Локальним культурним вибухом ознаменувався початок цього тижня в Кропивницькому. День 27-го народження фантастичного дуету письменників Дмитра Громова і Олега Ладиженського (псевдонім – Генрі Лайон Олді) мегапопулярні творці романів жанру фентезі і наукової фантастики на запрошення актора молодіжного театру «Резонанс» Романа Бутовського провели в столиці степового краю. Кульмінацією візиту стала вистава театру «Другі руки» за однойменною п‘єсою співавторів.
Подорож зі світу
фентезі в реальність ...
... стала не менш захоплюючою. Часто заїжджі зірки глибоко розчаровують журналістів або зарозумілістю або мізерним словниковим запасом й інтелектом. Тут себе повністю виправдала формула: чим вище IQ – тим простіші і цікавіші люди. І в моменти офіціозу, і «за кадром» Дмитро і Олег поводилися не примхливо, не напружуючись, демонстрували глибоке знання будь-якого питання: від історичних і героїко-міфологічних до негативних реалій ринку українського книговидавництва, який зі слів співавторів черговий раз знизив обороти з цифрою 18 відсотків.
Зустріч з журналістами порадувала і авторів, і представників ЗМІ. Журналісти залишилися задоволені насиченими монологами у вигляді відповідей на питання, а харківські фантасти кропивницькими акулами пера. Як відзначили Олді, місцеві мас медіа порадували активністю і знанням предмета розмови, а саме: творчості письменників.
Незважаючи на значний творчий вік в 27 років, фантастичний дует не просто зберігає письменницьку форму, а й не втомлюється радувати своїх фанатів. Тільки недавно був надрукований роман авторів «Світ мій, дзеркальце», як через пару місяців вийде інтерквел до відомого і завершеного Ахейського циклу романів письменників. (Інтерквел – художній твір, сюжетні події якого відбуваються між подіями раніше створених творів).
Наболілою стала тема піратства. Крадіжка творів – сумна реальність сьогодення. На жаль, фактична боротьба за збереження інтелектуальної власності зараз в Україні не ведеться, переконані письменники. Підсумок – «чорні» сайти, що публікують книги авторів нелегально, мають величезні прибутки. На пострадянському просторі є позитивні приклади боротьби з піратами. Одна з таких гучних справ виявила шокуючі факти: власник «чорного» сайту, що називається, на рівному місці мав місячний дохід в 20 тисяч доларів, – розповіли Олді.
Відповідаючи на запитання автора статті: хто з героїв творів Олді зміг би істотно поліпшити ситуацію в Україні, – Олег Ладиженський назвав Амфітріона з мегапопулярного твору «Герой повинен бути один». Роман, що написаний в 1995 році, являє собою переосмислення давньогрецьких міфів про Геракла. Амфітріон, якого цілком можна вважати головним героєм роману, – нащадок богів. Він людина горда і жорстка. Аби не допустити примирення з відведеною йому долею і богами роллю, він здатний на багато що, в тому числі – посперечатися з мороком Аїда.
«Другі руки»
з перших вуст
Після спілкування з журналістами в прес-клубі, інтерв‘ю, виступу на телебаченні, зустрічей з фанатами, автографів, фото, посиденьок з какао в милому кафе золотий фонд фантастики України прибув у Центральноукраїнський педуніверситет ім. В. Винниченка на виставу «Резонансу». Слід зазначити, що театр – ще одна вдала творча реалізація фантастичного дуету. Обидва свого часу працювали в харківському театрі-студії «Пелікан». Дмитро Громов – як актор, а Олег Ладиженський – режисер. Олег Семенович, до слова, закінчив з відзнакою Харківський державний інститут культури за спеціальністю «Режисер театру». Твори авторів з успіхом ставлять на всій території колишнього Союзу. А п‘єса «Другі руки» пережила величезну кількість «реінкарнацій» на підмостках професійних театрів.
Зрозуміло, знаючи, наскільки досвідчений глядач оцінює нове прочитання «Других рук», трупа на чолі з режисером-постановником заслуженою артисткою України (художній керівник «Резонансу») Іриною Дейнекіною хвилювалася надзвичайно. Це було помітно і по незмінно приязному ведучому акторові театру Роману Бутовському, який і подарував Кропивницькому свято – запросив Олді. До слова, для Романа роль Крамара в п‘єсі стала роллю на подолання. Ми звикли бачити пана Бутовського в образі комічних персонажів. Тут актор зміг підняти глибоко драматичну і навіть трагічну роль. Вийшло настільки вдало, що автори твору відзначили: Крамар у новому прочитанні став не просто центральною постаттю вистави, а образом, до якого прикута увага глядачів за весь час постановки.
Респект і повага Ірині Дейнекіній, яка не побоялася взяти в роботу досить складний для молодіжного театру матеріал, де в символічному Чистилищі у вигляді крамниці Second Hand намагаються виторгувати нове переродження биті і втомлені життям бандюк і кухарка. Вікові ролі людей 40+ у виконанні молодих і талановитих Катерини Тоток (Хомо Дозяйка) і Влада Крамаренка (Блін Поприколу) набули нового, свіжого дихання. Напевно, тому «вирок» був вельми люб‘язним – досвідченим театралам Олді дуже сподобалася постановка. Не пройшли повз їхньої уваги жодні режисерські і акторські «смаколики».
«Безодня голодних очей» ...
... так називався один з циклів романів Генрі Лайона Олді. Після вистави на Дмитра Громова і Олега Ладиженського під час чаю із смачнюшками дивилася безодня голодних до театрального мистецтва студентських очей. Двоє товаришів по перу, імениті письменники і театрали, в неформальній обстановці обговорили виставу, театральне мистецтво, порадували присутніх смішними і екстремальними театральними байками зі свого життя. Був тут і ледь не заколотий шпагою в око партнер Ладиженського по сцені, і піднята бочка з піском, в яку по дурості насипав його пожежник, а актор підірвав спину, піднімаючи її. І смішний епізод, коли Олег Семенович в силу різниці в зрості не зміг побачити прикріплений зверху орден на грудях огрядної та грудастої актриси, яка грала комуністичну героїню. А потім отримав під перше число – догану із занесенням за мало не зрив, зрозуміло, а ля де патріотичної вистави тих часів. Спілкувалися багато і тепло.
Наостанок обидві сторони вирішили продовжити співпрацю: скоріш за все, молодіжний театр «Резонанс» ім. Валерія Дейнекіна візьме в роботу п‘єсу авторів, а Олді в свою чергу обіцяли обов‘язково приїхати на прем‘єру.
Гостей супроводжувала
Олена САВРАНОВА