В’ЯЧЕСЛАВ ДУДАР: ПРОСТІШЕ ПИСАТИ КНИЖКУ, НЕ ЗНАЮЧИ, ЧИМ ВОНА ЗАКІНЧИТЬСЯ

– І давно балуєшся письменством? – поцікавився тоді я у автора.

– Та ще з дитинства, – відповів він. – Малим писав фантастику…

А недавно В’ячеслав зателефонував мені і повідомив, що брав участь у Всеукраїнському конкурсі молодих письменників "Активація слова", проведеному журналом "Радуга", і його романи "Айсберги" та "День седьмой" увійшли в лонг-лист конкурсу в номінації "До 45 років". Це була нагода зустрітися.

– Вітаю з успіхом. А про що твої "Айсберги"? – запитав я, зацікавившись назвою.

– Головний герой роману Ігор – улюбленець жінок, молодий, гарний. Він знайомиться із заможними пані з метою якщо не одружитися, то розжитися грошима. Мати всіляк підтримує в цьому сина, бо іншої перспективи для нього не бачить. Але на терені спокушання багатійок Ігор не досягає великих успіхів, чергова спроба зривається через випадкову зустріч з колишньою пасією, яка влаштовує в ресторані скандал. Невдовзі Ігор знайомиться із донькою бізнесмена та кандидата в мери міста. Ця дівчина захоплена модерновим живописом і сама малює не зрозумілі для широкого загалу картини. У них вона виражає свою зневагу до чуттєвості і всього, що пов’язане з реальним людським життям. Логіка і розум – ось категорії, які в її розумінні гідні найбільшого поклоніння. Ігор, який сам колись ходив у художню школу і непогано малює, переконує її в тому, що він – "просунутий" художник, а всі картини його нібито вкрали. Він розповідає дівчині про одне зі своїх начебто вкрадених полотен, і та просить написати ще раз таку ж картину й обіцяє її купити. Ігор починає створювати "Айсберги" – картину, що має символізувати перевагу логіки над людськими слабкостями. Та в процесі роботи особистість героя зазнає змін етичного характеру, і картина виходить не такою, як задумувалася. Зображені на ній люди серед холодного крижаного громаддя – живі, плотські створіння. Словом, цією картиною утверджується найвища цінність – людське життя. Дівчина купує цей твір за грубі гроші, вона закохується в автора. Тим часом її рідні дізнаються, що дочка потрапила в тенета шахрая й альфонса. Впливовий батько посилає своїх охоронців до Ігоря "вибивати" гроші, заплачені за "мазню". Головний герой відчуває свою провину і шкодує про те, що займався обманом. І повстає проти своєї матері, яка все ще хоче, щоб він займався шахрайством зі слабкою статтю. Перелом відбувається і в душі його дівчини – їй важко розлучатися з ілюзіями. Незважаючи на всі проблеми, герої все ж знаходять в собі сили і мудрість кохати і й жити далі…

– Як ти все це вигадуєш? Чи поділяєш ти думку Стівена Кінга про те, що автору, починаючи писати книжку, не потрібно знати, чим вона закінчиться? Мовляв, треба лише вигадати персонажів, а потім вони самі діють як незалежні особи.

– Іноді ідеї приходять до мене у сні. А потім весь час думаєш над твором, деякі сюжетні лінії відпадають, народжуються інші… Дійсно, простіше писати, коли не знаєш, чим закінчиш.

– У твоїх творах є особистий життєвий досвід, відчуття, які ти колись пережив у реальних ситуаціях?

– Важко сказати. Мабуть, так. А ще я намагаюся подумки поставити себе в ситуації, в які потрапляють мої герої. Інакше, як описати, наприклад, поведінку людини, в якої викрали дитину?

– А відчувається якийсь дефіцит знань про життя? Ми ж з тобою не знаємо, як живуть мільйонери чи люди, які опинилися на дні. На мою думку, щоб створити гарний художній твір, потрібно якомога більше деталей, подробиць, у тому числі й побутових.

– Якщо чогось не знаю, розпитую в тих, хто на цьому розуміється. Інформацію черпаю і з телебачення, й з Інтернету. І вмикаю фантазію.

– У твоєму оповіданні "РЫБА" містяться цікаві деталі про роботу міліціонерів. Знаю, що консультував тебе наш спільний знайомий Віктор, який має немалий досвід роботи в органах внутрішніх справ.

– Так, коли писав "Рыбу", усі дрібниці розпитував у нього. Віктор, до речі, мені часто пропонує теми. Каже, давай напишемо про бандитів, детективи. Я не погоджуюся, відповідаю, що мені це нецікаво, бо хочеться створити щось серйозне. Хоча елементи детективу в моїх творах є.

– Ти намагався зав’язати стосунки із місцевими літераторами?

– Я ходив на засідання обласного літоб’єдання, яке очолює Віктор Погрібний. Я йому приніс почитати свої твори. Він допоміг мені з мовними засобами – підібрати більш вдалі слова. Ольга Полевіна, прочитавши мій "День седьмой", сказала, що володію словом, маю достатній словниковий запас. Але зауважила, що сюжетний гачок, який є на початку, далі розгинається. А кінець роману, сказала вона, не зрозуміла, можливо, через неуважність. (Там наприкінці я трохи "накрутив" філософії.) А потім порадила, щоб я її не слухався і писав, як вважаю за потрібне.

– Славо, цікаво знати, що ти читаєш.

– Раніше – класику, тепер намагаюся читати новинки. Наприклад, мені запам’яталися твори португальського письменника Жозе Сарамаго, південноафриканського Джона Максвела Кутзеє. Журнал "Иностранная литература" читаю.

– Слухай, а чому ти після школи не вступив до гуманітарного вузу? – згадав я про те, що В’ячеслав свого часу закінчив інститут сільгоспмашинобудування.

– Батьки мене запхнули в КІСМ ледь не силою. Мій старший брат там навчався, і вони сподівалися, що він мені допомагатиме…

– І от тепер заробляєш підприємництвом…

– Так, а літературна праця приносить мені поки що лише душевне задоволення. Та сподіваюся, мене таки видадуть і я отримаю за це ще й гроші.

Розпитував Віктор КРУПСЬКИЙ

Оповідання В’ячеслава Дудара "РЫБА"

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
Девіда Бекхема можуть визнати лицарем. Які причини цього - BBC News Україна.
Повітряні сили надали інформацію про успішне відбиття атаки Російської Федерації 6 червня: знищено 406 об'єктів, зареєстровано 32 точні влучання та падіння уламків.
"Зеленський висловив свою позицію щодо нового нападу агресора на Україну, підкресливши, що Росія має понести відповідальність за свої дії та закликав до посилення тиску на Кремль."
Теги