ОЛЕКСАНДР САІНСУС: РОБОТА ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ В КІРОВОГРАДІ ПОТРЕБУЄ РЕФОРМУВАННЯ

Доповідаючи про стан організації роботи громадського транспорту в обласному центрі, начальник відділу споживчого ринку, транспорту та зв’язку міськради Ольга Гонтарь зазначила, що на цей час у місті склалась досить насичена рухомим складом розгалужена мережа маршрутів міського автомобільного пасажирського транспорту: функціонують 48 автобусних маршрутів, з них 40 – в режимі маршрутного таксі, 16 – у звичайному (20-п, 30-п, 46-п, 102п, 103-п, 104-п, 111-А, 111-Б, 116, 118, 123-п, 126, 130-п, 130-Ап, 150-п та 274). Пільгові автобуси курсують до всіх віддалених мікрорайонів, куди не ходить електротранспорт, – до Новоолексіївки, Масляниківки, Арнаутового, Великої Балки, Кущівки, Завадівки, Старої та Нової Балашівок, селища Молодіжного.

Послуги пасажирських перевезень надають 14 підприємств, які мають власні або орендовані виробничі бази. Лише два підприємства працюють на власному транспорті – ВАТ "Автобусний парк" (100 відсотків) та приватне підприємство “ОЛІКС” (80 відсотків). Решта підприємств укладає з приватними підприємцями договори найму машин разом з екіпажами. Така система організації зменшує податкове навантаження на перевізників: фізична особа-підприємець, яка передає в оренду транспортний засіб, є платником єдиного податку, а також безпосередньо знаходиться із водієм у трудових відносинах та несе одноосібну відповідальність за нарахування заробітної плати та сплату всіх відповідних зборів та податків. Однак нещодавно ситуація змінилася – відповідно до урядових постанов, трудові відносини із водієм віднині повинен мати ліцензіат, а не той, хто здає транспортні засоби в оренду.

– Левова частка транспортних засобів, що обслуговують пасажирів, – малої місткості (із 557 одиниць їх – 499), – зазначила Ольга Гонтарь. – Така тенденція намітилася із середини 90-х років, коли роздержавлення галузі знищило майже всі базові автотранспортні підприємства та випустило на ринок автоперевезень приватних підприємців – без належної інфраструктури, яка повинна забезпечувати рівень якості та безпеки пасажирських перевезень. Безумовно, поступово ситуацію слід змінювати, адже транспорт великої місткості значно зручніший для пасажирів.

Ольга Гонтарь нагадала, що транспортні послуги кіро- воградцям надає також ТОВ "Єлисаветградська транспортна компанія". Підприємство має 44 тролейбуси, з яких у робочому стані знаходяться 26, на п’яти тролейбусних маршрутах (№№ 1, 3, 5, 9, 10) щодня в середньому працює до 25 тролейбусів. У 2010 році відновлено роботу міського тролейбусного маршруту № 2 "101-й мікрорайон – Аеропорт".

Акцентуючи увагу на проблемах роботи пасажирського транспорту в Кіровограді, начальник управління зазначила, що велика частина інфраструктури міста, підприємства, установи та організації, торговельні заклади розташовані в центральній частині міста, що призводить до її перевантаження транспортними засобами. Інтенсивність руху лише “маршруток” на ділянці від вулиці Шевченка до вулиці Преображенської в середньому становить близько 200 одиниць на годину, а з урахуванням пасажирського транспорту великої місткості (автобусів та тролейбусів), руху інших транспортних засобів ця цифра значно зростає, що негативно впливає на екологічну ситуацію в центрі міста. До цього слід додати надзвичайно велику інтенсивність руху тут пішоходів, зокрема учнів. На перехресті вулиць Карла Маркса та Преображенської зареєстровано місце концентрації ДТП.

Грубі ігнорування водіями легкового транспорту Правил дорожнього руху, дорожніх знаків, які зупиняються та залишають на стоянку свої автомобілі по всій протяжності вулиці Карла Маркса, створюють небезпеку решті учасників дорожнього руху. Так, несанкціоновані стоянки легкового транспорту між вулицями Шевченка та Леніна, Дзержинського та Тимірязєва, Преображенської та пров. Василівського, а також паркування в зонах зупинок громадського транспорту (готель "Україна", готель "Київ", магазин “Президент") зумовлюють створення аварійних ситуацій транспортом громадського користування і вимушене порушення правил дорожнього руху водіями "маршруток".

Зважаючи на все це, Ольга Гонтарь запропонувала кілька основних напрямків розвитку міського пасажирського транспорту на 2011 рік, серед яких – оптимізація мережі автобусних маршрутів загального користування; проведення обстеження пасажиропотоків, підвищення якості управління пасажирськими перевезеннями за рахунок організації системи управління рухом пасажирського транспорту: створення КП "Центральна диспетчерська служба", проведення конкурсів на міські маршрути та укладення договорів на перевезення пасажирів, оптимізація дорожнього руху в центральній частині, продовження будівництва зупинкових комплексів, облаштування відповідною інфраструктурою кінцевих зупинок громадського транспорту, розробка та впровадження перспективної програми розвитку міського пасажирського транспорту "Головний маршрут" на 2011–2015 роки.

Олександр Саінсус відзначив достатню організованість у роботі пасажирського транспорту в обласному центрі, проте звернув увагу присутніх на те, що ще мають місце скарги пасажирів, особливо представників пільгових категорій населення щодо роботи перевізників. Крім того, Олександр Саінсус порекомендував керівникам кіровоградських транспортних підприємств активніше працювати над оптимізацією витрат, пов’язаних з обслуговуванням пасажирських маршрутів. На думку міського голови, це б досить ефективно стримувало тенденцію до зростання тарифів на перевезення пасажирів і дозволило б підприємствам вчасно розраховуватись зі своїми працівниками і сплачувати податки. Олександр Саінсус доручив своєму першому заступнику Василю Дзядуху розпочати створення Програми реформування пасажирських перевезень у Кіровограді, куди мають увійти як слушні пропозиції управління споживчого ринку, транспорту та зв’язку, так і рекомендації органів державної автомобільної інспекції.

Читайте також