27 січня відбулося пленарне засідання тридцять четвертої сесії обласної ради шостого скликання під час якого депутати проголосували за запит депутата обласної ради Івана Владова, який ініціював звернення до керівництва держави стосовно необхідності вирішення питань у земельній сфері. Текст подаємо у повному обсязі.
Звернення депутатів Кіровоградської обласної ради
до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України стосовно вирішення окремих питань земельних відносин
Ми, депутати обласної ради, глибоко стурбовані ситуацією, що склалася у сфері земельних відносин, зокрема з наданням земель сільськогосподарського призначення державної форми власності у власність або користування для всіх потреб.
Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 року № 333-р, серед проблем, що потребують розв'язання, зазначається відсторонення місцевого самоврядування від вирішення питань у сфері земельних відносин, посилення соціальної напруги серед сільського населення внаслідок відсутності реальної влади місцевого самоврядування.
Зокрема, з 01 січня 2013 року відповідно до змін, внесених до статті 122 Земельного кодексу України, затверджених Законом України від 06 вересня 2012 року № 5254-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності”, повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб наділені Центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
Розпорядниками цієї категорії земель стали головні управління Держземагентства в областях, що почали здійснювати передачу земельних ділянок за непрозорими схемами, без урахування думки районних державних адміністрацій і місцевих громад. Процедуру з проведення земельних аукціонів із продажу цих земель ускладнено та, внаслідок відсутності коштів у державному бюджеті для організації їх проведення, значно загальмовано.
У результаті набули поширення випадки, коли жителі територіальних громад не можуть скористатися правом, визначеним законодавчо, отримати земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території відповідної місцевої ради за місцем проживання, що призводить до виникнення конфліктних ситуацій між населенням і місцевою владою.
Землі сільськогосподарського призначення державної власності у власність чи користування не надаються, втрачаються значні кошти надходжень до місцевих бюджетів (тільки в Кіровоградській області ця сума складає майже 200 млн. грн). У той же час місцеві органи влади, органи місцевого самоврядування позбавлено права участі у прийнятті рішень щодо використання зазначених земель та контролю за ефективністю їх використання, хоча відповідальність за наповнення місцевих бюджетів покладено саме на них.
Окрім зазначеного, органи Держземагентства постійно зволікають з оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності місцевим суб'єктам підприємницької діяльності, висуваючи необґрунтовані зауваження до їх оформлення та вимагаючи додаткові, не передбачені чинним законодавством України, матеріали. Мають місце випадки надання земельних ділянок суб'єктам господарювання — представникам потужного бізнесу, обходячи Центри надання адміністративних послуг районних державних адміністрацій, що призводить до утворення монополій у галузі сільського господарства.
Як наслідок, такий стан справ призвів до збільшення кількості скарг громадян області стосовно порушення їх прав при вирішенні питань земельних відносин і незадовільної роботи Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області. Часта зміна керівництва Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області та повна їх безвідповідальність погіршували ситуацію та сприяли корупційним проявам.
З огляду на вищевикладене, керівництво Кіровоградської обласної ради зверталося до вищих і центральних органів влади з пропозиціями щодо врегулювання зазначеної проблеми, зокрема в частині розробки та прийняття необхідних нормативно-правових актів стосовно подолання непрозорих процедур прийняття місцевими органами Держземагентства рішень про надання земельних ділянок для сільськогосподарських потреб, зокрема, відповідно до політики децентралізації влади в Україні, шляхом делегування зазначених повноважень органам місцевого самоврядування.
На звернення отримано відповідь, що за дорученням Володимира Борисовича Гройсмана, на той час ще Віце-прем'єр-міністра України — Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, а нині Голови Верховної Ради України, Держземагентством України запроваджено обов'язкове врахування позиції органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності. Це рішення стало одним із перших кроків у реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 року № 333-р, спрямованої на розширення повноважень органів місцевого самоврядування в управлінні землями державної власності, розташованої за межами населених пунктів.
Проте зазначене рішення не вирішує порушену проблему в цілому. Місцеві органи Держземагентства можуть враховувати позицію органів місцевого самоврядування, можуть щось свідомо упустити, можуть враховувати, але зволікати з вирішенням того чи іншого питання.
Зважаючи на вищевикладене, Кіровоградська обласна рада звертається з клопотанням терміново вжити заходів щодо розробки та прийняття відповідних нормативних і нормативно-правових актів із метою:
1. Передачі до повноважень сільських, селищних, міських рад вирішення усіх питань земельних відносин, незалежно від категорії землі (рілля, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження, водні об'єкти та ін.), крім земель - об'єктів районного, обласного і державного значення.
2. Відміни проведення земельних торгів (аукціонів), що зволікають із вирішенням питань надання в оренду земельних ділянок.
При наявності декількох бажаючих отримати земельну ділянку, запровадити конкурс. До складу конкурсної комісії залучити депутатів місцевих рад. Врегулювати питання щодо можливості надання переваги в наданні земельних ділянок (ріллі) місцевим сільгоспвиробникам.
Надати право вирішувати зазначене питання на підставі кадастрового плану та нормативно грошової оцінки землі з наступним складанням проекту відведення земельної ділянки. Земельний податок сплачувати з моменту надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, а не з моменту його затвердження.
3. Встановлення єдиної ставки орендної плати на відповідній території з урахуванням нормативно грошової оцінки земельної ділянки (для ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень, водних об'єктів та ін.). Законодавчо забезпечити можливість сільських, селищних, міських рад переглядати договори оренди, передбачивши в них зміну орендної плати з урахуванням індексів інфляції.
Переконані, що спільні наші зусилля, спрямовані на реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, сприятимуть подальшому розвитку галузі та зміцненню місцевих бюджетів сільських, селищних, міських рад.