Напередодні Дня працівників житлово-комунального господарства ми зустрілися з керівником ЖЕКу та його підлеглими, щоб дізнатись, як живеться сьогодні колективу, як вдається в непростих умовах кризового сьогодення працювати без перебоїв і надавати населенню якісні послуги.
– Я очолюю це підприємство з 1999 року, – розповіла Любов Миколаївна. – А взагалі у комунальній галузі – з 1978 року, займала різні посади – бухгалтера, майстра, старшого майстра.
Наш ЖЕК обслуговує всю центральну частину міста від вулиці Гагаріна до Полтавської, на його балансі знаходяться 140 житлових будинків та п’ять гуртожитків. Загалом, це 330 тисяч квадратних метрів житлової площі у багатоповерхових будинках та 12 тисяч квадратних метрів – у гуртожитках. Колектив контори великий – 78 працівників.
У минулому році ми прийняли будинки ЖЕКу № 2, що примусило збільшити штат двірників, слюсарів, електриків. Нині кількість працівників оптимальна, з обсягами робіт ми справляємось, надаємо увесь визначений перелік послуг. Плата за утримання житла на території нашого ЖЕКу – від 21 копійки за квадратний метр житлової площі до однієї гривні 20 копійок. Чому такий великий розрив? Тому що є будинки благоустроєні, частково благоустроєні, а є й такі, де люди користу- ються лише послугою з вивезення сміття. Жителі самі обирали, які послуги буде надавати їм ЖЕК, ми проводили з ними роз’яснювальну роботу, громадські слухання.
– У дворах, які обслуговує ваше підприємство, так чисто. Невже немає проблем?
– Ну, як без цього... Зима нинішнього року видалась доволі складна, і комунальники першими відчули це. Коли місто буквально завалило снігом, ми всім колективом вийшли на допомогу нашим двірникам: розчищали тротуари, посипали їх піском. Потім, коли дахи обледеніли, над головами перехожих зависли велетенські бурульки, довелось терміново організовувати роботи з розчищення дахів, збиття бурульок. Для цього навіть залучали альпіністів, просили автомобільні вишки в інших комунальних підприємств.
Через сувору зиму покрівлі тепер необхідно лагодити. До речі, торік нам вдалося відремонтувати дві тисячі квадратних метрів м’яких дахів та 700 квадратних метрів – шиферних, навіть з огляду на те, що нові тарифи були введені не так давно і послуга з ремонту дахів у попередньому переліку не значилась. Інколи доводилось залучати й самих мешканців: використовували формулу "50 на 50", і люди тепер нам лише вдячні.
На балансі підприємства знаходяться 334 під’їзди. У минулому році вдалося відремонтувати 30 з них. Якщо жителі проявляли ініціативу і пропонували свою допомогу, купуючи, наприклад, фарбу, не відмовлялися. Адже чекати, доки на наших рахунках накопичаться необхідні для ремонту кошти, довелося б довго… Також протягом минулого року ми активно фарбували газопроводи, ремонтували цокольні приміщення, відмостки будинків тощо. А в цьому році вже виконали ремонти в ряді під’їздів по проспекту Комуністичному. Ці будинки до нас відійшли після ліквідації ЖЕКу № 2, сьогодні наше завдання – привести їх у належний стан, що ми й робимо.
А на нинішнє літо у планах – ремонт під’їздів будинків по вулиці Полтавській, Маланюка на площі Дружби народів.
Також на балансі підприємства – 82 ліфти. На сьогодні не діють лише п’ять. Три з них відпрацювали належних 25 років, тому зараз потрібно виконати всі необхідні технічні процедури, щоб вони знову були запущені.
– Що заважає вам працювати ще краще?
– Якби люди розраховувались за утримання будинків та прибудинкових територій, то ми й горя б не знали. А так доводиться постійно викручуватись. Борг у середньому складає близько 800 тисяч гривень. У минулому році довелось подати до суду 300 позовів. І це вимушений захід. Щоб мешканці багатоповерхівок не відчували перебоїв із подачею електроенергії, вивезенням сміття, ремонтними роботами внутрішньо- будинкових мереж, потрібно вчасно розраховуватися із надавачами цих послуг. Адже ні "Кіровоградобленерго", ні підприємство з вивезення сміття "РАФ- плюс" з боргами миритись не бажають. При цьому ми виконуємо й ті роботи, які не закладені у переліку послуг, – ремонтуємо електрощитові, замінюємо інше обладнання. Якби люди платили вчасно, ми б у підвалах та на горищах вчасно замінили б усі проіржавілі труби, інше сантехнічне обладнання, адже нинішній складний опалювальний сезон виявив усі вузькі місця у забезпеченні мешканців теплом.
Окрім того, що ми прийняли на баланс будинки ЖЕКу № 2, у 2008 році до нас перейшли ще й будинки ліквідованого КРЕПу №14. Вони були і деякі з них залишаються у досить занедбаному стані, що додає чимало головного болю, але з огляду на виконану роботу жильці мають змогу порівняти, як було і як зараз.
– Читала лист на ім’я міського голови Володимира Пузакова від мешканки будинку № 5 по вулиці Чорновола З. Шполянської, яка дякує вам за розв’язані побутові проблеми, швидке реагування на виникнення різного роду аварійних ситуацій, їх ліквідацію, не зважаючи на пору року, час доби, вихідний чи робочий день…
– Зрозуміло, що отримувати подібні листи приємно, адже це свідчення того, що наші зусилля не марні, люди цінують турботу про себе. В нас немає такого, щоб ми пішли з роботи о 17-й годині, а якийсь будинок залишився без тепла, води чи світла.
Можливо, нашої роботи й не видно, коли людина приходить додому, а там тепло, є світло, працює каналізація тощо. Але як тільки якоїсь послуги вона буде позбавлена внаслідок аварії, то відразу згадує про працівників ЖЕКу…
А ще люди зараз активно звертаються до контори з проханням облаштувати дитячі майданчики. І хоча такий вид робіт, знову ж таки, не входить до переліку надаваних нами послуг, але ми взяли на себе подібні зобов’язання і вже в цьому році зробимо чотири такі куточки відпочинку для малюків: на вулиці Гагаріна, 9, Карла Маркса, 9, Чорновола, 1-в та Єгорова, 56.
Із запитанням щодо поліпшення послуг, які надають населенню житлово-експлуатаційні контори міста, ми звернулись до заступника директора департаменту житлово-комунального господарства міськради Юрія Костюкова.
– Основною проблемою, що перешкоджає отриманню населенням якісних послуг від ЖЕКів, залишається несвоєчасна оплата комунальних послуг, – зазначив Юрій Володимирович. – За ці кошти можна було б зробити набагато більше: і будинки ремонтувати, і дитячі майданчики облаштовувати, і територію тримати у повному порядку, і мережі ремонтувати вчасно та якісно.
Житловий фонд старіє з кожним роком, коштів катастрофічно не вистачає. У будинках на вулицях Волкова та Пацаєва існують такі покрівлі, на яких уже й руберойду немає, одна стяжка залишилась.
Тому вихід лише в тому, що власники квартир будуть самоорганізовуватись для вирішення подібних проблем. 90 відсотків помешкань у багатоповерхівках вже давно приватизовані, люди є фактично власниками своїх будинків, тому повинні самі дбати про їх стан. Не можна нарікати на роботу ЖЕКів, які існують лише на кошти, отримані від оплати послуг з утримання житла. При цьому самі сплачують податки у повному обсязі, розраховуються з усіма державними фондами, державні структури можуть накладати на них штрафні санкції, і це значить, що фінансовий ресурс у них досить обмежений, адже рентабельність запроваджених тарифів нульова. Виходить, що начальник ЖЕКу на шкоду якості послуг сплачує ті платежі, щоб не паралізувати роботу контори.
Ще одна проблема – подвійне оподаткування комунальних підприємств. Спочатку обкладається податком зарплата, з якої людина сплачує за послуги, у свою чергу в комунального підприємства 80 відсотків надходжень йдуть на заробітну плату та податки. Якби ліквідувати хоча б частину обов’язкових платежів, то уявляєте, скільки б коштів вивільнилося і були спрямовані на підвищення якості послуг та збільшення їх кількості? Зараз у нових тарифах на кожен ЖЕК закладено лише 900 гривень на придбання матеріалів. Це ж мізерна сума – не придбаєш ні труби, ні лампочки, ні вимикача. Та що там говорити – ми користуємось у своїй роботі деякими нормативними актами ще 1975 року, що не дозволяє переглянути нормативні витрати, які нині не можна навіть порівнювати з тими, що були 40 років тому. Зараз у тариф закладені лише витрати на енергоносії, заробітну плату й податки. Тому, як викручуються наші керівники ЖЕКів та КРЕПів, просто дивуєшся…
І все ж, незважаючи на всі труднощі, за останніх три роки спостерігається позитивна динаміка підвищення якості послуг. Особливо це було відчутно у минулому році, коли наші КРЕПи та ЖЕКи, отримавши підтримку з боку міської влади, почали сумлінніше ставитись до виконання своїх обов’язків. При цьому багато хто з керівників, як-то Любов Миколаївна, часто виконують роботи, не передбачені переліком послуг.
Варто зауважити, що нинішня зима була дуже складна для комунальників. І снігопади були, і ожеледиця, і бурульок на будинках понамерзало. Директор департаменту ЖКГ Віктор Кухаренко видав розпорядження, яким зобов’язав усі сили кинути на розчищення тротуарів, дахів будинків, ліквідацію обледенінь та бурульок. До робіт були залучені всі без винятку працівники комунальних служб, використовувалась вся наявна техніка підприємств і "Міськсвітло", тресту зеленого господарства й інших. Завдяки цій консолідації зусиль ми уникли складних аварійних ситуацій, нещасних випадків тощо….
У переддень професійного свята Любов Марченко привітала всіх своїх колег зі святом, згадала своїх кращих працівників. Це – бригадир з 30-річним стажем роботи Тетяна Компан, Майя Хмельницька, яка працює в ЖЕКу вже 20 років, двірник Лідія Бень, слюсар-сантехнік Валерій Сеньков, який виконує ще й обов’язки зварника. Також начальник не обійшла увагою і завідуючих будинками, які відповідально ставляться до утримання житлового фонду. Це Віктор Демчишин (вул. Єгорова, 27), Валентина Горіна (вул. Єгорова, 56), Микола Верещагін (пр. Комуністичний, 6/5) та інші, хто сумлінно трудиться з дня у день, надаючи кіровоградцям комунальні послуги, дбаючи про чистоту міста, не рахуючись з часом та погодними умовами, коли трапляється аварійна ситуація. Тож честь та хвала їхнім працелюбним рукам.
Оксана ВЕРСТЮК
Фото Олега ШРАМКА