Літо! Відпустки! Канікули! Душа прагне подорожей і нових вражень. Куди податися? Влітку хочеться на курорт, навіть якщо здоров’я у повному порядку. Якщо ж з’явилися проблеми, тим більше варто використати відпустку для того, щоб підлікуватися або зміцнити імунітет, підняти життєвий тонус, зарядитися позитивними емоціями.
На жаль, інколи наші туристи потрапляють у халепу, коли відпустка виявляється безнадійно зіпсованою через недобросовісність операторів туристичного бізнесу. Такий випадок стався із кіровоградцем К., який, придбавши путівку в Туреччину, потрапив у жахливі умови проживання. Йому було не до відпочинку, адже постійно виникали побутові проблеми, харчування було жахливим. Повернувшись додому, чоловік так і не зміг знайти винного у зіпсованому відпочинку та де поділась фірма, з якою він укладав договір.
– Передусім, люди повинні про себе потурбуватись самостійно, розуміючи, що туристичний ринок наповнений різними "гравцями" – від добросовісних, що постійно дбають про свою репутацію та імідж, до фірм-одноденок, для яких головне – зірвати куш, – роз’яснює начальник сектора захисту прав споживачів управління зі сприяння розвитку торгівлі та побутового обслуговування населення міської ради Ганна Денисенко. – Необхідно користуватися послугами відомих компаній, які довго діють на ринку й пропонують укласти угоду із зазначенням послуг та відповідальності за їх ненадання. Вам потрібно знайти надійне турбюро, яке за підсумками ваших із ним відносин вручить вам пакет документів, де буде записано, в якому готелі і скільки днів вам належить жити (ваучер), коли, звідки і куди ви прибуваєте (авіа або залізничний квиток), хто оплатить вашу хворобу (медична страховка).
Якщо ви жодного разу не виїздили за кордон або робили це так давно, що й не згадаєте, де оформляли поїздку, то варто вдатися до таких способів пошуку.
Спосіб 1. Знайомі та родичі. Запитайте у людей, яким довіряєте, кому довіряють вони. Напевно, серед них знайдуться ті, хто залишився задоволений послугами туристичного агентства, що відправило їх відпочивати.
Спосіб 2. Відкрийте довідник 3-річної давності і наберіть номер будь-якої турфірми. Якщо ні адреса, ні номер телефону не змінилися, отже, "кидаловом" тут і не пахне, це не фірма-одноденка.
Спосіб 3. Зайдіть в Інтернет. Запитайте у пошуковику список операторів, а також відгуки про окремих операторів з цього списку, і ви зможете скласти картину вражень, отриманих туристами від поїздок, організованих цими операторами.
Часто люди не знають різниці між туроператором і турагентством, чим вони відрізняються один від одного. Різниця приблизно така ж, як між фабрикою і магазином. Фабрику в нашому прикладі представляє туристичний оператор, а магазин – турагентство. Туроператор – виробник туру, він бронює готель, замовляє для вас квитки, подає документи на візу. Турагентство продає готовий турпродукт, тобто комплект усього вищеописаного.
Туроператор, перш за все, зацікавлений у продажу свого власного туру. А самостійне агентство віялом розкладе перед вами тури декількох операторів, ви зможете оцінити ціновий діапазон, вибрати час вильоту і запитати у друзів або в Інтернеті про репутацію тієї чи іншої туристичної "фабрики".
Інші туроператори часом заманюють туристів вкрай низькою ціною, не приділяючи великої уваги якості послуг. Тут вибір за вами. Чесне агентство попередить клієнта про те, що сервіс у даного оператора може кульгати на обидві ноги, і, якщо ви все ж таки віддасте перевагу саме цьому оператору, зупинивши свій вибір на дешевизні, то й претензії потім залишиться пред’являти тільки самому собі.
Серед туристів побутує думка, що в агентствах путівку купувати дорожче, потрібно звертатися до оператора. Це не так. Будь-яке агентство має продавати тур по ціні оператора.
– А як же воно заробляє собі на хліб з маслом? – запитаєте ви.
Та дуже просто: за договором з оператором агентство має знижку на вісім або більше відсотків. Мало того, конкуренція на туристичному ринку настільки висока, що агентства запропонують вам знижки, урізаючи власний прибуток. Так що, часом путівка туристу обходиться в агентстві дешевше. Недобросовісні агентства, буває, завищують вартість туру. Але в століття Інтернету і загальної поінформованості це дуже недалекоглядно з їхнього боку.
Вам необхідно поцікавитися в агентстві, тур якого оператора воно вам пропонує. Пізніше зателефонуйте до цього оператора (знайти адресу в Інтернеті і телефон неважко) і з’ясуйте, скільки коштує ваш тур. Якщо вам назвуть ціну нижчу, ніж оголосив менеджер агентства, то в агентстві вас хочуть обібрати. Втім, у разі підготовлюваного обману, турагентство не стане називати вам оператора, буде намагатися ухилитися від відповіді. Знайте, якщо тур обраний, визначені дати та вартість, то агентству оператор відомий! І приховує він його не просто так.
Оплачуючи тур, ви підписуєте договір. Будьте дуже уважні, в договорі повинні бути перелічені всі ті послуги, за які ви платите, а саме: назва і категорія готелю, тип розміщення (одно- або двомісний номер, люкс або стандартний), система харчування (сніданки, напівпансіон, повний пансіон або "все включено"), наявність трансферу, вартість туру.
Якщо виникне конфліктна ситуація і вам нададуть не той готель, який прописаний у договорі, якщо помістять у поганий номер, то правильний договір допоможе вам відстоювати свою позицію. До того ж, явні дефекти номера та готелю варто сфотографувати, щоб мати доказ, що підтверджує ваші слова.
Тому готуйтесь до довгоочікуваного туру заздалегідь. Зважте всі "за" і "проти". І щасливого вам відпочинку!