«Майстерня ліногравюри Леоніда Бондаря» – під такою назвою в художньо-меморіальному музеї Олександра Осмьоркіна в рамках музейного мистецького проєкту «Галерея дитячого мистецтва» відкрилася виставка до 60-річчя заснування цієї художньої школи. Виставка організована з ініціативи директора школи Ганни Тимофієнко і є ретроспективною, адже презентує твори з фонду показових прикладів учнівських робіт, виконаних у 1980-х роках.
" border="0" width="460">
Нагадаю, що художня школа в нашому місті була створена в 1959 році. Першим директором школи стала Есфір Білецька, яка довгий час працювала головним художником місцевого російського обласного державного драматичного театру ім. С. Кірова, а після його розформування – художником музично-драматичного театру ім. М. Кропивницького та народного театру оперети. За час її недовготривалої роботи на посаді директора школа набула значної популярності. Це й не дивно, хто ж не хотів на початку 1960-х стати художником, фізиком чи космонавтом, вторячи романтичним настроям, що панували тоді в радянському суспільстві?
" border="0" width="460">
У 1961 році Есфір Білецьку змінив викладач рисунка Анатолій Шевченко. Ясно пам’ятаю струнку постать цього вдумливого, конструктивного вчителя. А в 1963-му директором школи стає художник та педагог, випускник Одеського художнього училища ім. Грекова Юрій Іващенко, який зібрав потужну плеяду сповнених сил та творчих амбіцій викладачів. Один з них – нині народний художник України Михайло Надєждін – виступив організатором «Виставки чотирьох» (М.Надєждін, Л.Бондар, Ю.Іващенко та Л.Ходак) у картинній галереї, яка незвичайними для тогочасного суспільства творами викликала ажіотаж. Інформаційно вернісаж супроводжувала мистецтвознавець, також викладач школи, Олена Гуренко, яка і донині продовжує тут працювати.
" border="0" width="460">
За керівництва Юрія Іващенка, а це майже 30 років, школа сформувалася як стабільний, високопрофесійний мистецький навчальний заклад і яскравий культурницький осередок людей мистецтва, у яких я навчався не лише малювати, а й жити. Як можна забути м’яку та добродушну Галину Плісову (Печенькову), енергійного і неймовірно завзятого Леоніда Бондаря, який віддав школі фактично все своє творче життя, був завучем і директором, вступив до Національної спілки художників України, став одним з перших лауреатів обласної премії у сфері образотворчого мистецтва та мистецтвознавства імені Олександра Осмьоркіна, відзначений званням «Заслужений працівник культури України». За понад 20 років його керівництва, фактично від зародження української незалежності, школа участю в конкурсних виставках вийшла на всеукраїнський і міжнародний рівні.
" border="0" width="460">
Була у Леоніда Івановича й особлива пристрасть – ліногравюра, якою він захопився на початку 1960-х років і досяг в цьому мистецтві неабиякої майстерності. Нею він з радістю ділився зі своїми учнями. Ще на початку 1970-х наполіг, щоб для школи придбали великий офортний станок. Так і з’явилася своєрідна майстерня дитячої ліногравюри. Особливість цієї техніки – в широкій доступності матеріалу та простоті виготовлення інструментів. Адже частини якісного лінолеуму було легко знайти на будь-якому будівництві, так само, як і виготовити різці для гравірування з перетинок старої парасольки, якщо у вас не було можливості користуватися офортним станком, замість пресу годилася проста столова ложка.
Кольорова ліногравюра на відміну від чорно-білої має свої технічні складності, адже під кожний колір гравірується окрема пластина лінолеуму, а відбитки робляться від світлого до темного кольорів, накладаючи один на один.
" border="0" width="460">
26 творів, представлених в експозиції нинішньої виставки, вражають не лише ясністю задумів, декоративністю та майстерністю гравірування, а й підбором навчальних тем – українські народні свята та обряди, зокрема «Водіння кози», «Калита», ілюстрації до літературних творів за мотивами ярмарку, популярних народних казок «Жар-птиця», «Гуси-лебеді», «Іван-Побиван», «Козак Мамарига» та інші, а також побутові композиції, наприклад, «Моя бабуся», які легко розпізнаються навіть без назв та виказують зацікавленість вчителя та його вихованців етнокультурними мотивами історії України.