Чому питання нормативно-грошової оцінки землі, яке викликало буквально шквал емоцій у бізнесовому середовищі обласного центру, порушено саме у нинішньому році? Чому власники земельних ділянок не погоджуються з новими розрахунками cплати земельного податку і плати за оренду землі? Чому херсонська фірма визначає нормативи плати за землю, адже її представники не знають специфіки Кропивницького? На ці та інші запитання відповів заступник міського голови Олександр Мосін.
– Щодо нормативно-грошової оцінки землі за останніх кілька тижнів було проведено чимало зустрічей з підприємцями, – зазначив Олександр Володимирович. – Спочатку хотів би пояснити, що це за документ, який так жваво обговорюється і для чого він з’явився. Зрозуміло, є нормативно-правова база,відповідно до якої виконано всі розрахунки. У 2009 році проведена грошова оцінка землі Кіровограда, і на підставі цього документа весь цей час відбувалося оподаткування земель за цільовим використанням. Але законодавство передбачає кожних п’ять – сім років проводити знову цю роботу, щоб можна було встановити відповідну плату за землекористування в місті. Так і відбулося. У 2016 році міський бюджет виділив кошти на таку роботу, адже фінансове управління міської ради постійно наголошувало на тому, що потрібно нарешті навести лад у питаннях землекористування і плати за землю. Депутати прийняли рішення виділити кошти на розробку такої технічної документації. Зрозуміло, що це тендерні закупівлі. Тому управління земельних відносин провело в цьому напрямку відповідну роботу: оголошено тендерні закупівлі, заявки надійшли від трьох претендентів, найнижчу ціну (320 тисяч гривень) запропонувало херсонське підприємство – командитне товариство «Науково-впроваджувальна фірма «Нові технології», воно й перемогло. Укладено договори, і його працівники розпочали роботу на підставі наданих документів, провели візуальне обстеження території міста. Вся документація подана на експертизу в Держкомзем, і отримано позитивний висновок експертів. Після цього документ винесено на розгляд депутатів міської ради і прийнято у середині 2018 року. Отже, щоб цей документ можна було застосовувати з початку 2019 року, було дотримано всі процедури.
– Поширюються думки, що документ став несподіванкою для підприємців і деяких депутатів…
– Після того, як у середині 2018 року цей документ був оприлюднений на сайті міської ради, депутати підтримали його, податкова неодноразово нагадувала, що з січня 2019 року земля буде оподатковуватись за новими розцінками. Дивно, що мало хто тоді звертав увагу на усі повідомлення. Але вже березень 2019 року, тож треба платити за новими правилами. Можливо, до цього часу потрібно було провести попередні розрахунки, нічого складного в цьому немає, тому що є картографічні матеріали, є відповідні цифри, зрозуміле цільове використання земельної ділянки, тож треба було все це зробити.
Є ще один документ – це наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України, який має навести лад у користуванні земельними ділянками. І якщо немає інформації у Державному земельному кадастрі, немає кадастрового номеру, інформації щодо цільового використання землі або меж земельної ділянки, то наказом встановлено коефіцієнт 3. Спочатку коефіцієнт був 2, але з 2018 року внесли зміни – тобто змінився порядок нарахування земельного податку. І саме цим наказом встановили відповідні критерії. І вже з 2018 цим наказом було зобов’язано землекористувачів навести лад у земельній документації.
– Наскільки є правдою те, що нова нормативно-грошова оцінка землі боляче вдарить по пересічних громадянах – мешканцях приватного сектору, які також сплачують за земельні ділянки, на яких розташовані їхні житлові будинки?
– Це неправда. Для прикладу наведу розрахунок плати за користування земельною ділянкою під житловим будинком. Якщо людина має документ на право приватної власності, то, зрозуміло, що нормативно-грошову оцінку в розмірі 445, 92 гривні потрібно проіндексувати з коефіцієнтом 1,06, виходять 472 гривні і декілька копійок. Якщо людина використовує тисячу квадратних метрів, то нормативно-грошова оцінка становитиме 472 тисячі гривень за 10 соток. Але рішенням міської ради передбачено сплату земельного податку від нормативно грошової оцінки 0,3 відсотка. Якщо перемножимо, то це буде близько 140 гривень. Якщо поділимо на 12 місяців, вийде трохи більше 11 гривень на місяць. Тобто це і буде плата за користування 10 сотками землі. Дуже часто державні акти видавались на шість – сім соток землі. Тож і розмір податку буде меншим. Просто потрібно взяти калькулятор і уважно порахувати.
На останньому засіданні постійної депутатської комісії з питань бюджету, податків, фінансів, планування та соціально-економічного розвитку представник податкової служби наголошувала, що громадян, які мають державні акти на право приватної власності, – близько 35 тисяч фізичних осіб, а платників податку зареєстровано понад 15 тисяч. Тобто база оподаткування обраховується лише на 15 тисяч осіб. Є пільгові категорії щодо сплати земельного податку, визначені законодавством.
Отже, всі страхи, непорозуміння, перекручування інформації щодо неприйнятно високої ставки податків за землю, розбиваються, якщо у фізичної особи, власника підприємства, землекористувача є всі необхідні документи на право володіння земельною ділянкою, чітко визначено її розташування та межі. Зростання платежів за землю є, але незначне. Адже на календарі вже не 2009 рік, а 2019-й. Тож, зрозуміло, платити доведеться більше.