Останнім часом торгівля товарами через Інтернет набуває все більшого поширення. Багато людей користуються послугами віртуальних магазинів, зазначаючи, що товари, придбані в них, обходяться дешевше і вибір їх більший, а мороки менше, адже можна придбати якусь річ, не виходячи з дому.
Справді, Інтернет-магазини стають конкурентами стандартним магазинам роздрібної торгівлі. Однак, незважаючи на всі переваги, багато хто все ж не довіряє Інтернет-магазинам, побоюючись, що замовлений і оплачений товар не буде висланий або прийде інший чи товар не підходитиме, буде не того розміру, неякісний, врешті-решт. І ці побоювання небезпідставні. Як повідомили нашому кореспонденту у відділі торгівлі та захисту прав споживачів управління зі сприяння розвитку торгівлі та побутового обслуговування населення міської ради, у минулому році було 15 таких скарг. Інтереси споживачів вдалося захистити.
– Зараз діяльність Інтернет-магазинів регламентується Правилами продажу товарів на замовлення та поза торговельними й офісними приміщеннями (наказ Міністерства економіки від 19 квітня 2007 року), а також Законом України “Про захист прав споживачів”, – роз’яснює начальник відділу Ганна Скорик. – По суті своїй Інтернет-магазин мало чим відрізняється від традиційної торговельної точки. Замість торговельного залу в такому магазині є сайт, на якому розміщені каталог товарів, прайс-листи, контакти продавця. Всі товари перебувають на складі, з якого покупець або сам їх забирає, або замовляє доставку поштою чи кур’єром.
При доставці товару мають бути дотримані всі вимоги збереження товару. Якщо це харчові продукти, то звертайте увагу на маркування продукції, терміни їх реалізації, температурний режим при зберіганні та доставці, цілісність упаковки, всі інші санітарні вимоги, якими ви керуєтесь, здійснюючи покупки в звичайних закладах торгівлі. Транспортний засіб має відповідати вимогам перевезення того чи іншого товару. Якщо якась вимога порушується і споживач відразу помітив невідповідність, то він має право на повернення товару.
Договір купівлі-продажу оформляється шляхом здійснення замовлення й виставлення рахунку, що може бути оплачений по-різному: післяоплатою, готівкою на складі продавця або кур’єрові з допомогою розрахункової картки покупця чи електронних грошей. Роль договору тут відіграє замовлення, бланк якого повинен містити всі реквізити, що дозволяють ідентифікувати продавця, банківські реквізити, юридичну адресу, номер свідоцтва платника ПДВ, найменування товару, ціну товару (за один кілограм чи 100 грамів, одиницю розфасовки, упакування, штуку й т.п.), кількість товару, загальну вартість покупки, вартість послуг, що надаються додатково, дату (час) виконання замовлення тощо.
Оскільки покупцем в Інтернет-магазині найчастіше є фізична особа, практично всі відносини у цій сфері підпадають під дію Цивільного кодексу України й Закону “Про захист прав споживачів”. Це означає, що перед укладанням договорів на відстані продавець (виконавець) має надати споживачеві інформацію про найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження й порядок приймання претензій, основні характеристики продукції, ціну, включаючи плату за доставку, умови оплати, гарантійні зобов’язання й інші послуги, пов’язані з утриманням або ремонтом продукції, інші умови поставки чи виконання договору, мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки, вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу, період прийому пропозицій та порядок розірвання договору. Ця інформація повинна бути надана у письмовому (у т.ч. електронному) вигляді.
До товарів, придбаних через “всесвітнє павутиння”, також застосовується гарантійний строк, протягом якого виробник/продавець приймає на себе зобов’язання по безкоштовному ремонту або заміні продукції у зв’язку з уведенням її в обіг. На деякі види товарів також встановлюється строк придатності.
Найчастіше, купуючи речі дистанційно, споживачі не замислюються над тим, як зв’язатись із магазином, якщо покупка не задовольнить їх. Тим часом, Інтернет-магазин, як і будь-який інший, повинен мати юридичну адресу. На сайті магазину має бути зазначений номер телефону (не лише мобільного, а й стаціонарного). Якщо на Інтернет-сторінці виявилася тільки адреса електронної пошти, вам відповів автовідповідач або оператор говорить непереконливо – від покупки краще відмовитись. Крім того, на сайті повинні бути прописані умови доставки товару. Бажано, щоб покупка оплачувалась тільки після її одержання, перевірки на наявність всіх предметів і відсутність браку. Не соромтесь перевірити термін придатності товару і правильність заповнення гарантійного талону. Крім того, не забудьте взяти і зберегти чек, в якому повинні бути зазначені назва товару, сума, продавець, його адреса й ідентифікаційний код.
Якщо товар вам не підійшов, а обміняти його вам не вдалося, докладіть зусиль, щоб отримати письмову відмову від представника онлайн-магазину. Якщо після розірвання договору несумлінний продавець не поспішає повернути сплачені за продукцію кошти, споживачу сплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості продукції за кожен день затримки повернення грошей. Вартість товару й неустойку можна стягнути через суд. Також на несумлінного продавця може бути накладений адмінштраф на підставі скарги в спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів. Доказами правопорушення будуть лист із відмовою та чек.