Одним із дієвих механізмів реалізації державної політики у сфері енергоефективності та енергозбереження, залучення інвестицій у термомодернізацію закладів бюджетної сфери, яка впроваджується у Кропивницькому, є енергосервіс ЕСКО.
Енергосервіс – це комплекс заходів, спрямованих на економію коштів за рахунок підвищення ефективності використання енергоресурсів. Про їх застосування розповів заступник міського голови Андрій Паливода:
– До таких заходів можна віднести все – від простої заміни лампочок на більш економні до зовнішнього утеплення стін, покрівлі тощо. Концепція енергосервісу полягає в тому, що енергоефективні заходи в будівлях бюджетних закладів упроваджуються приватними інвесторами – енергосервісними компаніями (ЕСКО). При цьому ЕСКО, вкладаючи власні кошти, фінансово ризикує, бере на себе повну відповідальність за якість робіт та зацікавлена в максимальній економії витрат на оплату комунальних послуг.
Замовник же оплачує ці послуги не власним коштом, а виключно за рахунок економії енергоресурсів, досягнутої в результаті здійснення такими компаніями енергоефективних заходів.
– А що стало поштовхом для впровадження ЕСКО-механізму в нашому місті?
– У травні 2017 року на базі Центральноукраїнського національного технічного університету відбулась галузева сесія “Енергоефективність. Енергозбереження” муніципального інвестиційного форуму “TIME to INVEST”. Саме там і порушувались питання ефективнішого використання енергоресурсів у бюджетній сфері міста. Цей форум став успішним майданчиком для обговорення можливостей використання енергоефективних та енергозберігаючих технологій у житлово-комунальному господарстві, соціальній та бюджетній сферах, житлових будівлях. Одним із пріоритетних напрямків енергозбереження, які обговорювалися на форумі, було інвестування бюджетної сфери з допомогою механізму енергосервісу. Привабливі умови, а головне – відсутність фінансових затрат, дали поштовх до конкретних дій виконавчих органів міської ради.
Перш за все, визначено перелік об’єктів, які потребують підвищення рівня енергетичної ефективності та визначено базові рівні енергоспоживання. Це дозволило сформувати базу із 120 потенційних об’єктів енергосервісу, за якою потенційні інвестори мають змогу отримати інформацію, необхідну для опрацювання привабливості проектів. Дані про енергоспоживання будівель бюджетних закладів Кропивницького сформовано за вимогами типової форми Державної енергоефективності України та опубліковано на офіційному сайті міської ради. Посилання на міську базу розміщено на сайті Державного агентства енергоефективності та енергозбереження України у розділі “Інформаційна база потенційних об’єктів енергосервісу щодо енергоспоживання об’єктів бюджетної сфери для впровадження ЕСКО-механізму”.
Наступним кроком стало прийняття в грудні 2017 року першого рішення виконавчим комітетом міської ради про закупівлю енергосервісу та затвердження базових рівнів споживання паливно-енергетичних ресурсів і житлово-комунальних послуг для 21 об’єкта управління освіти, з ними у березні 2018 року, відповідно до рішення міської ради, укладено дев’ять договорів та затверджено істотні умови договору енергосервісу.
– Чи є вже результати цих заходів?
– Так, є. За жовтень – грудень 2018 року зекономлено тепла вдвічі більше, ніж передбачалось умовами договору. Планувалось зекономити 380,34 Гкал, а фактично зекономлено 767,8 Гкал, що в грошовому еквіваленті становить 1 мільйон 804 тисячі гривень. Відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради щодо закупівлі енергосервісу та затвердження базових рівнів споживання паливно-енергетичних ресурсів і житлово-комунальних послуг для об’єктів управління освіти, у вересні минулого року укладено п’ять договорів та затверджено істотні умови договору енергосервісу. Таким чином, у 2018 році укладено 14 договорів на загальну суму 4,6 мільйона гривень. Згідно з договорами, загальний розмір скорочення споживання тепла по 14 будівлях повинен становити за: 2018 рік – 565,4 Гкал на 1 мільйон 400 тисяч гривень (3 місяці 2018 року – 14 договорів); 2019 рік: – 1288,7 Гкал – 3 мільйони 172 тисячі гривень (6 місяців 2019 року – 14 договорів); 2020 рік – 482,6 Гкал – 1 мільйон 138 тисяч гривень (6 місяців 2020 року – 9 договорів). Відповідно до чинного законодавства. під час дії енергосервісного договору грошова економія для бюджету становитиме від 3 до 10 відсотків. Після закінчення терміну дії договору вся економія буде направлятися до міського бюджету. На сьогоднішній день всі заходи, обумовлені вказаними договорами, впроваджено. Загальна економія фактичного споживання теплової енергії за жовтень – грудень 2018 року після введення в експлуатацію обладнання, передбаченого договорами (індивідуальні теплові пункти), склала понад 922,4 Гкал (по відношенню до базового рівня споживання), у грошовому еквіваленті це 2 мільйони 194 тисячі гривень.
– Які позитивні приклади запровадження ЕСКО можете навести?
– Хочу відзначити масштабну роботу, яку проводить ЕСКО-компанія у дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 74 «Золотий півник» комбінованого типу селища Нового, з якою селищна рада уклала енергосервісний договір. Протягом 30 років з моменту відкриття садочок жодного разу капітально не ремонтувався. Найвразливішим місцем, через яке втрачалась значна кількість тепла, була покрівля, і саме це підтвердив енергоаудит. Бюджетних коштів на ремонтні роботи не вистачало, тому селищна рада ухвалила рішення звернутися до порівняно нового, але ефективного напрямку енергозбереження – впровадження механізму енергосервісу.
Пройшовши всі підготовчі процедури (голосування, затвердження, створення комісії, тендери, торги), у серпні 2018 року переможець торгів розпочав ремонт. Перш за все, перекрито й утеплено покрівлю (її підняли на 30 см та поклали два шари утеплювача), на території садочка встановлено індивідуальний тепловий пункт та виконано основну частину робіт з утеплення фасаду будівлі. На жаль, ці роботи не встигли закінчити до зими.
Загальна сума договору, укладеного на 15 років, – 5,7 мільйона гривень. На сьогоднішній день інвестор вклав більше 4 мільйонів гривень. Відповідно до угоди, зменшення споживання тепла за 2018 рік затверджено на рівні 146,83 Гкал (306,8 тисячі гривень). Загальна економія фактичного споживання тепла за жовтень – грудень 2018 року по відношенню до базового показника склала 141,83 Гкал, або 296,4 тисячі гривень. З наведених цифр ми бачимо, що інвестор виконує свої зобов’язання.
Отже, для бюджетної сфери укладання енергосервісних договорів має ряд незаперечних переваг. А саме: підвищення енергоефективності будівель бюджетної сфери здійснюється за рахунок коштів виконавця (ЕСКО), а не за рахунок бюджетних. ЕСКО на договірній основі гарантує досягнення економії паливно-енергетичних ресурсів та зменшення витрат на житлово-комунальні послуги. Енергосервісні компанії зацікавлені у якісній реалізації проектів, дотриманні графіку їх впровадження та належному управлінні, оскільки від цього залежить рівень досягнення економії і, відповідно, прибуток ЕСКО. Повернення інвестицій відбувається лише за рахунок досягнутої економії і не потребує збільшення бюджетних видатків. ЕСКО передає на баланс бюджетного закладу встановлене обладнання, після чого приймається рішення щодо управління впровадженими технологіями із енергоефективності. В результаті впровадження енергоефективних проектів підвищується комфорт у приміщеннях та подовжується термін їх експлуатації.
Для бюджетного сектора єдиним суттєвим недоліком цієї моделі є отримання відчутного економічного ефекту лише після закінчення дії договору, оскільки зекономлені кошти буде отримувати ЕСКО в рахунок оплати наданих послуг.
Таким чином, механізм енергосервісних договорів є дуже привабливим для бюджетної сфери, оскільки не потребує збільшення бюджетних витрат, а фінансові, економічні та технічні ризики несе виконавець енергосервісу.
– Чи заплановано такі заходи і на нинішній рік?
– На 2019 рік рішенням виконавчого комітету міської ради від 18 грудня 2018 року визначено 12 об’єктів бюджетної сфери (9 закладів освіти, 3 – охорони здоров’я) для закупівель енергосервісу та розраховано базовий рівень споживання тепла по кожній будівлі за три останніх роки. Нині на зазначені 12 будівель оголошено тендер на проведення закупівель енергосервісу. Передбачаємо, що на цих об’єктах буде впроваджено повну термомодернізацію (утеплення покрівель, фасадів, заміна вікон, встановлення ІТП). Розрахункова економія коштів за рік складе понад чотири мільйони гривень. Тож робота в даному напрямку триває. На сьогодні Кіровоградська область знаходиться в першій трійці областей за кількістю оголошених та проведених ЕСКО-закупівель у 2018 році.
Хотілось би, щоб у 2019 році та й надалі кількість переросла в якість. Адже підвищення енергоефективності в бюджетній сфері – це запорука гарантування енергетичної стабільності, успішної економії паливно-енергетичних ресурсів, забезпечення комфортних умов, збільшення притоку інвестицій, яку ми можемо досягнути спільними зусиллями.