з чимось». Голос із динаміка постійно запрошує новенців компостувати квитки, а самих компостерів в автобусі немає. Усі ці мовні недоречності легко усунути, перезаписавши голосові повідомлення.
А тепер про позитиви, яких набагато більше: новенців, як, певен, й інших кропивничан на інших маршрутах, тішить те, що в салоні МАЗів тепло, ледь чутно звук двигуна, нявність у вдало спроектованому салоні чималої кількості крісел і вільного місця для пасажирів, які стоять, та для інвалідного візка. Не зайвими влітку будуть і великого розміру фрамуги на вікнах. А ще слід згадати добрим словом кондукторів, які докладно відповідають на запитання пасажирів й загалом поводяться дуже тактовно, та водіїв, що їдуть з комфортною для пасажирів швидкістю й у цілому професійно виконують свою роботу.
Юрій ЛІСНИЧЕНКО