– Чула в новинах по телевізору, що тим пенсіонерам, які користуються субсидією, її нарахують за новими правилами автоматично, тому вирішила, що заповнювати бланки мені не потрібно, – каже Олександра Г. – До речі, в роз’яснювальному листі, що надійшов разом із бланками, теж про це йдеться. Але згодом вирішила все ж уточнити, зателефонувала на "гарячу" лінію, вказану в документах, а там мені сказали, як завжди, приходити за талончиком, аби оформити субсидію на жовтень. То в чому ж спрощення?
Оскільки не було чіткого роз’яснення, як заповнювати декларацію, дехто з пенсіонерів просто переписує зразок, вкладений в конверт, і, як правило, пише неправильну інформацію. Є й такі, хто підозріло ставиться до вимоги вписувати в бланки особисті дані.
– Звідки в тих, хто надіслав листа, є мої прізвище, адреса? – дивується Валентина К. – І хто гарантуватиме мені, що особистими даними, які я внесу в бланк, не скористаються якісь шахраї, аби, наприклад, відібрати в мене квартиру?
В управліннях праці та соціального захисту заспокоюють: розмови про те, що хтось може позбу- тися квартири, – вигадка. Просто за допомогою листів уряд споді- вається уникнути черг в органах соціального захисту та спростити процес отримання субсидії. Для того, щоб її оформити, пенсіонерові необов’язково приносити самому документи в управління – їх можна надіслати поштою.
Для оперативного інформування населення про порядок надання житлових субсидій в управ- ліннях соцзахисту населення Кіровського та Ленінського районів запроваджено "гарячі" телефонні лінії, завдяки чому відповіді можна отримати протягом усього робочого дня. Номер телефону "гарячої" телефонної лінії Кіровського району – 37-07-39, Ленінського району – 24-07-85. Зателефонувавши на обидва номери, ми переконалися, що на іншому кінці лінії надають вичерпну відповідь стосовно всіх питань, пов’язаних із надання житлових субсидій. Тож радимо всім, хто потребує роз’яснень, звертатися за вказаними вище номерами.
Задля проведення роз’яснювальної роботи серед населення про оформлення житлових субсидій працівники управління праці та соціального захисту населення приймають громадян у квартальних комітетах та проводять семінари з головами квартальних комітетів
Зокрема, 19 серпня у примі- щенні Новенської селищної ради відбулася зустріч уповноваженої особи від управління Тетяни Онищенко та начальника КП "Комунальник-96" Сергія Денисенка із завідувачами будинків та головами квартальних комітетів селища Нового. Присутні отримали інформацію про умови надання субсидій, листівки для ознайомлення мешканців селища з порядком надання документів для призначення субсидій та режимом роботи й місцем перебування уповноваженої особи управління. До осіб, які не можуть самостійно пересуватися, Тетяна Онищенко за попередньою заявкою приходитиме додому.
Для ознайомлення громадян із правилами надання житлових субсидій головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації підготувало листівку.
Що таке житлова субсидія
В основу програми житлових субсидій покладений простий принцип – плата за житлово-комунальні послуги або тверде паливо та скраплений газ не повинна перевищувати 15 відсотків для працездатних і 10 відсотків – для непрацездатних громадян середньомісячного сукупного доходу сім’ї.
Якщо нарахована плата за житлово-комунальні послуги більша за встановлену державою частку доходу, то сім’я сплачує за компослуги нараховану суму. Якщо нарахована сума за житло та компослуги виявляється більшою, аніж 10–15 відсотків середньомісячного сукупного доходу, сім’я має можливість одержати державну допомогу – житлову субсидію.
Як працює програма житлових субсидій
Субсидія на житлово-комунальні послуги – це безготівкова допомога, тобто кошти громадяни не отримують. Компенсація частини витрат на оплату житлово-комунальних послуг відбувається у результаті перерахунку грошей з державного бюджету на рахунок комунальних підприємств, які надають сім’ї житлово-комунальні послуги.
Термін, на який призначають субсидію
Субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначають на шість місяців, а на оплату природного газу, що використовують для індивідуальне опалення, – на опалювальний період.
Якщо в житловому приміщенні мешкають лише пенсіонери, які не працюють, та інші непрацездатні громадяни, джерелом існування яких є лише дохід від особистого селянського господарства, пенсія та інші соціальні виплати, то субсидія може бути призначена на 12 місяців.
Житло, на яке призначають субсидію
Форма власності житла при призначені субсидії не має значення. Це може бути приватизоване, приватне, державне, кооперативне, відомче житло тощо. Оформлення житлової субсидії не тягне за собою втрату житла і не може бути підставою виселення з нього.
Види послуг, на які призначають житлову субсидію
Субсидію призначають для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та на комунальні послуги, до яких належать водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот.
Переваги, які надає житлова субсидія
Після призначення житлової субсидії родина сплачує за житлово-комунальні послуги 10–15 відсотків від свого середньомісячного сукупного доходу. Решта плати за спожиті родиною послуги компенсується з державного бюджету. Це дозволяє сім’ям з низькими доходами зберігати сталими свої витрати на оплату житлово-комунальних послуг навіть за умови збільшення їх вартості.
У яких випадках субсидію не призначають:
– якщо плата за житлово-комунальні послуги менша за 10–15 відсотків середньомісячного сукупного доходу сім’ї за останніх 6 місяців до звернення за призначенням субсидії;
– якщо у складі сім’ї є працездатні громадяни працездатного віку, які не працювали і не навчалися та не були зареєстровані у службі зайнятості населення як такі, що шукають роботу, протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії (крім громадян, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку; громадян, які доглядають за дітьми, що потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більш як до досягнення ними шестирічного віку; громадян, які мають трьох і більше дітей віком до 16 років і доглядають за ними; громадян, які доглядають за інвалідами І групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, або інвалідами І чи II групи внаслідок психічного розладу, або за особами, які досягли 80-річного віку; а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги);
– якщо сім’я, яка претендує на отримання субсидії, здає у найм чи оренду житлове приміщення;
– якщо сім’я має у власності більш ніж одне житлове приміщення, загальна площа яких перевищує норми володіння та користування загальною площею житла для цієї сім’ї (21 кв. м. на кожного члена сім’ї та 10,5 кв.м на сім’ю);
– якщо житлове приміщення сім’ї, яка претендує на отримання субсидії, придбане не більше року тому;
– якщо сім’я має в користуванні більше одного транспортного засобу;
– якщо члени сім’ї протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку тощо або оплатили послуги з навчання, будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (у тому числі мобільного) зв’язку тощо, крім житлово-комунальних послуг у межах норм споживання та медичних послуг, пов’язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на час звернення перевищує десятикратну величину прожиткового мінімуму для зазначених осіб;
– якщо при повторному зверненні сім’я знову подає довідки про відсутність доходів у окремих працездатних громадян, зареєстрованих у житловому приміщенні.
Документи, які потрібні для оформлення субсидії
Для призначення житлової субсидії пенсіонерам необхідно надати до управління праці та соціального захисту населення заяву та декларацію, громадянам, що працюють, – заяву, декларацію та довідку про доходи за попередніх 6 місяців.
Коли припиняється надання житлової субсидії
Надання раніше призначеної субсидії припиняється, якщо:
– закінчився термін призначення житлової субсидії;
– родина звернулась із заявою про припинення надання житлової субсидії;
– сім’я переїхала в іншу місцевість;
– родина не сплачує відповідної частки житлово-комунальних послуг;
– громадянин при заповненні декларації про доходи та майновий стан приховав чи свідомо надав недостовірні дані.
І ще відповіді на кілька найпоширеніших запитань
1. Що змінилося і в чому полягає спрощений порядок?
Головне нововведення – тепер право на субсидію мають ті, у кого квартплата більша, ніж 15 відсотків сукупного доходу сім’ї, для пенсіонерів – 10 відсотків. Раніше було відповідно 20 та 15 відсотків.
По-друге, знадобиться менше збирати документів. Довідку про житлову площу та забезпечення житлово-комунальними послугами автоматично надасть ЖЕК.
2. Звідки дізналися про адреси і що робити, якщо в квартирі немає пенсіонера?
Всі пенсіонери, які отримують пенсію, зареєстровані в Пенсійному фонді та в базі місцевого управління праці та соціального захисту. На основі адрес в цій базі і приходять листи. Якщо пенсіонера в родині немає, а матеріальне становище дозволяє розраховувати на субсидію, доведеться звертатися особисто у відділ субсидій. Документи знадобляться такі: заява, заповнена декларація про майновий стан, довідка про доходи за шість місяців і на прийомі треба буде пред’явити паспорт та квитанцію про оплату послуг.
3. Як бути тим, хто повинен ще кілька місяців отримувати субсидії за "старими" відсотками?
На “гарячій” лінії Пенсійного фонду завірили, що їм субсидія перерахована автоматично з першого серпня. Наприкінці місяця ці дані надійдуть у головний інформаційно-обчислювальний центр, і рахунки прийдуть з новими сумами. Що стосується термінів відправлення листів, то вони необмежені, але чим раніше, тим краще, оскільки субсидії нараховуються з моменту звернення.