ВИНЕН БУВ КЛІЄНТ, АЛЕ Й ЛОМБАРД НЕПРАВИЙ

– Ми ретельно вивчили всі обставини, викладені у скарзі, надані обома сторонами документи, зробили запит у центральний офіс мережі ломбардів, що знаходиться в Києві, – пояснює головний спеціаліст відділу захисту прав споживачів департаменту розвитку торгівлі, побутового обслуговування, транспорту і зв’язку Ганна Денисенко. – Як з’ясувалося, клієнтка сама була винна в тому, що втратила ноутбук. Справа в тому, що у договорі застави майна до ломбарду, підписаному клієнткою, термін повернення позики встановлено 21 травня 2010 року, жінка ж звернулася до ломбарду 26 червня 2010 року, тобто коли цей строк минув. Як пояснило керівництво центрального офісу фірми, предмет застави був переданий до центрального сховища, а згодом його реалізували.

Однак при цьому, зазначила Ганна Денисенко, й ломбард не повною мірою дотримується Закону України "Про захист прав споживачів". Усі ломбарди, які майно беруть або під заставу, або на схов, керуються у своїй діяльності двома нормативними документами – Положенням про порядок надання фінансових послуг ломбардами та Типовим статутом ломбарду. Згідно із ними, після закінчення строку, визначеного в договорі для викупу застави, ломбард зобов’язаний надати своєму клієнтові один пільговий місяць, у випадку, якщо майно здали на схов, ломбард зберігає його протягом двох місяців після визначеного терміну. Жінка, яка звернулася зі скаргою, у будь-якому випадку і в пільговий місяць не вклалася. Але вона навіть не знала про цю пільгу, оскільки про неї і слова не сказано у договорі фінансового кредиту та договорі застави майна до ломбарду (саме ці документи регулюють правовідносини між клієнтом, який вирішив здати майно під заставу, та ломбардом). За словами Ганни Денисенко, це розцінюється як порушення статей 15 (право споживача на інформацію про продукцію) та 19 (заборона нечесної підприємницької практики) Закону "Про захист прав споживачів". Припустимо, людина віддала річ під заставу, минув термін, коли вона мала її викупити, а про пільговий місяць їй ніхто не повідомив. Як вона діятиме? Найвірогідніше, до ломбарду вже не піде, адже впевнена, що майно їй не повернуть. А тим часом, у ломбарду з’являється додатковий шанс продати це майно.

Фахівці відділу захисту прав споживачів вказали керівництву ломбарду на порушення, що вони допускають, і визначили терміни, в який воно має бути усунене. Споживачам ця інформація, безумовно, теж стане у пригоді.

Олена КОЛЕСНИКОВИЧ

Читайте також