ХТО Ж ТАК СПРИЯЄ?

– Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву", незважаючи на обнадійливу назву, ускладнив життя забудовників, – сказав Григорій Миколайович. – Цей закон ухвалено у вересні 2008 року. Більшість передбачених ним змін у містобудівне законодавство набрали чинності у середині квітня 2009 року. Зокрема, із середини квітня минулого року виконавчі комітети місцевих рад втратили право надавати дозволи на будівництво, на підставі яких забудовники отримували архітектурно-планувальні завдання і, власне, починали будувати. Нове законодавство навіть не містить терміну "дозвіл на будівництво". Натомість введено поняття "містобудівні умови та обмеження". Документи, якими встановлюються такі умови та обмеження, мають видавати органи місцевого самоврядування. Але забудовнику такий документ може бути надано лише у тому випадку, якщо місцева рада ухвалила правила забудови в цьому населеному пункті. Якщо таких правил не ухвалено, забудовник має отримати згоду на розроблення містобудівного обгрунтування. Таке обгрунтування затверджується місцевою радою на підставі містобудівної документації, тобто генерального плану. На Кіровоградщині ж лише у чотирьох відсотках населених пунктів затверджено генеральні плани, тобто органи місцевого самоврядування 96 відсотків міст, сіл і селищ області не мають права видавати містобудівні обгрунтування. Як наслідок, майже повсюди на Кіровоградщині суб’єкти господарювання позбавлені можливості займатися комерційним будівництвом.

– Що являє собою документ під назвою "Правила забудови"?

– Правила забудови складаються з текстової і графічної частин. Остання практично повторює генеральний план населеного пункту. Її особливість полягає в тому, що населений пункт поділено на зони, для кожної з яких встановлено певні правила забудови. Правилами забудови мають встановлюватися вимоги до об’єктів, що можуть бути побудовані в тій чи іншій зоні (поверховість споруди, її площа тощо).

– Тобто власник чи користувач земельної ділянки можуть приступити до будівництва на ній, ні в кого не питаючи на це дозволу, і для них важливо лише не відступити від вимог, установлених правилами забудови для тієї зони?

– Так. Цей принцип запозичено із практики містобудування держав Європейського союзу. Органи місцевої влади там лише перевіряють, чи відповідає об’єкт правилам забудови. Щоправда, і в тих країнах забудовник зобов’язаний мати проект, виготовлений організацією, у якої є ліцензія на таку діяльність.

Однак, запровадивши в Україні європейський принцип містобудування, наш законодавець не узгодив його з багатьма нормативно-правовими актами, внаслідок чого виникли проблеми в його застосуванні.

– Чому в Кіровограді досі не прийнято правил забудови?

– Через брак коштів на їх виготовлення. Ми протягом кількох років вели переговори з обласною владою, просили покрити з обласного бюджету хоча б половину видатків на це. Згоди так і не отримали. Тому доведеться фінансувати виготовлення правил забудови Кіровограда з міської казни. Мушу сказати, багато депутатів міської ради уже перейнялися проблемами, що виникли у сфері містобудування, тож, маю сподівання, нинішнього року міськрада ухвалить рішення про фінансування виготовлення правил забудови. За попередніми оцінками, ці правила обійдуться приблизно у вісімсот тисяч гривень. Процес їх виготовлення триватиме близько півроку.

– Але в нашому обласному центрі на відміну від більшості населених пунктів Кіровоградщини є генеральний план. Тобто можливість будуватися і оформляти право власності на споруджені об’єкти все ж існує.

– Як я уже казав, у разі відсутності правил забудови населеного пункту забудовник має отримати згоду на розроблення містобудівного обгрунтування, яке затверджується органами місцевого самоврядування на підставі генерального плану. Та новим законодавством передбачено дуже складну і тривалу процедуру розроблення містобудівного обгрунтування. Забудовника зобов’язали на різних етапах кілька разів звертатися в одні й ті ж контролюючі органи (санітарно-епідеміологічного нагляду, пожежного нагляду, архітектурно-будівельного контролю тощо). А ще, за новим законодавством, забудовники мають давати у ЗМІ оголошення про наміри здійснювати будівництво. Передбачено й громадське обговорення проектів містобудівної документації.

– Таке обговорення обов’язкове навіть тоді, коли власник приватного домоволодіння має намір збудувати сарай чи гараж?

– Так. Деякі кіровоградці уже отримали згоду на розроблення містобудівного обгрунтування, але їм ще дуже далеко до одержання в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБК) дозволу на виконання будівельних робіт. Та й після того, як об’єкт збудовано, клопоти забудовника не закінчуються. Він має ще раз звернутися до інспекції ДАБК, уже за актом введення об’єкта в експлуатацію. Після того цей акт слід погодити в контролюючих органах і звернутися з ним до тієї ж інспекції ДАБК за сертифікатом відповідності. Потім треба звернутися у бюро технічної інвентаризації за висновком про оформлення права власності на об’єкт. Далі до виконавчого комітету міської ради – про оформлення права власності на цей об’єкт. І лише після того забудовнику видадуть у бюро технічної інвентаризації свідоцтво про право власності.

Деякі положення зміненого містобудівного законодавства неможливо застосувати. Воно набрало чинності в середині квітня 2009 року, а передбачений ним порядок розроблення містобудівного обгрунтування було прийнято урядом аж у жовтні 2009 року. Залишається не врегульованим містобудівне законодавство і до цього часу. Так, законом передбачено один орган, який має здійснювати експертизу містобудівної документації, а урядовою постановою – інший. В обласній державній адміністрації стверджують, що вони, згідно з урядовою постановою, проводитимуть такі експертизи. Але відповідний регламент облдержадміністрація не затвердила. Немає порядку оплати таких експертиз. Так що, на Кіровоградщині за час дії закону "щодо сприяння будівництву" жодне містобудівне обгрунтування не пройшло експертизи. Все це не сприяє будівництву, а, навпаки, загальмувало його.

У безвихідному становищі опинилися люди, які у своїх домоволодіннях самовільно збудували сараї та гаражі. Вони звертаються в інспекцію ДАБК, а та накладає на них штрафи. Легалізувати ці об’єкти не можна. Як наслідок, люди похилого віку не можуть заповісти чи подарувати свою нерухомість.

Щоправда, недавно уряд видав постанову, якою власників приватних домоволодінь звільнено від обов’язку отримувати в органах ДАБК дозволи на виконання будівельних робіт. Але, як і раніше, такі забудовники мають замовляти проектну документацію на гаражі, сараї тощо.

– Чи в компетенції міської ради, її виконавчих органів бодай трохи полегшити життя людям, які мають бажання будуватися?

– Ми вживаємо заходів у цьому напрямку. Міська рада ухвалила рішення, яким дозволено реконструювати об’єкти нерухомості без отримання згоди на містобудівне обгрунтування.

Розпитував
Віктор КРУПСЬКИЙ

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
Витоки насильства над дітьми, що замовчується церквою: архієпископ Кентербері оголосив про свою відставку.
Дуда роз'яснив, в яких обставинах Україна могла б отримати МіГ-29 від Польщі.
Дієтологи визначили оптимальний сніданок для тих, хто хоче скинути зайві кілограми: він відрізняється для чоловіків та жінок.
Теги