У кожної речі – будь то взуття, одяг або мікрохвильова пічка – є свій гарантійний термін. На що має право споживач протягом часу, поки цей строк не закінчився, і що робити, коли придбаний товар вийшов з ладу раніше, роз’яснює начальник сектора захисту прав споживачів управління зі сприяння розвитку торгівлі та побутового обслуговування населення Кіровоградської міської ради Ганна Денисенко:
– Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів", виробник товару забезпечує його належну роботу протягом гарантійного строку. Це той термін, протягом якого у разі виходу з ладу товару споживач може вимагати його безоплатного ремонту або заміни на інший чи повернення коштів у випадку виявлення істотних недоліків.
Гарантійний строк розпочинається з моменту продажу товару та заповнення гарантійних документів. Купуючи товар, споживач повинен бути досить уважним, щоб простежити правильне заповнення відповідного талону. Адже у випадку виникнення якогось дефекту і здачі товару в ремонт сервісні майстерні вимагають правильно заповнених документів. Так, у гарантійному талоні повинно бути чітко зазначене місце продажу (назва магазину), дата продажу, стояти печатка. У присутності споживача має бути перевірено роботу товару, продавець повинен поінформувати покупця про правила користування ним. Обов’язково покупець має отримати товарний чи касовий чеки.
Якщо протягом гарантійного строку виявляться певні дефекти товару, то споживач має право скористатись безплатним ремонтом, може самостійно відремонтувати, але потім надати документи, пов’язані з витратами на це, а продавець зобов’язаний їх компенсувати або пропорційно зменшити вартість товару. При цьому остаточний вибір – за покупцем.
Доволі часто виникають випадки, коли продавці дають неправильну інформацію щодо гарантійного терміну. Вони кажуть: "Ми вам не будемо заповнювати гарантійний талон, ви 14 днів покористуєтесь товаром, і, якщо протягом цього часу виявиться певний дефект, то ви прийдете, і ми вам замінимо товар". Я раджу не погоджуватися на таку пропозицію. Пам’ятайте, що такий товар ніхто не замінить: коли людина звертається у магазин у разі виникнення проблем із товаром, її відправляють у сервісну майстерню, де без позначок у гарантійному талоні з вами про безкоштовне обслуговування й говорити не будуть. А 14 днів, передбачені Законом "Про захист прав споживачів" на той випадок, коли товар, нехай і якісний, з якихось причин не підійшов споживачеві, у такому разі він може його обміняти на аналогічний.
При виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті. Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.
Також звертаю увагу потенційних покупців побутової техніки та інших електронних товарів, що деякі виробники (продавці) такої продукції поряд з гарантійним терміном додатково заявляють (пропонують придбати) додаткове сервісне обслуговування. Додаткове сервісне обслуговування не є гарантійними зобов’язаннями виробника і проводиться на умовах, визначених експлуатаційними документами виробника або умовами договору з продавцем на продукцію.