Раніше від подання заяви на відведення чи інвентаризацію звичайної присадибної ділянки до отримання бажаного державного акта інколи минали навіть не місяці – роки. Відтепер же громадяни здаватимуть необхідні документи, так би мовити, в одні руки – у міський або/ і районний органи Держкомзему на рівні міста або району й там же отримуватимуть уже готові документи, наприклад, державний акт на право власності на земельну ділянку або довідку про присвоєння кадастрового номера.
Ігор Віталійович повідомив, що, можливо, на першому етапі запровадження нововведень запланований термін на оформлення документів (10–15 днів) не завжди буде дотриманий. Проте наприкінці першого кварталу нинішнього року відповідні служби будуть вкладатися у відведені терміни "єдиного вікна", запрацює система реєстрації в режимі онлайн, і всі працівники територіальних органів Держкомзему та регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" будуть ним користуватись.
Уже з весни громадяни за відповідним замовленням зможуть отримувати на мобільні телефони або на електронну пошту повідомлення про рух їхніх документів у системі, тобто на якій стадії виконання перебуває відповідна документація.
Запровадження Поземельних книг та скасування реєстраційних карток, передбачене урядовими постановами, значно зменшать витрати на друк реєстраційних карток, адже вартість друку раніше перекладалась на плечі громадян. Відтепер в єдиній базі даних будуть створюватись електронні шаблони Поземельних книг та книг реєстрації, що значно зменшить собівартість послуг.
Отже, що треба зробити, щоб оформити державний акт на право власності на земельну ділянку?
1. Отримання дозволу на розробку проекту відведення.
Для цього громадянину потрібно подати клопотання про приватизацію земельної ділянки до органу місцевого самоврядування або виконавчої влади (за місцем знаходження земельної ділянки). До клопотання додати графічні матеріали, на яких зазначене бажане місце розташування земельної ділянки. Якщо ця ділянки перебуває у користуванні інших осіб – потрібне також погодження землекористувача.
Протягом місяця заявнику надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою або мотивована відмова у його наданні.
2. Визначення кадастрового номера земельної ділянки.
До територіального органу Держкомзему треба подати заяву про визначення кадастрового номера та додати до неї необхідні документи ( у тому числі документацію із землеустрою та обмінний файл).
У присутності заявника, приймаючи документи, територіальний орган Держкомзему перевіряє їх комплектність та придатність обмінного файлу до перевірки і відповідність вимогам електронного документообігу, переносить обмінний файл на носій територіального органу Держкомзему, присвоює заяві та документації обліковий номер і повідомляє його заявнику.
Якщо у прийнятті заяви відмовляють, то зобов’язані надати письмову відмову із зазначенням причин. Якщо зауважень немає, не пізніш як через 10 робочих днів з дня прийому заяви надається протокол перевірки обмінного файлу та повертають документацію із землеустрою, на якій поставлено позначку про присвоєння кадастрового номера та внесення відомостей до автоматизованої системи державного земельного кадастру.
Якщо зауваження до документації та/ або обмінного файлу є, протягом тих же 10 робочих днів заявнику надається протокол перевірки обмінного файлу й повертається документація, але без згаданих вище позначок.
3. Прийняття рішення про передачу земельної ділянки у власність (за принципом "єдиного вікна").
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається до Комісії з розгляду питань, пов’язаних із погодженням документації із землеустрою. Протягом трьох тижнів з дня одержання проекту Комісія надає висновок про його погодження відповідному органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування. У разі відмови в погодженні проект повертають заявнику також протягом цих же трьох тижнів.
Якщо проект підлягає обов’язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект комісія передає до відповідного органу земельних ресурсів для проведення такої експертизи.
Рішення про затвердження проекту землеустрою та надання ділянки у власність орган місцевого самоврядування або виконавчої влади приймає протягом двох тижнів із дня отримання проекту, погодженого комісією, чи, у разі потреби, після отримання позитивного висновку державної експертизи.
4. Реєстрація земельної ділянки та державного акта на право власності на неї (послуга надається за принципом "єдиного вікна").
До територіального органу Держкомзему, за місцем розташування земельної ділянки, необхідно подати заяву про державну реєстрацію земельної ділянки та державний акт на право власності на неї. До заяви додаються необхідні документи.
У присутності заявника, приймаючи документи, територіальний орган Держкомзему перевіряє їх комплектність, чи є на документації позначка про визначення кадастрового номера та внесення відомостей до автоматизованої системи державного земельного кадастру. Якщо все це є – заяві присвоюють обліковий номер, який повідомляється заявнику. У разі відмови прийняти заяву дається письмова відмова, в якій зазначається її причина.
Реєстрація земельної ділянки, а також реєстрація та видача державного акта здійснюються протягом 15 днів. Цей термін не враховує строку підписання акта органом місцевого самоврядування або виконавчої влади.