СТАН РОБОТИ ПРОКУРАТУРИ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ ЗВЕРНЕНЬ ТА ОСОБИСТОГО ПРИЙОМУ ГРОМАДЯН ЗА 8 МІСЯЦІВ 2003 р.

Питома вага звернень за напрямками прокурорської діяльності від загальної кількості вирішених органами прокуратури характеризується таким чином:

    З питань нагляду за додержанням і застосуванням законів — 42,7% (72,5 тис.);
    з питань слідства і дазнання — 37,3% (63,5 тис.);
    з питань законності судових рішень у цивільних справах — 5% (8,4 тис);
    з питань законності судових рішень у кримінальних справах — 4% (6,8 тис.);
    інші — 10,9%.


Починаючи з 2001 року, спостерігалася тенденція до зменшення кількості вирішених органами прокуратури заяв, у тому числі й обґрунтованих. Зменшення відбулося майже у всіх прокуратурах. Це було викликано рядом об'єктивних причин, зокрема, змінами у кримінальному, кримінально-процесуальному та цивільно-процесуальному законодавстві. Якщо упродовж 2000 року органами прокуратури вирішено 24,9 тис. звернень з питань законності судових рішень у цивільних справах, то у 2001 — 19,3 тис., а у 2002 році — 9,2 тис. З питань законності вироків та інших судових рішень у кримінальних справах у 2000 році вирішено 15 тис., у 2001 — 12 тис., а у 2002 — 10,8 тис.

Проте, у 2003 році кількість вирішених органами прокуратури скарг знову почала зростати майже у всіх областях за виключенням Житомирської (-2,5%), Одеської (— 1,8%), Сумської (-7,2%), Херсонської (— 1,7%) областей. На 8,2 відсотка збільшилася кількість обґрунтованих скарг ( 15 тис. проти 13 тис. за аналогічний період минулого року). Питома вага задоволених по Україні скарг становить 8,8%, а в прокуратурах Вінницької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Одеської, Сумської, Тернопільської, Хмельницької, Рівненської областей 12,9 — 18,5%. У Луганській області кількість обґрунтованих скарг зросла у 3,1 рази, а у Івано-Франківській, Черкаській областях — на 67%. Центральним апаратом задоволено 251 ( за 8 міс. 2002 -169), або 4,2% від кількості вирішених.

Більше половини (9 тис.) від загальної кількості задоволених становлять скарги з питань нагляду за додержанням і застосуванням законів. Із них 72,8% — про порушення конституційних прав і свобод, а в прокуратурах Луганської, Донецької, Івано-Франківської, Черкаської, Сумської областей цей показник становить 80-90%. Майже кожна третя скарга — про виплату зарплати, кожна шоста — з питань соціального захисту пільгових категорій громадян. 1,2 тис. скарг задоволено з питань порушення законів, що регулюють економічні відносини. Переважна більшість звернень з цих питань викликана неналежним виконанням на місцях вимог чинного законодавства щодо реформування аграрного сектору економіки.

Однією з причин такого становища є нестабільна економічна ситуація в державі, погіршення матеріального стану громадян, що не дає їм змоги оплатити послуги адвоката, сплатити державне мито при зверненні до судових органів. А прокуратурою безоплатно захищаються інтереси найбільш незахищених категорій людей. Крім того, на збільшення кількості скарг і заяв громадян впливає формально-бюрократичнене ставлення посадових осіб місцевих органів влади, керівників підприємств, установ, організацій до розгляду звернень, тяганина та поверховість, які допускаються ними при їх вирішенні. Третину від задоволених (4,5 тис.) становлять скарги з питань слідства і дізнання. Причинами, що викликають такий потік скарг, є неповнота дослідчих перевірок та досудового слідства, тяганина, внаслідок якої протягом тривалого часу не приймаються законні рішення, а з боку керівництва МВС належний контроль за обгрунтованістю прийнятих рішень, строками і якістю слідства не здійснюється. Значна кількість порушень допускається працівниками органів внутрішніх справ при прийомі, реєстрації і вирішенні заяв та повідомлень про злочини.

За 8 місяців 2003 року на особистому прийомі прокурорами прийнято 131,1 тис. громадян (8 міс. 2002 — 111,9 тис. громадян). Особисто прокурорами областей прийнято понад 2 тис. громадян. У центральному апараті прийнято 1650 громадян за аналогічний період минулого року — 1616.).

Читайте також