— Правила дорожнього руху поповнилися шістнадцятьма новими поняттями. Переглянуто термін “автомобільна дорога”, який став більш змістовним та конкретним, змінені терміни “зупинка”, “стоянка”, “обгін”. Приміром, обгін визначено, як випередження одного або кількох транспортних засобів, пов’язане з виїздом на смугу зустрічного руху. Таким чином, маневрування в межах свого напрямку руху, а саме перестроювання, як праворуч, так і ліворуч, з випередженням, обгоном не вважатиметься.
На відміну від існуючого нині порядку, термін “смуга руху” чітко окреслює межі для руху транспортного засобу на проїжджій частині: це — поздовжня смуга на проїжджій частині завширшки 2,75 м, призначена для руху нерейсових транспортних засобів.
— Іване Олексійовичу, наскільки мені відомо, до заборон додалася ще одна —користування мобільними телефонами під час руху...
— Це справді так. Під час руху транспортного засобу водіям категорично заборонено користуватися будь-якими засобами зв’язку. Це дозволяється робити лише водіям оперативних автомобілів, які виконують невідкладні службові завдання. Загалом же проведені експерименти показали, що відволікання уваги водія, а тим більше керування авто однією рукою, негативно впливає на безпеку дорожнього руху.
— А чи розширено права автомобілістів?
— Так. З першого січня 2002 року (себто з дня набрання чинності нових правил) водії мають право на відшкодування витрат у разі надання свого автомобіля працівникам міліції чи органам охорони здоров’я, а також, зауважте, на відшкодування збитків, завданих внаслідок поганого стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, що не відповідають вимогам безпеки руху.
Окрім цього, автомобілісти матимуть право вимагати від співробітників ДАІ, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом та зупиняють транспортні засоби, пред’явлення свого посвідчення, а також можуть оскаржити дії працівника міліції в разі порушення останнім чинного законодавства.
До речі, цими новими правилами дорожнього руху водіям дозволяється відступати (!) від вимог законодавства “…в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян”.
У нових ПДР також конкретніше викладено вимогу про необхідність зупинки у випадку дорожньо-транспортної пригоди. Коли міліцейське авто (чи швидкої допомоги) стоїть на проїжджій частині з увімкненим маячком, автолюбитель має зупинитися. Продовжувати рух можна лише з дозволу регулювальника. Якщо ж транспортний засіб стоїть за межами проїжджої частини або з неввімкненим маячком, ця вимога не діє.
— Чи змінилися обов’язки та права пішоходів?
— Дещо змінилися. Нові правила дорожнього руху надають пішоходам право на перехід усієї проїжджої частини на нерегульованих пішохідних переходах. Тобто, незалежно від кількості смуг на проїжджій частині такого переходу, пішохід має перевагу в русі перед транспортними засобами по всій ширині і не повинен зупинятися на середині дороги та пропускати авто. Зазначу, що вимога перебувати на середині проїжджої частини чи острівку безпеки стосується лише регульованих пішохідних переходів. До існуючих заборон стосовно пішоходів включено дуже суттєву вимогу, невиконання якої є причиною більшості ДТП з їхньої вини: забороняється раптово виходити, вибігати на проїжджу частину, в тому числі і на пішохідному переході.
— Іване Олексійовичу, чи правда, що мопедистам та велосипедистам заборонятиметься буксирування причепів?
— Так, забороняється буксирування мопедами та велосипедами різного роду причепів. Це обумовлено тим, що причепи, які не передбачені для експлуатації, скажімо, велосипедами, можуть порушувати стійкість та керованість, негативно впливати на прямолінійність та безпечний рух. До речі, обов’язковим буде обладнання велосипедів звуковим сигналом.
— Кілька слів про інші новації в правилах…
— З першого січня транспортні засоби не дозволяється ставити на проїжджій частині у два і більше рядів. Велосипеди, мопеди та мотоцикли без бокового причепа натомість можна ставити на проїжджій частині не більше, як у два ряди. Запроваджено більш жорсткі і конкретні вимоги щодо зупинки на неосвітленій дорозі в темну пору доби чи в умовах недостатньої видимості. У таких випадках мають бути ввімкненими габаритні або стоянкові вогні, а за вимушеної зупинки — додатково аварійна світлова сигналізація.
З введенням у дію нової редакції правил інвалідам буде дозволено рухатися на транспортних засобах у пішохідних зонах.
Вилучено вимогу про необхідність повторювати написом номерний знак автомобіля на задньому борту вантажівок, їх причепів, а також автобусів.
Зауважу, що заборона вилучення номерних знаків працівниками ДАІ збереглася і в новій редакції ПДР. Правила ставлять вимоги лише до технічного стану транспортних засобів, адже саме вони впливають на безпеку дорожнього руху.
І ще одне. У правилах сказано, що місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування можуть видати розпорядження про проведення реєстрації мопедів, велосипедів і навіть гужового транспорту.
Незабаром нова редакція правил дорожнього руху з’явиться у продажу і всі автомобілісти зможуть з ними ознайомитися у повному обсязі.
Людмила Зайцева