Коли робота до душі, то й здобутки вагомі



За декілька днів, третього жовтня, в Україні відзначатимуть День працівників освіти, тож уже зараз «Вечірня газета» вітає освітян із прийдешнім святом і бажає як творчих звершень у професійній діяльності, так і щастя в особистому житті. Зокрема, й тим кропивницьким учителям, чиї випускники цьогоріч досягли найбільших результатів на зовнішньому незалежному оцінюванні: отримали по двісті балів з одного із предметів. Цей результат – плід спільної праці не одного року і цих учнів, і їхніх учителів.

Максимальні 200 балів з англійської мови отримали випускники ліцею «Науковий» Маргарита Голуб і Ярослав Вєремєєнко, з математики – випускник НВО № 16 Кирило Здоровенко, а з біології – випускниця НВК «Кіровоградський колегіум» Анастасія Остапчук. Їхніми вчителями є: англійської мови – Наталія Божко й Валентина Григоренко, математики – Костянтин Марченко та біології – Оксана Бабич. Усі четверо педагогів розповіли «Вечірній газеті» про особливості своєї роботи, що привело їх у вчительську професію, про те, що найбільше подобається в ній та що варто було б змінити.

Викладачка англійської і німецької мов на факультеті філології ЦДПУ ім. В. Винниченка та вчителька англійської мови в ліцеї «Науковий», кандидат педагогічних наук Наталія Божко має значний педагогічний досвід: викладати на факультеті іноземних мов почала 1997 року, а працювати в ліцеї – із 2003-го.

– Тільки-но я почала викладати в педуніверситеті, у мене одразу виникло бажання вивчати педагогіку глибше, думала над темою дисертації, яку захистила 2011 року. З науковим керівником ми дійшли висновку, що це – розвиток креативного мислення студентів, які з часом розвиватимуть його у своїх учнів, – зазначила вчителька. – Тому штудіювала літературу про креативне мислення. Моя дисертація називалася «Підготовка майбутнього вчителя іноземної мови до організації розумової діяльності учня». Тобто як наш студент може на педпрактиці в школі, а після закінчення університету уже й під час своєї роботи розвивати мислення учня, його розумову діяльність. Бо на ній базується й засвоєння мови та робота загалом учня в школі…

На думку Наталії Василівни, у кожного вчителя має бути свій підхід до кожної дитини, але багато що залежить і від самого учня: чи має він бажання вивчати іноземну мову, наскільки він здібний у цьому. Бо не кожному дано поглиблено її вчити, як, наприклад, і математику. Педагог же робить усе можливе, аби навчити своїх учнів якнайкраще. У цьому допомагає й перебування в методоб’єднанні вчителів англійської мови, які разом вирішують, як правильно сформувати підхід до учнів, підібрати необхідну методику викладання, підручники і правильно організувати роботу із ними.

– Учитель може однаково пояснити багатьом учням, але кожен з них сприймає й опрацьовує матеріал по-різному, – переконана Наталія Божко. – Тому, звичайно, якщо педагог працює багато років з тим чи іншим учнем і старається донести до нього ті знання, які має сам, або навіть і більше, то результат буде. Але не з кожним учнем це виходить. Тому я, наприклад, вважаю, що дуже багато, навіть більша частина успіху в навчанні, залежить від самого учня та його бажання вчитися.

Учитель математики НВО № 16 Костянтин Марченко лише три роки працює в школі, яку й сам закінчував, але вже також доєднався до когорти тих педагогів, які завдяки своєму професіоналізмові так навчають підопічних, що ті складають зовнішнє незалежне оцінювання на найвищий
бал.



– Я свідомо вступав до педуніверситету, бо хотів бути вчителем. І тепер іду на роботу з радістю, тож і через це, гадаю, у нас із учнями хороші результати нашої співпраці, – розповів Костянтин Віталійович. – Мені пощастило, бо коли прийшов працювати до школи, то взяв сильний дев’ятий клас. Не в кожному є такі мотивовані учні, які прагнуть до найвищих результатів…

Молодий учитель – один з тих, хто працює з новими технологіями, використовує їх на уроках. Він вважає, що треба бути цікавим для дітей, сучасним, працювати над собою. І, звісно, для досягнення найвищих результатів учні мають прагнути отримати від учителя все, на що він спроможний. І коли зусилля вчителя й учнів поєднуються, то все можливо.

– У нашій школі створено хороші умови для навчання, зокрема є два кабінети математики, одним з яких я завідую, – каже учитель. – Маємо все необхідне для навчання – програмне забезпечення, мультимедійну дошку, проєктор, різноманітні просторові фігури (багатогранники, циліндри, кулі тощо). На інтерактивній дошці можна дуже швидко той чи інший тест із ЗНО попередніх років відкрити й розв’язати. Або знайти в Інтернеті онлайн-тест, який одразу ж перевірити…

Коли почалося дистанційне навчання, то вчитель почав записувати свої відеоуроки на ютубі. Спочатку, як він розповів, не все виходило, але з часом навчився це роботи. І таким чином створив серію відеоуроків для десятого класу. А в одинадцятому вже вів відеоуроки з «живим» спілкуванням з учнями. Молодий учитель – ще й класний керівник і каже, що в школі різні ситуації трапляються, адже діти соціалізуються, вчаться спілкуватися. І навчаються вони по-різному, адже в них – різні темпераменти, здібності, учитель же має знайти до них педагогічні ключики, які, схоже, Костянтин Віталійович, уміє підбирати.

Учителька англійської мови ліцею «Науковий» Валентина Григоренко викладає в старших профільних класах з 2008 року, а до того з 2003-го працювала в педуніверситеті.



– Мені дуже подобається спілкування з дітьми, а також коли бачу, що мої зусилля не марні й вони охоче сприймають те, чому їх навчаю, – розповіла вона. – Якщо так відбувається, то хочеться іще більше працювати. А от заважає роботі вчителя, на мою думку, забагато паперового навантаження, без якого можна обійтися. І це проблема не якоїсь окремої школи, цю справу на державному рівні треба вирішувати. Щоб зменшити паперову роботу, а дати вчителеві простір для творчості, бо наша робота – це творчість. До кожного учня й класу вчитель шукає особливий підхід, думає, як стимулювати учнів, щоб вони плідно й ефективно працювали, аби отримати врешті-решт якнайкращий результат. Зокрема, й на ЗНО…

Як і її колега із 16-ї школи, Валентина Анатоліївна – класний керівник. А це – класні години, поїздки, екскурсії, виховна робота. Кожного другого року вона випускає своїх підопічних з ліцею, бо приймає десятий клас, а випускає в кінці навчального року одинадцятий. А для цього треба мати і неабиякий досвід роботи класним керівником, і такі риси характеру, які дають можливість за короткий час знайти спільну мову з учнями і стати для них авторитетним наставником і товаришем.

– Під час підготовки до ЗНО з англійської мови моє завдання полягає в тому, щоб учні збільшували свій словниковий запас, аби протягом обмеженого часу могли швидко виконати те, що він них вимагають на ЗНО, – ділиться вчителька. – А шкільна програма спрямована на те, щоб розвивати в дітей комунікативний навик говоріння. Та оскільки ЗНО проходить без говоріння, то виникає дисонанс. Я вважаю, що краще б учні вчилися й говорити, аніж просто читати. Можна знати багато слів, але не змогти їх скласти в речення і використати свої знання на практиці. Оце такий недолік, на мою думку. Тож варто подумати над тим, аби ввести в ЗНО й говоріння, та при цьому зменшити обсяг аудіювання, читання, інших завдань.

Учителька біології НВК «Кіровоградський колегіум», викладачка Центральноукраїнського інституту розвитку людини, кандидат географічних наук Оксана Бабич розпочала свою педагогічну роботу 2004 року. Серед її учнів багато тих, хто цілеспрямовано готувався до вступу в медуніверситети на бюджетну форму навчання. А щоб вступити туди, треба набирати на ЗНО з біології не менше 180 балів. І вони їх здобувають, а випускниця Оксани Володимирівни цьогоріч набрала й усі двісті. Є у вчительській скарбничці педагога й таке досягнення: її учениця написала в нашому обласному відділенні Малої академії наук роботу з географії, присвячену історії досліджень місцевих поселень, яку визнали найкращою і з якою переможниця представляла Кіровоградщину в столиці.



– Мені подобається працювати і зі студентами, і з учнями, у нашій діяльності важливим є не лише праця педагога, а й зацікавленість до навчання та бажання вчитися самих дітей. Коли існує зворотний зв'язок між учителем та учнями, то матеріал, який я розповідаю на заняттях, вони засвоюють значно результативніше, а це і є запорука успіху, – розповіла викладачка. – У своїй роботі дотримуюся міністерської програми. Але якщо знаю, що певна тема зустрічається в тестових питаннях на ЗНО частіше, то наголошую, що ті учні, які планують складати біологію, мають звернути особливу увагу саме на цей матеріал…

За словами викладачки, у роботі зі студентами – одна специфіка, з учнями – інша. У колегіумі вона навчає старшокласників, з ними, зазначає Оксана Володимирівна, їй легше працювати, аніж з учнями середніх класів, оскільки більшість старшокласників уже усвідомлює, ким хоче бути і що для цього потрібно робити.

Записав Юрій ЛІСНИЧЕНКО

Читайте також