2015 року в країні розпочалась територіально-адміністративна реформа, метою якої є децентралізація – передача значних повноважень та коштів від державних органів об’єднаним територіальним громадам. Разом із тим – законодавець з метою стимулювання об’єднання громад, для швидшого впровадження децентралізаціі застосував як “пряник”, так і “батіг”. І от саме від цього “батога” зараз страждає селище Нове.
Через зміни до бюджетного законодавства декілька критично важливих сфер життєзабезпечення селища Нового наразі не можуть фінансуватися з міського бюджету, а у селища коштів на це немає. Проблеми новенців та шляхи їх вирішення ми обговорили з депутатом Кіровоградської міської ради від Блоку Петра Порошенка “Солідарність” Валентиною Яремчук. Саме вона опікується округом, до якого входить селище Нове.
– Найбільш важливою сферою життєзабезпечення міста є житлово-комунальне господарство, – каже Валентина Яремчук. – Про це свідчить, наприклад, той факт, що з 3474 звернень на міську “гарячу” лінію, які надійшли за півроку її роботи, 1977 стосувалися саме ЖКГ. Це є доказом того, що у цій сфері ще дуже багато проблем, які слід вирішувати. Поступово це робиться в Кропивницькому, адже обласний центр отримав з моменту запровадження бюджетної децентралізації значні кошти на ЖКГ – цьогоріч на цю галузь у міському бюджеті закладено 94,5 мільони гривень, такі гроші на комунальну сферу, напевне, ніколи не виділялися. Вулиці міста освітлюються новими сучасними ліхтарями, здійснюється капітальний ремонт великих відрізків вулиць, ремонтують і навіть прокладають нові тротуари. Але все це стосується лише міста. А ось щодо селища, то через бюджетні обмеження місто при великому бажанні не може фінансувати його житлового-комунальне господарство – це заборонив законодавець. Тому жителям селища немає чого сподіватися на капітальний ремонт прибудинкових територій, будинків чи нові тротуари, адже бюджет ЖКГ селища складає лише 700 тисяч гривень.
– Зараз дошкільні заклади Нового фінансуються завдяки змінам в Бюджетному кодексі. Що чекати у наступному році?
– В селищі Новому діють дві середні школи, два дитсадка, два позашкільних заклади й одна музична школа. Школи фінансує місто, а от з дошкільними закладами існує проблема. Адже зараз загальні видатки на дошкільні заклади селища складають 6,5 мільйона гривень. Із них три мільйони дає місто. Це можливо завдяки змінам в Бюджетному кодексі. Чи подовжить таку можливість законодавець на 2017 рік, невідомо, а тому фінансування дошкільних закладів селища Нового під великою загрозою.
– Однією з найгостріших проблем для селища є водопостачання та водовідведення. Які ви бачите шляхи її вирішення?
– Водопостачанням селища Нового займається КП “Теплоенергетик” – комунальне підприємство, яке є постійно збитковим, і яке не має власних ресурсів для поліпшення матеріальної бази. Обладнання для водопостачання морально і технічно застаріле. Зараз із восьми насосів, що забезпечують водою селище, працює лише один. Системи очистки настільки неефективні, що згідно результатів досліджень, вода, фактично, є непридатною для вживання. І при цьому тариф за водопостачання селища Нового складає 35 гривень за кубометр, що втричі перевищує тариф у місті.
Раніше різницю в тарифах комунального підприємства компенсував міський бюджет, але у зв’язку зі змінами в законодавстві це стало неможливо. Як наслідок, із травня 2015 року у селища Нового накопичився борг у сумі майже чотирьох мільйонів гривень. Адже на компенсацію різниці в тарифах потрібно близько трьох мільйонів гривень на рік. При бюджеті селища в 15 мільйонів гривень – це непідйомна сума. Є різні варіанти вирішення цієї проблеми: модернізація обладнання для водопостачання селища, будівництво водоводу з міста, але всі вони вимагають досить значних капітальних вкладень, яких у селища, звісно, немає.
– То чи є вихід з ситуації, у якій опинилися новенці?
– Рішення насправді досить просте. Із метою стимулювання до утворення об’єднань територіальних громад законодавець передбачив як батіг, так і пряник. І зараз варто поговорити про пряник.
Прийняття Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” нарешті дало змогу Кропивницькому і селищу Новому стати єдиним цілим. І першим кроком до цього стало прийняття 11 листопада 2015 року Кабінетом Міністрів України розпорядження “Про затвердження перспективного плану формування територій громад Кіровоградської області”, згідно з яким було дано старт процесу об’єднання двох громад. Але, на жаль, через його затягування на усіх рівнях, не вдалося завершити процес об’єднання громад до місцевих виборів. А об’єднуватися потрібно.
– Заради чого?
– По-перше, у разі створення об’єднання на території всієї громади починають діяти фіскальні правила, передбачені для обласних центрів. Наприклад, сьогодні багато податків, які сплачують новенці. йдуть напряму до міського бюджету, той самий ПДФО, який стовідсотково потрапляє до кошика обласного центру. А витрачати кошти на потреби новенців міська рада не має можливості – в цьому і є несправедливість. При об’єднанні громад ця проблема вирішиться.
По-друге, усуваються усі перепони стосовно фінансування об’єктів інфраструктури та соціальної сфери селища Нового з загального бюджету.
По-третє, доволі суттєву економію складе мінімізація витрат на адміністрування бюджету, адже більшість дублюючих структур виявляться непотрібними.
По-четверте, об’єднана громада зможе претендувати на фінансування з державного бюджету, яке передбачено саме для об’єднаних громад. Субвенція, що закладена цьогоріч у держбюджеті в розмірі одного мільярда гривень, розподіляється в залежності від кількості жителів в об’єднаній громаді, а отже, ми могли б претендувати на досить значні суми, які б використовувались як на проекти у селищі, так і в самому місті.
– А чи є якісь ризики від об’єднання громад?
– Головним “недоліком” обєднання, на думку депутатів міської і селищної рад, від яких залежить доля об’єднання громад, є проведення виборів до ради об’єднаної громади, після яких дехто може опинитись “за бортом”. Однак для мешканців нашого міста – це нові можливості та перспективи.
Записала Наталія КОСТРИКОВА