…І жив як поет

Уже й не пригадаю точно, за яких обставин познайомився з Валерієм Гончаренком. Здається, це була весна 1990 року, коли разом зі своїм інститутським товаришем Олегом Бабенком (тепер – директором Кіровоградського держархіву) прийшов у бібліотеку ім. Бойченка на засідання літературної студії "Сівач", керованої Гончаренком.

Ми принесли на розсуд місцевих майстрів красного слова написане спільними зусиллями оповідання і готувалися прочитати його вголос, та учасники того засідання, всі як один – поети, не були готові марнувати на це свій дорогоцінний час, тож мені й Бабенку довелося слухати їхні вірші. Пригадую, тоді виступили Олександр Косенко та Леонід Коцар (його декілька років тому не стало). Та я – про Гончаренка. Мені впали в око його старомодні, із сімдесятих років, бакенбарди, з того ж періоду костюм (при талії, з широкими лацканами) та шийна хустка, яка виглядала з-під сорочки, – такі і в сімдесяті носили далеко не всі піжони. Власне, до зустрічі з Гончаренком я такі хустки на чоловіках бачив тільки в кіно. Щодо обличчя... Коли я пізніше почув визначення "фактурна фізіономія", то одразу зрозумів, що це – про такі обличчя, як Гончаренкове. Отже, зовнішність головного кіровоградського поета, вкупі з його артистичними манерами та голосом професійного декламатора, справила на мене неабияке враження. Пригадую, після засідання "Сівача" я запитав у Бабенка, до чого ота хустка на шиї. "Богема!" – лаконічно пояснив товариш. Стати одним із сівачів місцевого літературного поля мені не судилося – відчув брак письменницького таланту. З Гончаренком же я досить скоро познайомився ближче. Пробуючи себе у журналістиці, я бував у редакціях кіровоградських газет і зустрічав там Гончаренка, котрий цим ремеслом заробляв собі на прожиття. Якось, це було 1993 року, я набрався нахабства і попросив Валерія Васильовича написати гімн для кіровоградської гімназії № 9, яка кілька місяців до того ще перебувала у статусі звичайної середньої школи. (Завдання "умовити когось зі знайомих поетів написати гімн дня гімназії" мені дала на правах колишньої вчительки Марія Шмат, тодішня директорка цього закладу, котра чомусь вирішила, що в мене як не знайомий – то поет). "Старий, без проблем", – погодився виконати, як я тепер уже розумію, не цілком скромне прохання Гончаренко і попросив зайти до нього "на тижні". Через кілька днів я передав Марії Іванівні твір на честь очолюваної нею гімназії. Не знаю, як у подальшому склалася його доля (дуже шкода, якщо загубився), але Марія Шмат ним була дуже задоволена. Був радий від власної причетності до корисної справи і я.

Тоді я й не здогадувався про справжню величину поета Гончаренка. На жаль, не усвідомив я цього й за наступних декілька років, протягом яких регулярно спілкувався з ним (довелося навіть працювати в одному редакційному колективі). Та й сам він мені видавався чоловіком несолідним, хоча він тоді уже розміняв шостий десяток. І лише на похороні Гончаренка я побачив, як він багато важив для багатьох кіровоградців – і висококультурних, і успішних, і не дуже…

Відтоді минуло 15 років. Скориставшись цим невеселим приводом, я попросив декого з тих, хто добре знав Валерія Васильовича, поділитися спогадами про нього. Почав я з тих, хто називав Гончаренка просто Валеркою, а точніше – Валєркою.

"Ніколи не погоджуся з тими, хто каже, що Гончаренка не ламали"

– Потоваришував з ним я у 1967 році, – згадує Броніслав Куманський, заслужений журналіст України. – Тоді я працював у кіровоградській картинній галереї. Гончаренко ж, на п’ять років за мене молодший, здається, саме закінчив педінститут. Він часто заходив до мене в галерею. Я у нього і вдома бував. Тоді він ще в хатині на Кузнях (мікрорайон Кіровограда біля стадіону, на місці якого побудовано нові корпуси "Червоної зірки". – В.К.) мешкав з матір’ю. Надія Мусіївна чудовою жінкою була. Валерій її боготворив. А він для неї смислом життя був, вона його на руках готова була носити. Ні, не за літературні таланти, які вже почав проявляти Валерій. Вона малоосвічена була, у поезії не розбиралася. Любила його як мати…

– Початок поетичної кар’єри Валерія був дуже вдалим, – продовжив згадувати Броніслав Куманський. – Коли у 1967 році вийшла у світ його перша книжечка "Червоний Волосожар", Павличко сказав, що народився справжній поет, а ти ж розумієш, хто такий Павличко. Валерій брав участь у різних літературних фестивалях, виступав перед трудовими колективами, тоді такі зустрічі звичайним явищем були. А потім його зламали. Це був, здається, сімдесятий рік. Я тоді працював у "Молодому комунарі". Пригадую, у приміщенні обкому партії відбулося зібрання молодих літераторів. Взяла у ньому участь і секретар обкому Ніна Павлівна Сухаревська. Узявши слово, вона гнівно заявила, що "і в нас гниль завелася". Мовляв, її товариші з КДБ перехопили вірш, який підпільно ходив по руках і в якому зводиться наклеп на радянську дійсність. Наклеп, за її логікою, полягав у створенні образу сучасного Чичикова, який "роз’їжджає у персональному авто". (А насправді це був гарний публіцистичний вірш, який закінчувався словами: "вмирають Гоголі безсмертні, а мертві душі зостаються".) Вказавши, що автор цього твору – Гончаренко, секретар обкому поперла на нього: мовляв, молодий поет, тільки починає, а вже точить зуби на радянську владу. (А за кілька років до того у Києві з шістдесятниками розправлялися.) Вислухала літературна братія партійну чиновницю. А Льоня Народовий (Леонід Народовий (1939 – 1993) – відомий кіровоградський поет. – В.К.) каже приблизно таке: "З чого ви взяли, що це – підпільний вірш? Його ж вміщено до Валериної другої збірки, яка уже готова до друку у київському видавництві". І додав: "Якщо вас це так сильно зачепило, виходить, що він правду написав". Що було після того? Місцеві партійні функціонери направили у видавництво "Молодь", де дійсно була готова до друку збірка віршів Гончаренка, листа про те, що "автор – незрілий" і тому його книжку видавати не слід.

Реакцію обкому на свій вірш Валерій сприйняв зі сміхом, з позою, навіть пишався тим, що його творчість не припала до вподоби владі. Коли ж дізнався, що готова до друку книжка не побачить світу, то дуже засмутився, він надзвичайно вразливим був. Згодом Валєрчині вірші перестали брати редакції місцевих газет, а його самого – на роботу. Маючи вчительський диплом, він спробував влаштуватися у школу. Спершу пообіцяли взяти, а коли прийшов наступного дня – "Вибачте, нема вакансій". Обійшов кілька шкіл, і все – без результату. Нарешті майже домовився в якійсь будівельній організації про те, що його беруть сторожем. Уже готовий був до приступити до вартування, а керівництво тієї організації змінило думку: "Ну як ми, Валерію Васильовичу, можемо взяти сторожем вас, людину з вищою освітою? Нас не зрозуміють!" І вирушив Гончаренко до Миколаєва, услід за Юр’євим (Валерій Юр’єв (1937 – 1980) – відомий кіровоградський поет.– В.К.). Через якийсь рік повернувся. Зустрілися ми, питаю: "Як там, у Миколаєві?" А Валєрка: "Там такі ж кадебісти, як і тут".

Та минуло ще кілька років, і поезію Гончаренка почали друкувати у місцевих газетах, а його самого взяли на журналістську роботу в "Комунар", потім – у "Кіровоградку". Він нібито відбув призначений йому термін покарання. Але видавництва його віршів не друкували. І так – аж до кінця вісімдесятих.

– Я ніколи не погоджуся з тими, хто стверджує, що, мовляв, Гончаренка не ламали, – Куманський підбиває підсумок сказаному про той період життя товариша. – Але й знищити його не мали на меті. Його хотіли провчити, вказати на відведене йому ними місце. А його те місце не влаштовувало. І вийшло так, що тривалий час Гончаренко був поза публічним літературним процесом.

– А що скажете на те, що, мовляв, Гончаренко до того, як потрапити в немилість до влади, писав і про Леніна, і про комсомол? – поцікавився у Куманського автор цих рядків.

– Валерій робив це щиро. Він же, як і більшість нас, громадян СРСР, не мав повної інформації ні про Леніна і його соратників, ні про масштаби вчинених ними репресій. І якщо хтось тепер ставить Валерієві в провину любов до КПРС та протиставляє йому себе, незаплямованого цим, я скажу йому: "Чому ж ви тоді не подалися у дисиденти?"

На запитання, якою людиною був Гончаренко, Куманський відповів:

– Складною. При цьому багатьом він здавався горобчиком, який стрибає. Та то була всього-на-всього маска. Валєрка був вразливим і нікого глибоко в душу не пускав. Якось я запитав у нього про щось для мене незначуще. Та виявилося, що воно для Гончаренка – дуже важливе, і він мені відповів так: "Броник, усі думають, що я – дуже відкритий. Але є межі, за які я нікого пускаю". Тоді я: "Валєрка, вибач, я тобі в душу не лізу".

– Ви розповіли, що Гончаренко прожив рік у Миколаєві. Але ж це дуже непросто – перебратися в інше місто, влаштувати там собі побут. Як він вирішував ці питання? – продовжив розпитувати Броніслава Куманського автор цих рядків.

– Для Валєрки побут не мав ніякого значення. Хазяйновитим чоловіком він не був, матеріального достатку не прагнув, і це дозволяло почуватися незалежним. Грошей великих не заробляв. Часто змінював місця роботи, переходив з однієї редакції до іншої. Журналістика була для нього лише способом заробити на життя. Словом, він не тільки писав вірші, а й жив як поет. Був богемистий, але чесний. І був патріотом України.

– Чи був Гончаренко кращим із місцевих поетів, своїх сучасників?

– Важко сказати. Але не підлягає сумніву те, що він був природженим поетом. Вірші Гончаренка – від серця. Як поезія і Юр’єва, й Народового.

– За вашими словами, Гончаренку були не відомі радощі від матеріальних придбань. А від чого ж він радів?

– Він дуже радів, коли його публікували. Любив виступати перед публікою. Любив, коли його любили. І аудиторія його любила.

– Він читав?

– Так, і багато. Причому прочитував книжку разів у чотири швидше, ніж звичайна людина. Пам’ятаю, як Валерій "проковтнув" п’ятдесятитомник Франка – глибокого, складного. А якось він захопився творами неоромантика Джозефа Конрада, це вже зовсім інша література. Книжки Валєрка купував, але збирачем їх не був.

– Є думка, що поети – народ охочий до любовних пригод.

– Валєрка не належав до бабіїв, та жінки в його житті, звісно, були. Найбільше його кохання – Ольга Хаменушко. Подружилися вони у шістдесятих, коли Валерій як поет перебував на піднесенні. Тоді ж Ольга вступила до Московського інституту міжнародних відносин, стала москвичкою. Валєрка цю розлуку сприйняв дуже болісно. Вони не один рік листувалися, потім припинили. Про це я довідався кілька років тому від самої Ольги, тепер – Бадалової. Вона – успішна жінка, дипломатка, дружина бізнесмена приїздила зі свого Баку в Кіровоград і розшукала мене, щоб поговорити про Гончаренка та порадитися щодо видання книжкою його листів до неї, тому що Валерій у тих листах не раз згадував про мене. А я їй сказав, що Гончаренко нікого не любив сильніше, ніж її. Їй ці слова сподобалися. Жінка є жінка!

– Що Гончаренка дратувало в українській дійсності вже у часи незалежності?

– Він не любив биків-скоробагатьків, бидло всяке, яке почало плодитися на початку дев’яностих. У нього й поезія на цю тему є – роман у віршах "Парад химер у Кіровограді". До речі, пригадую, як Валерій у травні 2000 року подарував мені сигнальний примірник цієї книжки, підписавши: "Дорогеньким Бронику і Вірі Куманським на добру незабудь". А через півтора тижні Валєрки не стало. Він же на гіпертонію страждав…

"Валєрка був великою дитиною"

Хвалився пробним примірником свого "Параду химер" Валерій Гончаренко й іншому своєму товаришеві, поетові Сергію Колесникову.

– Це було восьмого червня 2000 року, – згадує Колесников. – Показавши мені сигнал "Параду химер Кіровограда", Валєрка запитав: "Ти на машині? Треба забрати книжки з друкарні, їх тільки надруковано". Я: "Валєрка, не можу зараз, давай завтра". Бо поспішав тоді, справи були. А Валєрка: "Завтра може бути пізно". Я ще запитав: "Ти що, помирати зібрався?" Наступного дня іду по Леніна, а назустріч – Володя Бабич, журналіст з "Народного слова", схвильований такий. Я йому: "Що сталося?" "Гончаренко помер", – відповів Бабич. "Який Гончаренко?" – "Валєрка"…

Про свого друга Гончаренка Сергій Колесников згадує з теплом та іронією.

– Він був великою дитиною, – стверджує Колесников. І розповів, як у 1984 році Гончаренко на засіданні "Сівача" декілька разів повторив, що є членом Спілки письменників.

– Ідемо ми після того вулицею – я, Валєрка і Вітя Ципін (Віталій Ципін – відомий кіровоградський журналіст і поет, уже покійний. – В.К.), – згадав Сергій Колесников. – А Ципін питає: "Валєра, що тобі дає це членство?" "Як що? – відповів Валєрка.– Як помру, то на могилі напишуть, що поховано члена Спілки письменників"…

Також Сергій Колесников розповів неймовірну історію про те, як у 1971 році, проходячи військову службу в НДР, в ефірі радіостанції "Алдан" почув пісню на слова Валерія Гончаренка.

– Я тоді ще не знав його, та й у Кіровограді я – з 1973 року, – згадує Колесников. – Та мені дуже запам’яталася та пісня – "Стройка – мое государство, а я – президент кирпичей". Запам’яталося й сказане диктором: "Мы передавали песню на слова известного поэта Валерия Гончаренко"... Виходить, хтось переклав на російську відомого Валєрчиного вірша "Будова – моя держава, а я – президент цеглин", хтось написав музику. Коли я вже познайомився з Валєркою, то казав йому про це, а він: "Такого не могло бути!" Але ж я чув власними вухами і ту пісню, і слова диктора після неї!

"Нарис до газети Гончаренко міг написати віршами"

Є що згадати про Валерія Гончаренка і кіровоградському письменникові, голові облорганізації СПУ Василю Бондарю.

– Познайомився з ним я у 1980 році, – розповів Василь Бондар, – через кілька тижнів після того, як, закінчивши київський університет, приїхав у Кіровоград і влаштувався в "Молодий комунар". Гончаренко на той час працював там кореспондентом. Мене до нього, трохи старшого, тягнуло як до автора уже опублікованих книг. До того ж, про Гончаренка тоді ходили різні міфи й легенди. Але ті легенди мали реальне підґрунтя. Наприклад, історія про те, як перші особи Кіровоградщини впізнали себе в персонажах його вірша, – це правда. Маю на увазі Гончаренків вірш про "мертвих душ" радянського зразка. Правда й те, що Гончаренко мав проблеми через цей твір. Аж у дев’яностих роках його опублікували в журналі "Київ". Легенди про Гончаренка мені стали у великій пригоді як письменнику. Так, у деяких персонажах деяких моїх оповідань легко вгадується Валерій Гончаренко.

Добре пам’ятаю, як у листопаді 1980 року Гончаренко повідомив нам, колегам, про смерть свого товариша Юр’єва, який за декілька років до того перебрався до Миколаєва. Юр’єва вижили з Кіровограда, і помер він передчасно, коли йому було трохи за сорок. Гончаренко, до речі, також пробував влаштуватися в Миколаєві, коли в нього тут виникли труднощі з працевлаштуванням. Та це було до того, як я приїхав до Кіровограда.

У 1980 році ж мені з Валерієм довелося працювати в одному колективі недовго, з півроку, бо Гончаренко розрахувався. Скажу як воно є: дисциплінованістю він не відзначався. І якщо, наприклад, Успаленко, будучи редактором "Комунара", пробачав це Гончаренку, то Ступак, котрий обіймав цю посаду на початку вісімдесятих, після чергового прогулу Валерія спробував поговорити з ним жорстко, а той хряпнув дверима. Але довго без роботи Валерій не залишався. Місцеві редакції з охотою брали його в свої штати. Адже він чудово володів словом. Найкраще йому вдавалися нариси. Гончаренко писав їх не стараючись, як мовиться, лівою ногою, а виходило дуже талановито. Наприклад, нарис до газети міг запросто написати віршами.

Гончаренко був дуже органічним. І як людина, і як поет. Він не з тих був, хто писати вірші навчився. Він із цим народився. Тому періоду учнівства у Гончаренковій творчості не видно. Так, перша його збірка, "Червоний Волосожар", – це книжка зрілого поета. До речі, вона вийшла у світ раніше від першої збірки Базилевського, який старший за Гончаренка.

Чи казав Валерій знайомим графоманам правду про рівень їхніх можливостей? Я такого не чув. Він був делікатним чоловіком. І коли, очолюючи літстудію, помічав у початківцях зародки таланту, то підтримував їх. Сам Валерій був високоосвіченою людиною, добре знав теорію літератури. Мав прекрасну пам’ять.

Гончаренко був товариським чоловіком, але до певної межі. Коли у нього виникали проблеми і хтось пропонував йому допомогу, він казав, що розбереться зі своїми неприємностями сам. Валерій мав схильність до самітництва. Як, мабуть, і кожен талант.

При цьому Гончаренко дуже радів, коли його публікували. У таких випадках він телефонував товаришам, в тому числі мені, щоб сказати: "Старий, ти бачив, мене надрукували в "Літературній Україні"?" Або: "Мене записали на радіо, слухай завтра".

…Дехто каже, що Гончаренко як поет починав радянським трубадуром. Я незгодний із цим. Переконаний: Гончаренко – один із дисидентів, предтеч перебудови. І ні за ким іншим з тогочасної кіровоградської інтелігенції не стежив КДБ, нікого іншого на партійних пленумах не згадували як такого, що підриває радянський лад.

Коли ж почалася перебудова, Валерій Гончаренко уже згорів. Він писав вірші на підтримку дуже сумнівних політиків. Мене це дивувало, але я розумів, що Валерію треба заробляти на прожиття...

Згадував, розпитував, записав Віктор КРУПСЬКИЙ

Тому, хто помре на світанку

Вже промінь дзвінкий у вікно не постука.
Тобі не розквітне троянда чудесна.
Нарешті, земляне, умре твоя мука,
Та радість від цього, на жаль, не воскресне.
В татарник сховається вітер дужий,
Де тиша піском в улоговині плаче,
І горлиці вип’ють півнеба з калюжі,
Та ти свою спрагу не втолиш одначе.
Ніколи дорога суєт не покличе,
Не візьме у бран тебе скнарості демон.
І все ж ти пробач нас,німий мандрівниче,
Що ми — не з тобою, хоч слідом ідемо.
Прости, що востаннє і вперше сьогодні
В тобі не озветься пробудження пісні.
І я тільки, впавши лицем у долоні,
Мов квітку, губами ім’я твоє стисну.
Без тебе у світ гаруватимуть квітні,
Де, може, пристанище слізне і наше.
О хто б ти не був, молодик, а чи літній,
пробач, нещасливцю, бо як же інакше?

Валерій ГОНЧАРЕНКО

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
Двоє жителів Закарпаття уникли відповідальності за транспортування групи осіб, які намагалися ухилитися від служби.
Туристам представили найекономніші пляжні міста Європи, які неодмінно варто відвідати цього літа.
Флеш: російські сили знищують дедалі більше українських безпілотників, що виконують розвідувальні місії.
Теги