Що чекає кіровоградців після введення пені на житлово-комунальні послуги

– Може так трапитися, що боржника просто «накриє» цією пенею, яка зростатиме як сніжний ком, – зазначив під час прес-конференції директор КП «Теплоенергетик» Вячеслав Карауш. – Поки що невідомо, скільки саме відсотків становитиме ця пеня, однак є варіант, що, наприклад, при боргові чотири тисячі гривень за тепло, споживачеві ще й щодня виставлятимуть по чотири гривні пені щодня. А згодом можуть внести й зміни до житлового кодексу, які дозволятимуть за борги забирати житло. Тож краще погасити борги якомога швидше, не чекаючи серйозних неприємностей. Я розумію, що заходи ці непопулярні, що є люди, в яких просто складні життєві обставини, однак кіровоградці повинні зрозуміти: рішення про введення пені приймається не на місцевому рівні, не самими підприємствами, а на рівні держави, а ми лише змушені будемо його виконувати. Сподіваюсь, що в свою чергу уряд дотримає слова щодо спрощення процедури надання субсидії, і це полегшить становище родин з маленькими статками.

Казали керівники комунальних підприємств і про те, що своєчасні розрахунки жителів за надані житлово-комунальні послуги – це запорука того, що ці послуги надаватимуть вчасно, в повному обсязі і високої якості.

Так, за словами Вячеслава Карауша, зараз підприємство активно готується до початку опалювального сезону – ведеться масштабний ремонт обладнання, виробничих приміщень, мереж, встановлено новий деаератор. Працівники ДП «Кіровоградтепло», як повідомив заступник директора підприємства Анатолій Таран, теж замінюють тепломережі, ремонтують котлоагрегати, впроваджують частотне регулювання Південно-Західної котельні. На все це підприємствам потрібні «живі» кошти, причому саме зараз, а населення, як правило, краще розраховується за надані послуги взимку.

– Усього жителі заборгували нам близько шести мільйонів гривень, – каже Вячеслав Карауш. – Показник розрахунків становить 89,9 відсотка. Не скажу, що він низький, але ж борг все одно є, а це – наш фінансовий ресурс, за який можна було б виконувати ремонтні роботи, виплачувати заробітну плату працівникам, гасити заборгованість за газ перед ДК «Газ Україна».
ДП «Кіровоградтепло» населення завинило 16 мільйонів гривень (показник розрахунків – 75-78 відсотків), КП «Водопровідно-каналізаційне господарство» – три мільйони 600 тисяч гривень.

Логічно, у тих, хто житлово-комунальні послуги оплачує вчасно, виникне запитання: а що ж роблять комунальні підприємства для того, аби цей борг скоротити, аби недисциплінованість окремих споживачів не впливала на якість обслуговування інших? Керівники комунальних підприємств запевнили, що вживають усіх можливих заходів, аби примусити недобросовісних споживачів розраховуватися за надані послуги. І це дає свій результат: лише за кілька тижнів заборгованість населення перед комунальними підприємствами Кіровограда (у тому числі водопровідним, теплопостачальними, КРЕПами та ЖЕКами) скоротилася на два мільйони гривень. Найлегше із боржниками боротися тим, у кого є відповідні важелі впливу на боржників. У першу чергу це – енергетики, які, не вагаючись, у разі наявності боргу припиняють боржникові подавати електроенергію. У більш-менш виграшному становищі – і КП «Водопровідно-каалізаційне господарство». За словами заступника директора підприємства Віктора Єрьоменко, припинення подачі води боржникам та перекриття каналізації – найдієвіший захід впливу.

– Із 95 тисяч наших абонентів близько 20 відсотків регулярно не розраховуються в повному обсязі за надані послуги, – зазначив Віктор Єрьоменко. – А це негативно впливає на стан розрахунків підприємства за електроенергію, дніпровську воду, виплати заробітної плати. Тому ми і вимушені вдаватися до відключень. Маємо технічні можливості відключати подачу води у приватному секторі, перекривати каналізацію у багатоповерхових будинках, при цьому контолерам не треба навіть заходити для цього у помешкання. У приватному секторі застосовуємо екскаватор, за допомогою якого відключаємо воду на вході до водопроводу будинку, у багатоповерхівках – спеціальні прилади, які «запускаються» по стояку до квартири. Однак застосовуємо ці заходи лише до боржників, які мають значний борг – 500 гривень і більше, перед цим неодноразово попереджаємо споживача про наявність боргу, пропонуємо йому схеми реструктуризації боргу. Якщо людина погоджується – їй треба буде відразу погасити 50 відсотків боргу, а решту вона гаситиме за узгодженим графіком. Якщо ні – наші працівники приїжджають на відключення, спочатку попереджають споживача через гучномовець, пропонують ще раз погасити борг, причому привозять навіть із собою касовий апарат, якщо ж і це не допомагає – відключають споживача. Як правило, відразу ж після цього житель борги свої гасять – без води, чи тим більше без каналізації, особливо у спеку, довго не витримати. Але за цих умов доводиться уже не лише гасити весь борг, а ще й оплачувати наші витрати, пов’язані з відключенням. У випадку, якщо це квартира у багатоповерхівці, то доводиться платити 350 гривень. Тож я не раджу чекати, поки приїдуть наші працівники – вигідніше звернутися до абонентського відділу зараз і підписати угоду про реструктуризацію боргу.

Вживає водоканал й інших заходів – зокрема, стягує борги з неплатників через суд. На сьогодні позови водоканал подав уже на півтори тисячі абонентів, є й судові рішення на користь підприємства.

Незважаючи на те, що у тепловиків менше важелів впливу на боржників – технічної можливості відключити від тепла окремого споживача немає, а припиняти опалювати весь будинок чи під’їзд вони не мають права – все ж певні заходи вживаються. Так, за словами заступника директора ДП «Кіровоградтепло» Анатолія Тарана, підприємство проводить одноразові акції, спрямовані на заохочення тих споживачів, які розраховуються вчасно, або стимулювання тих, хто висловить бажання погасити велику заборгованість. Одна із таких акцій триває зараз – абоненти, які погасили свої борги, отримали право на знижку з оплати тепла в першому місяці нового опалювального сезону. Погодилися на це уже 136 споживачів, які протягом двох місяців погасили 37 тисяч гривень боргів перед ДП «Кіровоградтеплоенерго». Правда, багато хто вважає, що краще все-таки заохоченню тих, хто платить за послуги вчасно – принаймні, це справедливіше по відношенню до них. З іншого боку, завдяки стимулюванню неплатників підприємствам іноді вдається повернути кошти по так званих «непідйомних» боргах, на погашення яких вони і не сподівалися.
Як і водоканал, обидва теплопостачальні підприємства подають на боржників й позови до суду. Так, за словами Вячеслава Карауша, лише протягом трьох останніх місяців, КП «Теплоенергетик» подало більше 400 таких позовів. Крім того, збільшено штат контролерів, ведеться інвентаризація споживачів, які мають борги.

Наостанок керівники підприємств підкреслили, що своєчасно розраховуватися за комунальні послуги – в інтересах, у першу чергу, самих споживачів. І справа не тільки в пені чи судових позовах (хоча й це, погодьтеся, вагомий момент). Просто для того, аби надавати вчасно якісні послуги, комунальні підприємства повинні мати обігові кошти. При цьому інших доходів, крім грошей, які надходять як оплата за надані услуги, вони не мають. Тож подумайте, що краще: зекономити на оплаті комунальних послуг, чи сидіти без води влітку або без тепла взимку.

Читайте також