Вікторія Майстренко про себе в мистецтві і про мистецтво в собі

Сьогодні я запросила до розмови заслужену артистку України Вікторію Майстренко, котра понад три десятиліття служить в обласному музично-драматичному театрі імені Кропивницького. "Тридцять п’ять років", – уточнила моя співрозмовниця. І сьогодні Вікторія – одна з провідних актрис театру вікових ролей. Любляча мати, дбайлива бабуся, язиката сусідка… "Ми, актори, такі залежні, – констатує Вікторія. – Змушені грати те, що пропонує нам режисер"… Про це і багато про що інше ми й поговоримо з актрисою.

– Ну, а ким я ще могла бути? – почала вона розповідь про себе. – Я ж виросла за кулісами Ужгородського театру. Потім батько був головним режисером лялькового театру в Кривому Розі. А до того працював у Кіровограді, теж у лялькарів вистави ставив, драмгуртком керував.

– Значить, у тебе не було проблем з вибором професії?

– Вступила до Харківського інституту мистецтв, після закінчення якого могла поїхати на Далекий Схід, але мама запротестувала. Не хотіла так далеко відпускати єдину доньку. Обрала я Сумський театр з потаємною надією, що повернуся в Харків.

– Любила Харків?

– Я його і зараз люблю. Та бач, не судилося. За сімейними обставинами довелося повернутися в Кіровоград. Відразу прийшла в театр. Головним режисером на той час був Савченко. Недавно він у нас "Наймичку" поставив вже як запрошений режисер. То я прийшла і заявила: "Буду у вас працювати". Він вкрай здивувався: "Як це? А може, я вас не візьму!" “Я – актриса, нічого іншого не вмію робити”. "Ну, якщо ви співаєте, тоді візьму", – сказав Володимир Захарович.

– А ти співаєш?

– Так. Не оперна діва, але… Люблю мюзикли. Просто обожнюю. Отак я й почала працювати в театрі Кропивницького.

– Я не пам’ятаю твоїх першей ролей, але пам’ятаю, що ти була Вікторія Фоменко. А чому Фоменко?

– Це прізвище мого чоловіка.

– Першого?

– Другого. Вперше я вийшла заміж ще студенткою. Шлюб протримався недовго. Потім зустріла Фоменка. З ним і в Кіровоград приїхала. Жили дружно, але… Він не хотів, щоб я працювала в театрі. Ревнував мене до театру! А я… Поза сценою себе не уявляла. Пропонували мені турагентство з перспективою зарубіжних поїздок. Я вже майже спокусилася. А потім сіла, замислилася: це ж я не виходитиму на сцену? У мене не буде театру? Можна сказати, театру я віддала перевагу над шлюбом. До речі, про ролі. Шкода, що не пам’ятаєш. Ролей було багато. Режисери мене любили. Настільки любили, що Коля Горохов у своїй першій постановці п’єси "Вісім люблячих жінок" доручив мені двадцятитрилітній роль літньої жінки Шанель.

– Образилася на Горохова?

– Та ти що! Я готова була грати хоч ручку від дверей. Я, між іншим, і в новій постановці Гороховим цієї п’єси з радістю граю. Тож хочу наголосити: режисери мене не забували. Грала і класику, і сучасність. Між іншим. була першою виконавицею ролі Уляни у виставі "Сватання на Гончарівці" Квітки-Основ’яненка. Ось я дивлюся сьогоднішню виставу театру імені Кропивницького. і так сумно стає. Хіба можна порівняти з нашою! Справа не в мені…

– Справа у виконавці ролі Стецька, – здогадалася я.

Зроблю невеличкий відступ. Поява в нашому театрі, що на той час переживав не кращі часи, артиста Олександра Майстренка була просто феєричною. Він зіграв Езопа у постановці Олега Натяжного і відразу ж підкорив серця кіровоградських театралів. Згодом були і "Сватання на Гончарівці", і знаменита "Тітка Чарлея" з неповторним Бабсом Саші Майстренка. Калягін "курит в сторонке". Після того, як Саша добровільно пішов з життя, "Тітку Чарлея" довелося зняти з репертуару. Правда, головний режисер Михайло Барський хотів ввести на роль Бабса іншого актора, але трупа запротестувала: ""Ні! Ця вистава буде пам’ятником Саші!" Продовжували грати "Сватання на Гончарівці", інші вистави Майстренка, але не "Тітку Чарлея".

– До речі, Віто, а чому ти про нинішню постановку "Сватання" такої негативної думки? Вистава зроблена за законами жанру. Це тобі не чергове задовбане шоу на зразок "Сорочинки".

– Ти просто не пам’ятаєш нашу виставу. Я спостерігала за реакцією залу. Сміх у людей якийсь вимушений. Ось розповім. Грали ми виставу на виїзді у Гайвороні. Пам’ятаю, бо це мала батьківщина Саші. Сидить у першому ряду огрядна жіночка. Зал весело реагує на кожну репліку. І раптом ця жіночка гримить на весь зал: "Ой, людоньки, рятуйте! Я всцюся!" Чого нам, артистам коштувало не відреагувати. А Саша взагалі був смішливим!

– Ваша любов почалася зі "Сватання на Гончарівці"?

– Це, до речі, не перша вистава, де ми були партнерами. І, мабуть, не варто говорити про любовний запал. У нас була, скоріше, духовна близькість. Він щойно розлучився з дружиною. В Рівному, звідки він приїхав, залишився син. Він страшенно за ним скучав, Він взагалі був дуже вразливим. Може, через це і з Барським у нього не склалося. Я думаю, Михайлу Іллічу треба було враховувати деякі психологічні нюанси. Втім, я зараз нікого не звинувачую, хоч довго відмовлялася грати у виставах Барського.

– Згадуючи ті роки, коли трапилася ця трагічна подія, я уявляю, що ти пережила! В країні – економічна скрута, в театрі зарплату не платять, дитя на руках…

– Вані було два з половиною роки, коли Саші не стало. Близьких нікого, допомоги чекати нізвідки. У театрі мені першими підставило плече подружжя Дейнекіних. А невдовзі Валерій Дмитрович поставив "Дві сім’ї" і доручив мені роль Зіньки. Воїстину, це було спасіння. Коли б не мій синочок і не робота в театрі, не знаю, чи й вижила б. Смисл життя було втрачено. Я пірнула в роботу з головою. З Дейнекіним так комфортно працювалося. Ми разом знаходили вірний тон. Ну. ось ремарка: "Рве на собі волосся, б’ється головою об стінку", як це зіграти сьогодні? Шукали, знаходили. Ось так. Театр мене занапастив, театр мене і врятував.

– "І коли я думаю про своє покликання, я не боюсь життя". Чехов "Чайка", – процитувала я.

– До речі, – відгукнулася Вікторія, – ти знаєш, Курман збирається ставити "Чайку"?

– Сподіваюсь, це не буде чергове шоу, – зітхнула я.

– Ну! "Чайка" ж!

– А чого! Там же Трєплєв нові форми шукає. Для Євгена Васильовича – це родзинка. Зміг же Тобілевич Четвертий (Андрій Жолдак) над "Трьома сестрами" у франківців поекспериментувати. Мене покійний Ступка навіть на репетицію взяти відмовився. Знав моє ставлення до російської класики.

– О! Ступка. Мій Ваня, будучи студентом, ридав над його Тев’є-молочником. Навіть Богдан Сильвестрович зі сцени помітив. Наступного дня в інституті підійшов: "Ваню, актор не має так сприймати виставу". Як він мріяв попрацювати з Богданом Сильвестровичем! Не встиг.

– Ти задоволена, що Іван став актором?

– Це був його вибір. Взагалі-то, він хотів бути спортивним журналістом. А якось прийшов і каже, що вирішив стати артистом. Для мене це була несподіванка. Хоч, чого там. Він же, як і я, виріс за кулісами. Бабок-няньок у нього не було. Ну, і гени… Знаєш, я, коли побачила його в дипломній виставі "Собака на сіні", просто заклякла: ніби Сашу побачила. Обличчя, голос… Зараз мій син працює в Києві. Є там такий театр "Тисячоліття". Звісно, це не те, про що я для нього мрію. Сьогодні потрапити в престижний театр просто нереально. Переконана, театру потрібна реформа. Треба дати дорогу молоді. Я, правда, і сама пенсіонерка.

– У кропивничан, по-моєму, проблем з молодими артистами немає. Навпаки, на вікові ролі, особливо чоловіків. знайти актора складніше. Пам’ятаєш, який був цейтнот, коли пішли з життя Толя Бортник, Миронович, Кравцов. Михайло Васильович Ілляшенко за голову хапався. … Ну, це до слова. А я хочу запитати… Є така роль, про яку ти мрієш, зігравши яку, вже можна нічого не грати?

– Лебедина пісня? – усміхнулася Вікторія. – Я мрію про Брехта. Жадаю зіграти Матінку Кураж. О!

– Режисеру казала? І що він?

– Євген Васильович сам у мені щось брехтівське побачив. Але… "Не на часі, Вікторіє Петрівно".

– Зважаючи на події в Україні, історія маркитанки ще й як до часу. Хоч, відверто кажучи, я сама не люблю драматургію Бертольда Брехта, але Матінка Кураж – роль, про яку можна мріяти. Між іншим, я бачила в цій ролі прекрасну українську акторку народну артистку Ганну Янушевич із Чернівців. Це було потрясіння. Нехай твоя мрія здійсниться. І наостанок запитаю, чи цікаво працювати? Останні ролі принесли задоволення?

– Я люблю всі свої ролі. Але, як я казала на початку нашої розмови, в своїй професії ми повністю залежимо від режисера. Ось у "Сніговій королеві" я граю бабусю. Граю із задоволенням, хоч хотілося б атаманшу. Не побачив мене режисер у цій ролі. Правда, він мене втішив, що знайшов для мене хорошу роль, маючи на увазі п’єсу Анатолія Крима "Жіноча логіка". Роль справді хороша. Запрошую. Здається, ти не бачила виставу.

– Дякую. І за розмову дякую.

Бесіду вела Валентина ЛЕВОЧКО
Фото Ігоря ДЕМЧУКА

Читайте також

Найпопулярніше
Грабував пенсіонерів
»Мак−2014»
Із 37 соціальних проектів виконано 36
Актуальне
Девіда Бекхема можуть визнати лицарем. Які причини цього - BBC News Україна.
Повітряні сили надали інформацію про успішне відбиття атаки Російської Федерації 6 червня: знищено 406 об'єктів, зареєстровано 32 точні влучання та падіння уламків.
"Зеленський висловив свою позицію щодо нового нападу агресора на Україну, підкресливши, що Росія має понести відповідальність за свої дії та закликав до посилення тиску на Кремль."
Теги