У квітні цього року Кіровоградська міська рада затвердила програму реформування сфери обслуговування житла та прибудинкових територій. Також прийнято рішення про створення комунального підприємства "Кіровограджитлосервіс", яке й повинне втілити ці реформи в життя. Це підприємство виступатиме в ролі єдиного замовника з обслуговування житла та прибудинкових територій.
Принципові відмінності цього новоствореного підприємства від нині діючих ЖЕКів та КРЕПів полягають у тому, що будуть відокремлені функції замовника та виконавця робіт. (Сьогодні комунальні підприємства є одночасно і замовниками, і виконавцями робіт, через що добитись від них високої якості послуг досить проблематично.) Усі роботи, передбачені договором на обслуговування житлових будинків та затвердженим тарифом, будуть виконуватись підрядною організацією, визначеною на конкурсній основі. Відмінність від нині діючої системи полягатиме й у тому, що кожен будинок матиме власний рахунок, куди надходитимуть кошти від мешканців за утримання житлових будинків та прибудинкових територій. Ці кошти "розщеплюватимуться", і частина надходитиме на так званий транзитний рахунок, з якого сплачуватимуться кошти за поточне обслуговування – прибирання територій, вивезення сміття, освітлення сходових майданчиків у під’їздах, обслуговування ліфтів й таке інше, а інша частина буде накопичувальною, де акумулюватимуться кошти, які згодом використовуватимуться для масштабних ремонтних робіт для кожного будинку окремо. Про всі ці новації детально розповів нашому кореспонденту директор комунального підприємства "Кіровограджитлосервіс" Ігор Фурманов.
– Щоб визначити, яких ремонтів потребує той чи інший будинок, ми будемо спілкуватись з мешканцями, тим самим стимулюючи їхню активність, формуючи більшу відповідальність за стан житлового фонду, – зазначив Ігор Олександрович. – Адже хто, як не самі мешканці, краще знає, що в їхньому будинку не так: можливо, дах потребує перекриття або мережі треба ремонтувати чи під’їзди. Тобто нагальні роботи будуть визначатись фахівцями підприємства спільно з мешканцями багатоповерхівок. Безпосередня участь людей в утриманні свого житла має стати визначальною складовою нових відносин між комунальниками та представниками територіальної громади.
– Як же ці новації втілити у життя?
– Перш за все, у кожному будинку буде створено будинковий комітет, який виконуватиме функції нинішніх завідуючих будинками. Виконавець робіт визначатиметься на конкурсній основі. Коли виконавець зробить свою роботу, її прийматимуть за участі представників будинкового комітету. Їхні підписи на акті виконаних робіт будуть обов’язковими. Якщо все зроблено якісно та в повному обсязі, то замовник – "Кіровограджитлосервіс" – здійснить розрахунок у повному обсязі. В разі виявлення певних недоліків з’ясовуватимуться причини недопрацювання та визначатиметься ступінь оплати. А якщо ремонти будуть зроблені халтурно, і на це вкажуть будкомівці, то ні про яку оплату мова не йтиме до усунення недоліків.
Таким чином, ми зобов’яжемо підрядчиків ставитись до замовлення відповідально. Розділивши функції замовника і виконавця робіт, ми перебуватимемо на одному боці барикад з мешканцями, які прагнуть, щоб роботи виконувались якісно, у найкоротші терміни та дешевше. А у мене як керівника підприємства не буде зацікавленості прийняти роботи будь-якою ціною, бо не мої ж робітники працюватимуть на об’єктах.
– Зараз спостерігається певна пасивність кіровоградців у вирішенні міських проблем. Вони активізуються лише в тому випадку, коли справа стосується безпосередньо будинку, де мешкають. В багатьох будинках немає навіть завідуючих, бо виконувати величезний обсяг робіт, та ще й безкоштовно, ніхто не бажає. А ви говорите про створення будинкових комітетів. Чи не залишаться ці ініціативи благими намірами?
– У тому-то й справа, що люди повинні зрозуміти, що, окрім них, ніхто не буде перейматись їхніми проблемами. Тому й проводимо велику роз’яснювальну роботу. Більше того, пояснювати суть реформи потрібно й працівникам ЖЕКів та КРЕПів. Але при цьому треба пам’ятати й про таке: у Кіровограді лише половина житлового фонду належить до комунальної власності, а інша – до приватної. Щодо останніх, то ті люди не лише за власний кошт побудували собі житло, а й також за власний рахунок його утримують. А ті, хто проживає у комунальному житлі, отримали його свого часу безкоштовно і тепер за незначну плату хочуть, щоб хтось утримував ці багатоповерхові споруди, надавав якісні послуги. На капітальні ремонти цих будинків виділяються додаткові кошти з міського бюджету, який наповнюється також і тими представниками громади, які мешкають у приватному секторі. Отже, виходить, що вони частково ще й утримують кіровоградські багатоповерхівки. Це несправедливо.
На жаль, ми звикли до того, що за нас все вирішує держава. Тому й вимагаємо, щоб вона забезпечила не лише широкий спектр послуг, а й їх високу якість, але при цьому хочемо платити мізер. Наведу приклад. При формуванні тарифів на утримання житла та прибудинкових територій мешканці намагались включити до них лише першочергові витрати. А от про ремонти козирків над ганками під’їздів не подумали, бо прагнули мінімізувати кількість та вартість послуг. І тепер буквально закидали міську владу та ЖЕКи вимогами провести ремонти козирків. А де комунальне підприємство візьме кошти на таку послугу, якщо вона не входить навіть до їх переліку? Інколи ремонти все ж таки виконують, але ж кошти на це виділяються вже з міського бюджету, тобто беруть їх в усіх без винятку платників податків. Потрібно зрозуміти, що виконуватиметься лише те, за що заплатили.
– Зараз якраз і відбувається підвищення тарифів на комірне…
– А як інакше? Останній раз тарифи затверджувались з розрахунку, що мінімальна заробітна плата, яка є складовою будь-якого тарифу, була 630 гривень. Потім вона піднялась до 1094 гривень. А з першого липня – 1102 гривні. То як можна надавати якісну послугу, якщо витрати закладені удвічі нижчі?
Ще один приклад. Протягом цього року вартість пального зросла на 30 відсотків. При вивезенні сміття – це основна складова тарифу. Але хіба тариф на цю послугу у нас підвищувався залежно від темпів зростання вартості пального? Так само зріс тариф на електроенергію для підприємств, в тому числі й для комунальних. А у нас є унікальний КРЕП №12, який обслуговує чимало будинків, де встановлені насоси для підкачування води. Хтось із мешканців запитав у комунальників, наскільки зросли витрати цього підприємства у зв’язку з подорожчанням електроенергії? Тим часом у КРЕПу з’явились борги понад 100 тисяч гривень. Зараз тарифи коригуються лише за однією складовою – мінімальна заробітна плата, але надалі й схема формування тарифу має змінитися. Якщо зростатиме вартість електроенергії, пально-мастильних матеріалів, собівартість інших складових послуг, то, зрозуміло, переглядати потрібно і тарифи. Ми повинні зрозуміти, що нічого безкоштовного в цьому світі немає, і якщо хочете якісних послуг, то їх вартість має бути відповідною.
Для того, аби кошти мешканців використовувалися раціонально та ефективно, ми передбачили, що кожен будинок матиме свій рахунок і кошти з нього ні за яких умов не будуть використані на якісь інші потреби, окрім чітко визначеного переліку послуг. Також не можна буде "перекидати" гроші на рахунки інших будинків. А зараз як діють ЖЕКи? Зібрали кошти з усіх і лише на одному будинку відремонтували покрівлю. Інші чекають у черзі, коли й на них назбирають кошти. І так роками. Зрозуміло, люди бідкаються, що нічого не робиться. Дійсно, не робиться, бо дірок у комунальному господарстві стільки, що жодні надходження не покривають витрат.
А за наявності окремих рахунків кошти витрачатимуться прозоро. Кожен зможе прослідкувати, скільки їх надійшло та на які потреби вони були використані. Більше того, мешканці зможуть обрати для себе індивідуальний тариф лише для свого будинку – наприклад, на облаштування квітників, утримання дитячих майданчиків тощо.
Такий підхід стане першим кроком і для створення ОСББ, коли самі мешканці будуть визначати, скільки коштів і куди спрямувати.
– Тож рано чи пізно ми прийдемо до того, що будуть масово створюватись ці об’єднання співвласників багатоквартирних будинків?
– Звичайно. Поясніть мені, яка то комунальна власність, коли у багатоповерховому будинку сто відсотків квартир вже давно приватизовані? Просто люди поки що не хочуть брати на себе відповідальності. Але це вимога часу. І поступово ми до цього прийдемо. Якщо не зрозуміємо, що лише ми повинні бути господарями свого житла і ніхто, окрім нас, не буде його утримувати, то прийдемо до того, що воно поволі руйнуватиметься, і тоді вже жодні капіталовкладення не допоможуть.
– Чи вивчали ви позитивний досвід реформування комунальної галузі в інших містах України?
– У першу чергу поїхали до Олександрії, де подібна реформа вже роки два як відбулась. В Тернополі відповідне реформування здійснили років десять тому. Були в Сумах, інших обласних центрах. Здається, зараз лише Кіровоград пригальмовує в цьому напрямку. Але потрібно з чогось починати. І чийсь позитивний досвід нам допоможе. Зможемо уникнути помилок. До речі, в багатьох містах ЖЕКи зробили приватними, але ми поки що навмисно намагаємось уникнути цієї приватизації. Подивимось на результати наших новацій.
Сподіватимемось, що наш досвід реформування ЖКГ стане ефективним, і, можливо, вже до нас хтось приїде його переймати.
У вівторок на прес-конференції Ігор Фурманов повідомив також, що, починаючи із цього тижня, у КРЕПах та ЖЕКах Кіровограда щовівторка та щочетверга проводитимуться громадські слухання, на яких даватимуться роз’яснення щодо всіх етапів та нюансів реформи сфери обслуговування житлових будинків та прибудинкових територій.