Нещодавно делегація Кіровоградської міської ради на чолі із заступником міського голови Сергієм Васильченком побувала у Вінниці, щоб ознайомитися з роботою тамтешнього громадського транспорту. Досвід роботи вінницьких колег став предметом обговорення на нараді секретаря міської ради Івана Марковського з керівниками виконавчих органів міської ради у понеділок.
Свій виступ Сергій Васильченко розпочав з аналізу сьогоднішньої ситуації з пасажирськими перевезеннями у Кіровограді. Він нагадав, що кожного дня на вулиці міста виїжджає близько 380 маршрутних таксі малої місткості марки БАЗ та 15 автобусів середньої місткості марки "ЕТАЛОН". Послуги з перевезення електротранспортом надаються 18 одиницями рухомого складу за єдиним маршрутом – №10. Через надмірну кількість маломістких маршрутних таксі, зазначив Сергій Васильченко, в місті виникає перевантаженість вулиць транспортом, а відсутність конкуренції у сфері пасажирських перевезень негативно позначається на якості послуг. Розв’язати ці проблеми можливо, за словами заступника міського голови, шляхом створення комунального підприємства, яке б займалося автобусними пасажирськими перевезеннями, та збільшення кількості транспортних засобів великої місткості.
Розповідаючи про досвід Вінниці, Сергій Васильченко звернув увагу, що саме великомісткий муніципальний транспорт є головним на ринку пасажирських перевезень цього обласного центру. Так, в цьому місті – 5 трамвайних, 14 тролейбусних і 9 автобусних маршрутів, які обслуговують автобуси великої місткості, та 28 маршрутів, на яких працюють автобуси малої та середньої місткості. При цьому невеликі маршрутки переважно працюють у віддалених мікрорайонах міста, на підвізних напрямках. Маючи такий потужний комунальний транспорт, Вінниця, де населення значно більше, ніж у Кіровограді, звільнилося від проблеми транспортних перевантажень основних магістралей. До того ж, сучасні пасажирські транспортні засоби великої місткості комфортніші за маршрутки, всі вони пристосовані для перевезення людей з обмеженими фізичними можливостями. Основне навантаження із перевезення пільгових категорій населення бере на себе муніципальний транспорт, отримуючи для покриття витрат державну субвенцію.
Як же вінничанам вдалося досягти такого результату? Донедавна у Вінниці ситуація з пасажирськими перевезеннями була схожа на ту, що зараз у Кіровограді. Щодня на вулиці міста виїжджало близько 500 одиниць маршрутних таксі малої місткості. Та у 2012 році вінничани отримали в подарунок зі Швейцарії сто трамвайних вагонів. А в нинішньому році за державної підтримки ще було придбано 60 тролейбусів та 56 автобусів великої місткості.
Кіровоградська міська влада розробляє зараз концепцію розвитку сфери пасажирських перевезень, беручи на озброєння позитивний досвід своїх колег, підкреслив Сергій Васильченко.
За його словами, ще зовсім недавно на лінію виходили лише 14 тролейбусів, інтервал руху між ними складав 15 – 20 хвилин. Сьогодні вдалося забезпечити роботу 18 одиниць рухомого складу, інтервал в пікові години становить 5 – 7 хвилин. Планується, що з 2015 року місто будуть обслуговувати 20 тролейбусів. Узагалі, електротранспорт завдяки тому, що ціна на електричну енергію значно нижча вартості інших видів пального, є найбільш прийнятним для Кіровограда, переконаний заступник міського голови. До того ж, тролейбуси пристосовані для перевезення людей з обмеженими можливостями та пільгових категорій населення.
– Сьогодні міська влада працює над загальною концепцією пасажирського транспорту в Кіровограді, відповідно до якої центральними маршрутами міста мають курсувати тролейбуси та автобуси великої, в крайньому випадку – середньої місткості комунальної власності, а маршрутки мають працювати у тих мікрорайонах, куди неможливо "запустити" електротранспорт або автобуси, – зазначив Сергій Васильченко. – Тільки таким чином ми зможемо забезпечити комфортне, безпечне перевезення пасажирів та створити конкурентне середовище у цій сфері. Це повинні розуміти і перевізники.
До слова, як повідомив на нараді Іван Марковський, зараз ведуться перемовини з облдержадміністрацією та Мінрегіонбудом щодо придбання у лізинг десяти швейцарських тролейбусів для Кіровограда. Ці тролейбуси, якийсь час працювали у швейцарських містах, але їх технічний стан є відмінним, запевнив Іван Марковський.
Також учасники наради ознайомилися з досвідом Вінниці в галузі житлово-комунального господарства. Як повідомив заступник начальника головного управління ЖКГ Ростислав Погребнюк, цією сферою у Вінниці опікуються відразу чотири департаменти. Житловий фонд обслуговують п’ять комунальних та три приватних підприємства, але при цьому ті будинки, що обслуговують приватні ЖЕКи, знаходяться на балансі департаменту житлового господарства. Роботи капітального характеру – такі, як санація будинків, встановлення дитячих майданчиків, влаштування парковок, ремонти внутрішньодворових доріг та інші, проводяться у Вінниці на умовах співвфінансування мешканців (30 відсотків) та міської ради (70 відсотків). Ростислав Погребнюк звернув увагу на те, що у Вінниці розвинутий "інститут" старших по будинках. Для них передбачена муніципальна пільга на оплату комунальних послуг. Тут створена асоціація старших по будинках, яка представляє інтереси громадян у взаємовідносинах з ЖЕКами. Також активно у Вінниці реалізується програма зі створення ОСББ. Тільки з 2009 по 2014 роки тут було створено більше трьохсот таких об’єднань. При міській раді діє ресурсний центр підтримки ОСББ, капітальні ремонти будинків, де тільки-но створені об’єднання, фінансуються за рахунок міського бюджету. Щорічно проводяться конкурси на найкраще ОСББ, переможці отримують грошові премії.
Значна частина житлового фонду Вінниці (близько 70 відсотків) охоплена мережею системи централізованого теплопостачання. У мешканців є можливість перейти на "автономки", але ця послуга платна – мешканцю треба сплатити від трьох до десяти тисяч гривень (залежно від площі помешкання), ці кошти використовуються на ремонт внутрішньобудинкових мереж будинку.
– Подібні поїздки дуже корисні, ми повинні вивчати досвід інших міст у тій чи іншій сферах й запозичувати найкраще, – підсумував Іван Марковський.