"Потрапити на прийом до спеціаліста достатньо просто"
За сім місяців нинішнього року фахівці відділу з прийому та обслуговування громадян за принципом "єдиного вікна", що працює в управлінні Пенсійного фонду в місті Кіровограді, надали майже 37 тисяч консультацій та роз’яснень, що стосуються різних аспектів пенсійного забезпечення. Значна частина звернень пов’язана зі змінами, внесеними до пенсійного законодавства минулого року. Начальник управління Олександр Колісніченко вважає, що завдяки існуванню саме такого принципу роботи з відвідувачами значно спростився спосіб отримання ними потрібної інформації, а робота управління стала більш відкритою і прозорою.
– Олександре Миколайовичу, для тих кіровоградців, які ще не скористались послугами "єдиного вікна", розкажіть, будь ласка, де знаходиться цей підрозділ і як потрапити на прийом до спеціаліста?
– Відділ з прийому та обслуговування громадян за принципом "єдиного вікна" знаходиться за тією ж адресою, що й наше управління (вул. 50 років Жовтня, 4) на першому поверсі. Тут облаштовано три кабінети: у першому, в який потрапляє відвідувач, іде запис і видаються талони на прийом до конкретного спеціаліста, у кімнаті справа проводиться прийом громадян, а ще в одній кімнаті відвідувачі в очікуванні прийому можуть ознайомитися з потрібною для себе інформацію, переглянути газети чи буклети.
Потрапити на прийом до спеціаліста достатньо просто: прийти, записатись і будь ласка – наш спеціаліст вас слухає.
– А черги є?
– Найбільше людей, як правило, буває у понеділок, вівторок та середу зранку. Це пов’язано з тим, що пенсіонери пам’ятають попередній графік прийому, коли ще не було "єдиного вікна", а проводився він у громадській приймальні на третьому поверсі якраз у ці дні. Тому по старій пам’яті вони так і ходять, хоча ми роз’яснюємо, що можна прийти в будь-який день. Відділ працює з 8.00 до 17.00 (у п’ятницю до 16.00). Тобто працює так, як і все управління.
Якщо бачимо, що збирається багато людей, залучаємо до роботи спеціалістів відділу з призначення та виплати пенсій у Кіровському районі. Тому черг тут фактично немає.
– А на третьому поверсі прийом ведеться?
– Ця кімната є підрозділом "єдиного вікна", але тут обслуговуються юридичні особи, громадяни- підприємці, тут приймається звітність, саме тут можна оформити заяву для отримання коду доступу до веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України.
Основний же контингент – пенсіонери, громадяни, що прийшли з’ясувати якісь питання, – приймаються на першому поверсі. І ми невипадково саме тут облаштували "єдине вікно". Це для того, щоб люди з обмеженими фізичними можливостями теж змогли потрапити на прийом.
– Як добирались працівники для роботи у цьому відділі (адже потрібні, по суті, універсальні спеціалісти)? Хто тут працює?
– Ми виділили сюди найкращих фахівців, які за своїми якостями підходять для такої роботи. Важливий не тільки досвід. Потрібне вміння спілкуватися з людьми, а враховуючи наш контингент відвідувачів (є люди дуже знервовані), треба бути ще й добрим психологом, щоб у разі виникнення нештатної ситуації перевести її у спокійне русло, розрядити, так би мовити, обстановку.
Очолює відділ Наталія Криволап. Це достатньо молода людина, але зарекомендувала себе як здібний спеціаліст і хороший організатор. Працює безпосередньо з пенсіонерами, на першому поверсі. Поруч з нею – головні спеціалісти з призначення пенсій Оксана Коваленко і Ольга Ворона та головний спеціаліст з виплати пенсій Андрій Малмига. У приймальні чергує старший інспектор відділу Юрій Зав’ялко. Він видає талони на прийом до фахівців та посвідчення пенсіонерам.
Заступник начальника відділу – Тетяна Мазур. Досвідчений фахівець, в "єдиному вікні" очолює напрям роботи з юридичними особами та громадянами-підприємцями. Разом з нею прийом (на третьому поверсі) ведуть головні спеціалісти по роботі з роботодавцями та застрахованими особами Олена Міхальцова, Оксана Козлюк, Наталія Кожухар, головний спеціаліст-економіст Валентина Зав’ялова.
– Про що люди запитують найчастіше, що їх тривожить?
– Кожна людина приходить з якоюсь своєю проблемою. Цікавляться змінами в пенсійному законодавстві, можливістю переходу на інший вид пенсії, розмірами підвищень і доплат, порядком проведення перерахунку пенсій і т.д.
До речі, хочу звернути увагу кіровоградців, особливо передпенсійного віку, що з 2016 року при нарахуванні пенсії будуть використовуватися лише дані, накопичені в системі персоніфікованого обліку Пенсійного фонду. Тому робота на легальних умовах, з отриманням легальної заробітної плати – це надзвичайно актуально.
"Консультації і роз’яснення – це наша щоденна робота"
Наша розмова з Наталією Криволап раз по раз переривається телефонними дзвінками на "гарячу лінію". Вона відповідає, кладе слухавку, і ми ведемо розмову далі.
– Наталіє Вікторівно, хто ваші відвідувачі? Що цікавить людей, які приходять у "єдине вікно"?
– Ми працюємо як з пенсіонерами, так і з людьми передпенсійного віку, які збираються на пенсію і хочуть знати, що для цього треба. Це актуально, у зв’язку зі змінами, що були внесені торік до пенсійного закону. Приміром, жінки, яким уже виповнилося 55 років, цікавляться, чи вони можуть піти на пенсію зараз, не чекаючи, поки наступить подовжений для них законодавством термін виходу на пенсію.
– Можуть піти?
– Можуть, якщо мають 30 років страхового стажу. Інакше – ні. Крім того, за кожен повний чи неповний місяць дострокового виходу на пенсію її розмір зменшується на 0,5 відсотка.
Також ми приймаємо документи для призначення пенсії, для її перерахунку (наприклад, якщо пенсіонер пропрацював два роки і хоче додати до своєї пенсії відпрацьований стаж та заробітну плату). Приймаємо документи для оформлення виплати пенсії через банківську установу чи через поштове відділення, у разі зміни адреси проживання пенсіонера.
Ще ми робимо нарахування та виплату пенсії наперед, якщо пенсіонер виїжджає на постійне місце проживання в іншу країну. У такому разі йому, згідно з пенсійним законодавством України, має бути виплачена наперед пенсія за наступних шість місяців.
Ну і, звичайно, консультації, роз’яснення – це наша щоденна робота.
"Веб-портал Пенсійного фонду – дуже потужний інформаційний ресурс"
З початку жовтня розпочав працювати веб-портал Пенсійного фонду України. Що треба зробити, щоб мати до нього доступ, розповідає Тетяна Мазур.
– Тетяно Петрівно, як отримати право користуватися веб-порталом Пенсійного фонду України, приміром, зі свого домашнього комп’ютера або навіть з інтернет-кафе?
– Насамперед хочу сказати, що це дуже потужний інформаційний ресурс, який різним категоріям користувачів дає можлиість отримати ту інформацію, котра їх цікавить. Якщо це працівник, він може дізнатися, про які суми заробітної плати звітує Пенсійному фонду його роботодавець і які внески перераховує. Пенсіонер може дізнатися все, що стосується його пенсії. Для підприємців чи бухгалтерів теж є чимало потрібної інформації.
Тобто це хороша довідкова служба, якою можна користуватися безплатно і в зручних для себе умовах. Зокрема, вдома.
– Хто дає доступ до цього веб-порталу і яким чином?
– Для того, щоб отримати змогу ним користуватися, треба прийти до нас в "єдине вікно" і заповнити бланк заяви. Для фізичних осіб вона дуже проста. Громадянин зазначає свої прізвище, ім’я, по батькові та ідентифікаційний код. Підприємець вказує ще дату своєї реєстрації, а пенсіонер номер свого особового рахунку.
Якщо це юридична особа, то для цієї категорії передбачений інший бланк заяви. На ній ставить підпис і печатку керівник, який своїм рішенням визначає конкретну людину, тобто довірену особу, котра буде зареєстрована на веб-порталі як представник цієї структури.
Після заповнення заяви наш фахівець заходить на веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду і вводить всі дані. Сервер в автоматизованому режимі присвоює цій заяві номер або код, і ми видаємо заявнику повідомлення із його зазначенням. А далі заявник вдома чи де він має таку можливість заходить на веб-портал Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua), вводить отриманий номер заяви, свій логін, пароль і реєструється.
Усе, тепер він – користувач.
– Скільки сьогодні таких користувачів у Кіровограді?
– Поки що лише 45, але ми очікуємо більшої активності від жителів міста. Можливо, ця публікація допоможе їм зрозуміти, що отримання інформації, котра є на веб-порталі, – це зручно насамперед для них.
Ольга СКИРТАНЬ
Фото Олега ШРАМКА