У рейтингу прозорості ста міст України, який розробили та запровадили аналітики міжнародної організації Transparency International Україна та Інституту політичної освіти у рамках проекту “Розбудова прозорості у містах України”, найбільшу кількість балів отримали Львів (57 зі 100), Кропивницький (56), Івано-Франківськ (54), Київ (52) і Миколаїв (51,5).
Найменша кількість балів у Новомосковська (8), Мирнограда (10), Дунаївки (11). Рейтинг міст було складено за 91 показником у тринадцяти сферах. Зокрема, бралися до уваги фінансова та бюджетна сфери, закупівлі, житлова та комунальна політика, освіта, соціальні послуги, інформація про роботу місцевої влади тощо. Такі дані були озвучені на прес-конференції 27 червня за участі представників цих організацій та органів місцевого самоврядування тих міст, які після дослідження отримали найвищі показники.
Найпрозорішою в містах України є сфера доступу та участі. Тут рівень прозорості становить 46 відсотків. Це означає, що у багатьох містах громадськість може бути присутньою на засіданнях депутатських комісій ради. Проекти рішень міськради і порядок денний сесій оприлюднюються заздалегідь. Громадськість може впливати на те, як витрачається бюджет. Окрім того, існує можливість подати електронний запит або звернення.
Друге місце за відкритістю посідає сфера інформування про роботу органів місцевої влади – майже 46 відсотків прозорості. У багатьох містах регулярно оприлюднюють протоколи засідань президій ради, публікують оголошення, анонси, повідомлення органів влади, а контактні дані депутатів є у вільному доступі.
45 відсотків прозорості демонструють міста у кадрових питаннях. Це означає відкритість процедур відбору претендентів на посади в органах влади, гендерний баланс тощо.
– В Україні триває процес децентралізації. Ця реформа може бути успішною тільки за умови підзвітності місцевої влади. Інакше проблеми з центрального рівня просто опустяться на рівень влади на містах. Загалом, рейтинг показав, що існують великі проблеми із відкритістю міст. Адже верхівка рейтингу ледь-ледь набирає більше 50 балів зі ста можливих. Порівняно з іншими країнами, де проводився схожий рейтинг, це слабкі результати. Наприклад, у Словаччині міста-лідери набирають більше 70 балів, – прокоментував результати дослідження виконавчий директор представництва Transparency International в Україні Ярослав Юрчишин.
Найбільш закриті для людей сфери пов’язані з розподілом житла, роботою комунальних підприємств та соціальних установ. 65 відсотків міст не отримали жодного балу в житловій сфері. Як правило, громада нічого не знає про розподіл житла, онлайн-черги на ремонти приміщень та будинків відсутні. Майже в усіх містах не зрозуміло, як визначається черговість ремонту дахів, підвалів, під’їздів та прибудинкових територій. У 36 містах мешканці абсолютно не поінформовані про види соціальних послуг. Наприклад, люди не знають, які види послуг надають соціальні заклади та скільки це коштує платникам податків. Часто немає інформації, як отримати матеріальну допомогу або соціальні виплатами з місцевого бюджету.
Також залишає бажати кращого відкритість комунальних підприємств – 11 міст зі 100 отримали у цій сфері нуль балів.
– Це означає закритий доступ до інформації про тарифи на послуги, порядок їх формування, відсутні фінансові звіти та результати аудитів, немає інформації про керівників підприємств. Наглядові ради не створені, зовнішній аудит не замовляється, – зазначив головний аналітик проекту Олександр Солонтай.
* * *
Прокоментувала лідерство Кропивницького у рейтингу прозорості місцевої влади керуюча справами міської ради Альвіна Бондаренко:
– Це дослідження вже вдруге проводиться в Україні. Спершу в ньому брали участь 25 міст, і Кропивницький тоді посів перше місце, в нинішньому – вже сто, і ми стали другими. До міської ради завітав представник Transparency International Україна, ми йому надали всі документи, він ознайомився із сайтом міської ради, нас – з методологією рейтингування, відповідно до якої ці дослідження проводились. За основу методології взято словацьку модель, коли значною мірою місцевій владі допомагають громадськість та журналісти. В нашому місті це відбувається так само, що і дає позитивний результат. Журналісти нам допомагають не лише тим, що акцентують увагу на певних проблемах, а й висувають пропозиції, як вдосконалити роботу. Зокрема, Павло Лісниченко провів цикл навчань по системі “Прозорро”, Світлана Дубина навчала нас, як запроваджувати систему відкритості даних. Запрошували всіх наших спеціалістів, керівників комунальних підприємств. Потім цих журналістів запрошували до структурних підрозділів міської ради, щоб вони провели навчання вже у конкретних випадках. Результатом такої співпраці став ряд розпоряджень міського голови, що дозволило зробити багато кроків уперед щодо відкритості та прозорості діяльності виконавчих органів міської ради.
А громадськість у нас практично всюди присутня. Досить успішно працює громадська рада, яку очолює учасник АТО Олександр Величко. У кожній комісії є представник громадської ради. Ось зараз ми їх запросили до участі в комісії з питань нагородження.
Отже, завдячуємо і пресі, і громадськості, що досягли таких високих результатів та визнання на загальноукраїнському рівні.
Зараз планується створити великий прозорий офіс з надання населенню соціальних та адміністративних послуг, де можна було б їх отримувати в комфортних умовах та у повному обсязі в єдиному приміщенні. У нашому нині діючому центрі надання адміністративних послуг, інколи спостерігається значний наплив відвідувачів. Утворюються великі черги, у вузьких коридорах не можна навіть пройти. Тому деякі представники підрозділів розпорошені по місту. Особливо це стосується вже згаданого відділу реєстрації місця проживання громадян. В народі цих посадовців називають “паспортистами”. Ми намагались їх залишити в приміщеннях ЖЕО, щоб мешканцям віддалених мікрорайонів було зручніше. Але основна маса людей все ж таки йде безпосередньо у ЦНАП. Мабуть, думають, що так буде швидше. Тому й будемо створювати єдиний офіс. Вже є відповідне рішення виконавчого комітету міської ради, депутати також погодились.
Звичайно, є ще над чим працювати, вдосконалювати роботу. Головна наша мета – щоб громаді було комфортніше отримувати необхідну інформацію, послуги.
Записала Оксана ВЕРСТЮК