5 листопада 2019 року в обласному центрі відбулось відкрите обговорення проекту постанови НКРЕКП «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141» щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення на 2019 рік. Проект цієї постанови, передбачає підвищення нині діючого тарифу ОКВП «Дніпро-Кіровоград» на централізоване водопостачання та водовідведення до рівня майже 31 грн/м3.
На початку обговорення керівник цього обласного комунального підприємства пан Р. І. Ілик, як завжди, докладно пояснив невідворотність такого підвищення: ріст цін, підвищення мінімальної заробітної плати і… повернення боргу Світовому банку. Все очевидніше, що споживачі приречені повертати його у складі тарифу кожне півріччя 3,85 % від суми субкредиту ($44,4 млн.) аж до кінця 2031 року. Хоча у серпні поточного року саме нинішнє підвищення тарифу той же пан Ілик пояснював зовсім іншим головним чинником – різким зростанням вартості електроенергії.
Однак у присутніх на цьому заході громадських активістів виникли зауваження, а саме заперечення до розрахунків тарифів, закладених у проект зазначеної постанови НКРЕКП. Насамперед, той факт, що вона передбачає майже подвійну плату споживачем багатоквартирного будинку абонентських послуг – у складі самого тарифу і додатково 15,48 грн на місяць за ті ж самі послуги плюс за планову повірку лічильника.
Справа в тім, що на виконання нового Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Правил, затверджених постановою КМ України від 05.07.2019 №690, наразі ОКВП «Дніпро-Кіровоград» укладає з населенням нові договори. Після укладання (підпису) такого договору, споживач, починаючи з наступного місяця, зобов’язується сплачувати окремо за надання йому абонентських послуг, в т. ч. за повірку лічильника, 15,48 грн щомісячно. До складу цієї абонентської плати, за інформацією ОКВП, включено: повірку квартирного лічильника (чи лічильників) раз на 4 роки, друк та доставку квитанцій, абонентський супровід, звірку даних, виготовлення довідок на продаж і навіть… відчуження майна(?).
Наразі послуга повірки лічильника, за розцінками ОКВП, коштує 270 грн. Враховуючи, що міжповірковий період лічильника складає 4 роки (48 місяців), то щомісячний внесок споживача на повірку лічильника в складі абонентської плати повинен складати (270 : 48) - 5,63 грн. Якщо видалити цю суму із загальної вартості абонентських послуг 15,48 грн, яку пропонує ОКВП, то за всі інші абонпослуги споживач повинен сплачувати 9,85 грн на місяць.
Але (і в цьому суть заперечення громадських активістів, яке вони висловили в ході громадських обговорень і наполягли на прилученні їх до протоколу) до тарифу, який пропонує нам зараз НКРЕКП, увійшли, окрім повірки лічильника, інші складові, які одночасно входять у ті самі 15,48 грн. Тобто, споживача змушують платити за абонпослуги майже двічі – у складі тарифу, зараз це ті 9,85 грн, плюс окремо 15,48 грн щомісячно. Керівник ОКВП спочатку намагався заперечувати цей факт, але під тиском аргументів вимушений був констатувати, що нинішня процедура встановлення тарифів, яка затверджена НКРЕКП, досі передбачає закладання абонпослуги до складу тарифу, не дивлячись на виокремлення сплати її вартості. Втім, для споживача не має різниці, з чиєї вини він вимушений переплачувати. До того ж, п. 9 прикінцевих положень зазначеного вище Закону, ще у 2017 році зобов’язав Кабінет Міністрів України «забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом».
Додатково слід зауважити, що плату за абонпослуги свого часу було закладено у нині діючий тариф. А це означає, що споживач, який підписує новий договір з ОКВП, бере на себе зобов’язання оплачувати абонпослуги майже за подвійною ціною. Не слід також забувати, що у розрахунок тарифу 2020 року (понад 37 грн/м3) також увійшла плата за згадані абонпослуги (окрім повірки лічильників).
Але згідно роз’яснень Мінрегіону в листі від 02.05.2019 №7/10.1/7260-19 обласним, Київській міській держадміністраціям, після 01.05.2019 органи місцевого самоврядування та НКРЕКП не можуть встановлювати (у т. ч. за результатами коригування) тарифи на комунальні послуги, що надаються за договорами, укладеними до введення в дію згаданого Закону. Тож до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг за вимогами і правилами Закону, нарахування плати за комунальні послуги підприємствами тепло-, водопостачання та водовідведення повинно здійснюватись відповідно до договорів, укладених до 01.05.2019. Ось чому не слід поспішати з укладанням нових договорів
Примітка. Роз’яснення Мінрегіону з найбільш актуальних проблем житлово-комунальних послуг, знаходяться на його офіційному веб-сайті: http://www.minregion.gov.ua (Напрямки діяльності Житлово-комунальне господарство).