Я подивилася на яскраву афішу вечорів духовної музики «Різдвяні передзвони», щойно принесену художнім керівником філармонії Наталею Бондаренко. Оскільки в програмі не було ні знаменитого хору «Київ», ні муніципального камерного хору «Хрещатик», ні житомирської «Ореї», то, мабуть, вираз мого обличчя засвідчив відповідну реакцію, бо директор філармонії Микола Кравченко емоційно вигукнув:
– Я так і знав! Зараз заголосите: «Ну-у-у, раніше було…» Було! А думаєте, це тільки у нас такі проблеми? Он недавно відомий музикант Станіслав Зубицький приїздив. Він постійно в Італії проживає. То в Італії всі камерні оркестри закрили. А Греція? Вже три роки чекаємо запрошення на етнічний фестиваль! У них там, в Євросоюзі, не до фестивалів зараз. Ми щодня Богу дякуємо, що зберегли те, що маємо.
– А таки зберегли, – вставила свої п’ять копійок пані Бондаренко. – Це вже водинадцяте проходять наші вечори.
Отже, одинадцять років тому «Різдвяні передзвони» почали свою тріумфальну ходу, з кожним роком збираючи все більшу аудиторію. А передісторія така. Ідея проведення «Різдвяних передзвонів» належить Миколі Кравченку. В одному з перших інтерв’ю на тему вечорів він мені так і казав: «Новий рік, Святвечір, Різдво Христове... Ось коли захочеться очиститися духовним співом». Так думав і отець Петро, тодішній секретар Кіровоградської єпархії , почесний громадянин Кіровограда, палкий поціновувач муз. Підтримав ідею вечорів духовної музики і провідний український музикант лауреат Шевченківської премії керівник муніципального хору «Київ» Микола Гобдич.
Отже, «Різдвяні передзвони» народилися і прижилися.
Ну, а тепер конкретніше, як будемо «духовно очищатися». Відкриття вечорів духовної музики відбулося 8 січня о 17-й годині театралізованим дійством «Різдво Христове у селі» за участі архієрейського хору Кафедрального собору Різдва Божої Матері та хорів Кіровоградської єпархії.
І тут я знову зроблю невеликий відступ. Як вже йшлося вище, Кіровоградська єпархія ідею пана директора підхопила охоче. Вечори постійно благословляв отець Петро, а вся церковна еліта, принаймні на першому і на останньому концерті, була присутньою повністю. А в останні роки з приходом до керівництва єпархією владики Іоасафа участь у вечорах стала ще дієвішою. Справа у тому, що хор Кафедрального собору під керівництвом нового регента Тетяни Кошляк пережив відродження. Тепер навіть ті, хто вважає себе атеїстом, може насолоджуватися прекрасними голосами кіровоградських «пєвчих». Можете у цьому переконатися на першому концерті «Різдвяних передзвонів». Нині архієрейським хором керує регент Людмила Мироненко.
А вже 12 січня на сцені філармонії – театралізоване дійство «Коляда іде» у виконанні Черкаського академічного українського народного хору (керівник – заслужений діяч мистецтв Леонід Трофименко), уславленого колективу ще з радянських часів, частого гостя в наших краях.
Концертом «Свято Різдвяної зорі» робить свій традиційний внесок у програму «Різдвяних передзвонів» дитяча філармонія.
– А яке відношення має Тіна Кароль до хорової камерної музики? – поцікавилася я в Миколи Івановича.
– Просто концертний тур популярної співачки називається «Різдвяна історія з Тіною Кароль». Ми так і домовились, що концерт відбудеться в рамках фестивалю. Звичайно, прямого відношення до нього це комерційне дійство не має. Пояснюю простіше. Квитки на концерти «Різдвяних вечорів» коштують 20, 30, 50 гривень. Така «смішна» ціна можлива завдяки підтримці обласної державної адміністрації і обласної ради. Спасибі їм. Бо без цієї допомоги наш захід дійсно не прижився б.
– Миколо Івановичу, ви сказали про «смішну» ціну. А яка ж ціна квитків на концерти Тіни Кароль?
– Здається, від 350 до 850 гривень, – зітхнув мій співрозмовник.
А зітхнув він тому, що під час нашої розмови квитки на концерти Тіни Кароль, котрий відбудеться 18 січня, були вже в основному розкуплені, чого не скажеш про квитки за «смішними» цінами. Микола Кравченко навіть висловив задоволення, що наші громадяни можуть собі дозволити відвідувати такі концерти. І все ж хотілося б більшої духовності. Для того й затівалися «Різдвяні передзвони». Для того й існує філармонія, головна мета якої – пропаганда високої музики.
Валентина ЛЕВОЧКО