ТРИВАЄ ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ЗАКОНОПРОЕКТУ ПРО ПЕНСІЙНУ РЕФОРМУ

Перш, ніж проаналізувати основні положення зазначеного законопроекту, Людмила Поліщук зупинилася на проблемах в пенсійній системі нашої області та держави в цілому.

По-перше, проблема трудових ресурсів. За словами Людмили Поліщук, починаючи з 2004 року, в області спостерігається скорочення чисельності найманих працівників, у той час як кількість пенсіонерів залишається стабільною. – На сьогодні в області 100 працюючих утримують 132 пенсіонерів, в Україні – 80 пенсіонерів. Проте вже в 2025 році в Україні це співвідношення буде рівним, - підкреслила Людмила Поліщук.

Другою проблемою, що безпосередньо впливає на стан надходжень до Пенсійного фонду, Людмила Поліщук назвала зростання рівня безробіття. Тенденція останніх двох років свідчить про збільшення кількості непрацюючого населення працездатного віку. Якщо у 2008 році його частка складала 8,7 відсотка (в Україні – 6,9), то у 2009 році - 10,7 (в Україні - 9,2 відсотка).

Як зазначила Людмила Поліщук, одним із важливих чинників, від яких значною мірою залежить наповнення Пенсійного фонду, є легалізація заробітної плати. Приміром, в нашій аграрній області з 2008 року спостерігається тенденція до зменшення кількості сільськогосподарських підприємств, що сплачують внески до Пенсійного фонду. Значна частина фермерів обрали одноосібний спосіб ведення господарства, тобто тепер вони не здійснюватимуть жодних відрахувань у фонд. В той час, як у сільській місцевості проживає майже половина населення пенсійного віку, де на 100 працюючих – 500 пенсіонерів.

Людмила Поліщук наголосила, що, аби область була бездефіцитною в отриманні пенсії, обласний річний фонд оплати праці повинен скласти 11 млрд., а середньомісячна заробітна плата одного працівника – 3821 грн. при середньому показнику 1690 грн.

Що стосується впровадження пенсійної реформи, то, на думку Людмили Поліщук, вона може бути успішною за умови кардинального підвищення заробітної плати, детінізації економіки та збільшення тривалості життя.

Перш за все, вона наголосила, що зазначена реформа не торкнеться нинішніх пенсіонерів і не передбачає скорочення існуючих виплат.

За інформацією Людмили Поліщук, уряд планує здійснити реформування пенсійної системи за трьома напрямкам: запровадження обов’язкової накопичувальної системи пенсійного страхування, обмеження розмірів пенсій та пільг спеціальним категоріям громадян (судді, прокурори, депутати), встановлення належних умов пенсійного забезпечення для вчителів, лікарів, працівників культури та приведення діючої солідарної системи у відповідність з демографічною та фінансовою ситуаціями.

Загалом, проведення пенсійної реформи дозволить забезпечити економічне зростання, збалансування бюджету держави, що має відобразитися на добробуті населення, підкреслила Людмила Поліщук. Вона також зазначила, що управлінням проводиться широка робота з роз’яснення необхідності проведення пенсійної реформи. За її словами, обговорення закону триватиме до середини лютого. Людмила Поліщук повідомила, що 20 січня о 16.00 в головному управлінні Пенсійного фонду в області відбудеться “круглий стіл” з даного питання, де всі бажаючі матимуть змогу висловити свої пропозиції.

Заступник голови облдержадміністрації Андрій Ніколаєнко нагадав, що під час наради під керівництвом Президента України за участі голів облдержадміністрацій глава держави наголошував, що реформи неминучі. Андрій Ніколаєнко зазначив, що бюджет нинішнього року сформовано на новій податковій базі, тому окреслене керівництвом держави завдання підвищення соціальних стандартів є першочерговим для кожного регіону.

– Необхідно вжити заходів щодо пошуку механізмів для наповнення місцевих бюджетів, щодо детінізації економіки, що вплине на фінансові можливості Пенсійного фонду, на чому неодноразово наголошував керівникам територій голова облдержадміністрації, – підкреслив Андрій Ніколаєнко.

ОСНОВНІ НОВОВВЕДЕННЯ ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ

1. Пенсійний вік для жінок хочуть підвищити з 55 до 60 років. Підвищення почнеться з лютого 2011 року на півроку щорічно і триватиме до 2020 року. Стосується жінок, які народилися після 31 січня 1956 року. Ті, хто народився з 1 лютого по 31 липня 1956 року, підуть на пенсію в 55 років і шість місяців, з першого серпня 1956-го по 31 січня 1957-го – у 56 років, а з першого серпня 1960 року та пізніше – вже в 60 років.
Для багатьох це стало несподіванкою, оскільки спочатку обіцяли, що пенсійний вік для жінок збільшуватиметься не так стрімко. Правда, жінкам вирішили виділити компенсацію за більш пізній вихід на заслужений відпочинок. У тексті документа йдеться, що ті, хто народився у період з 1 лютого 1956 року по 31 липня 1960 року, після виходу на пенсію отримають додаткову надбавку у розмірі 2,5 відсотка за кожних 6 місяців більш пізнього виходу на пенсію, починаючи з 55 років. Тобто, якщо ви вийшли на заслужений відпочинок у 58, замість 55 років, то отримаєте надбавку в 15 відсотків.
Чоловіки, як і зараз, будуть йти на пенсію в 60 років.

2. Максимальний розмір пенсії хочуть встановити на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність (з 1 січня – 9000 гривень). Зараз "стелі" немає в принципі.

3. Спецпенсії тим, хто має право дострокового виходу на пенсію (військові, міліція, СБУ), хочуть виплачувати тільки при досягненні загальновстановленого пенсійного віку (60 років), тобто піти раніше буде можливо, але гроші при цьому платити не будуть. Строк вислуги для такої пенсії підвищуватиметься на один рік щорічно, починаючи з 1 лютого 2011 року і закінчуючи 1 лютого 2015-го. Наприклад, якщо офіцер виходить на пенсію до 31 січня 2011 року, йому треба прослужити мінімум 20 років, з 1 лютого 2011 року – 21 рік, з 1 лютого 2015 року – 25 років.

4. Мінімальний стаж для отримання соціальної пенсії за віком (50 відсотків від мінімальної) хочуть підвищити з 5 до 15 років.

5. Мінімальний стаж (з якого сплачені внески в Пенсійний фонд) для призначення пенсії за віком хочуть підвищити з 20 до 30 років – для жінок і з 25 до 35 років – для чоловіків.

6. Для чоловіків граничний вік перебування на держслужбі, дипломатичній службі та посадах в органах місцевого самоврядування планують підвищити з 50 до 62 років (після цього вони можуть займати посади тільки радників). Це нововведення стосуватиметься тих, хто народився після 31 грудня 1952 року. Наукові пенсії для чоловіків платитимуться з 62 років за умови, що людина займалася науковою діяльністю не менше 20 років. Жінкам для наукової пенсії потрібен науковий стаж 15 років, причому пенсія нараховуватиметься з моменту виходу на пенсію. Для нарахування наукової пенсії враховуватиметься зарплата на основному місці роботи за весь період страхового стажу на посадах наукового працівника, починаючи з першого липня 2000 року.
Для того, щоб отримати пенсію держслужбовця у розмірі 80 відсотків від зарплати, потрібно буде пропрацювати 10 років на посаді держслужбовця або 20 років на посаді, яка віднесена до посади держслужбовця.

7. Працюючим пенсіонерам пропонують не виплачувати надбавки до пенсії за наднормовий стаж (плюс 1 відсоток до пенсії за кожен додатково відпрацьований вік: понад 30 років – для жінок і 35 років – для чоловіків) та доплати до прожиткового мінімуму при його збільшенні.

8. Бюджетникам при виході на пенсію пропонують одноразово виплачувати матеріальну допомогу в розмірі 10 місячних пенсій.

9. Призначення пенсій пропонують проводити тільки із заробітку (не враховуючи, наприклад, матеріальну допомогу) і тільки за даними персоні- фікованого обліку (ведеться з липня 2000 року), зараз враховують і заробітну плату до 2000 року. Розмір середньої зарплати по країні, який впливає на розмір пенсії, визначатиметься за трьома календарними роками, що передували зверненню за призначенням пенсії (зараз – за один останній рік).

10. Пропонують ввести накопичувальну систему обов’язкового державного пенсійного страхування, але тільки тоді, коли бюджет Пенсійного фонду стане бездефіцитним – раніше повідомлялося, що дефіцит ПФ Кабмін планує усунути з 2013 року. Суть: у кожного працівника, кому на дату введення системи буде менше 35 років, з’явиться персональний рахунок, куди роботодавець щомісячно переводитиме частину нарахувань на його зарплату (спочатку два відсотки, із щорічним підвищенням на один відсоток – до семи відсотків). Виходить, хто більше заробить, у того буде більша персональна надбавка до пенсії. Зараз всі 37 відсотків нарахувань йдуть у "загальний котел" Пенсійного фонду.

11. Пенсію по інвалідності пропонують приймати за наявності мінімального стажу від 5 до 15 років, а не як зараз – від двох до п’яти (залежно від віку). Тобто інвалід у віці 55 років і старший повинен мати не менше 15 років страхового стажу, інвалід віком 53–54 роки – не менше 14 років стажу й так далі. А інвалідам ІІ та ІІІ груп, які раніше мали достатній стаж та право вибору між пенсією по інвалідності та пенсією за віком, нормативний стаж пропонують збільшити до 30–35 років.

Читайте також