Навіть той, хто не цікавиться місцевою політикою, напевне, чув про те, що в Кропивницькому 21 лютого було зірвано засідання сесії міської ради. Дехто із кропивничан – особливо ті, хто дізнався про ці події від депутатів на своїх округах, які пропонували альтернативний порядок денний із чотирьох питань, були переконані: ці депутати – праві. Адже хотіли першочергово розглянути такі важливі для громади рішення – скасування нових тарифів на проїзд у громадському транспорті, зменшення ставки єдиного податку. Чому тільки ці питання хотіли залишити? Бо боялися, що до них справа не дійде, що вони «загубляться» у ста питаннях, винесених на розгляд депутатського корпусу. Однак результати засідання сесії, що відбулося у середу, 15 березня, – яскраве тому заперечення.
Незважаючи на те, що порядок денний був тим же, що виносився і 21 лютого (навіть ширшим), всі питання, крім частини земельних, були розглянуті протягом одного сесійного дня, в тому числі і вищезгадані резонансні – щодо єдиного податку та тарифів на проїзд. Більше того, депутати одноголосно знизили ставку єдиного податку і скасували рішення виконкому про подорожчання проїзду в маршрутках (про це нижче ми ще згадаємо). Але що цікаво: ініціатори розгляду так званого тарифного питання – представники фракцій ВО «Батьківщина», «Свободи», Самопомочі», «Радикальної партії Олега Ляшка» – на той момент у сесійній залі взагалі не були присутні.
Але про все – по порядку. Міський голова Андрій Райкович та секретар міської ради Андрій Табалов зробили все для того, аби сесія таки відбулася. У понеділок вони провели брифінг. Сказане Андрієм Райковичем та Андрієм Табаловим адресувалося, скоріше, не журналістам, а депутатам, яких вони закликали відповідально поставитись до свого головного обов’язку – працювати на користь громади, а не керуватись політичною доцільністю.
Андрій Райкович нагадав, що до проекту порядку денного, який було винесено на розгляд міської ради 21 лютого, увійшли сто питань. А тепер додались ще сто. Всі вони потребують негайного вирішення. Зокрема, йдеться про затвердження профільних програм – транспортної, соціальної, медичної, також про придбання великих автобусів для міста, встановлення ставки єдиного податку.
– В усіх цих питаннях немає великої політики та підтримки тієї чи іншої політичної сили, – зазначив міський голова. – Всі вони стосуються життєзабезпечення обласного центру. Переконаний, що більшість депутатів хвилює доля нашого міста. Ми можемо мати різні переконання, різні політичні програми, але кожен декларував, що йде працювати на користь громади. Ми повинні думати про те, що хвилює людей, – про нормальну роботу громадського транспорту, ремонт доріг, вчасне вивезення сміття, світло на кожній вулиці. Тому я як міський голова прагну, аби депутати ухвалили всі життєво необхідні для міста рішення. До чого їх і закликаю.
Повністю підтримує міського голову і секретар міської ради Андрій Табалов. Він відзначив, що у порядку денному стоїть і таке важливе питання, як виділення землі учасникам АТО. Зараз у черзі на отримання земельних ділянок перебуває більше тисячі бійців, які пройшли службу в зоні антитерористичної операції. Вони небезпідставно нарікають на те, що саме земельні питання розглядаються повільно.
– На початку року ми затвердили календарний план, в якому сесію запланували на 21 лютого, і цього плану ми повинні дотримуватись, – наголосив Андрій Табалов. – Я звертаюсь до усіх депутатів з проханням не зривати сесійні засідання. Ми маємо розглянути низку серйозних питань і програм. Займатись політикою треба у Верховній Раді, а не на рівні міста. Тут ми повинні працювати над вирішенням життєво важливих для кропивничан питань.
Згодом було проведено погоджувальну нараду з керівниками фракцій. Андрій Райкович повідомив на ній, що на сесію буде винесено порядок денний виключно із питань, які пройшли 20-денний термін оприлюднення на офіційному сайті міської ради. Очільник міста також звернув увагу, що проект рішення міської ради про скасування рішення виконавчого комітету щодо підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті ще не пройшов 20-денної процедури публічного обговорення. У той же час, зважаючи на великий суспільний резонанс цього питання, Андрій Райкович запевнив, що поставить його на голосування за включення до порядку денного і особисто підтримає проект рішення. А секретар міськради Андрій Табалов зазначив, що відстрочка терміну проведення сесії призводить до значних втрат бюджетних надходжень. Зокрема, авіакомпанія “УРГА” та низка інших підприємств очікують на затвердження договорів оренди землі, щоб вчасно сплатити кошти до міського бюджету.
Події
На початку сесійного засідання у середу петицію з вимогою скасувати рішення виконкому про підвищення тарифів на проїзд озвучив представник громадськості Павло Топчій. Потім, за пропозицією голови фракції ВО “Батьківщина” Олександра Цертія, це питання було включено до порядку денного. Другою він вніс пропозицію розглянути тарифне питання четвертим, але вона не набрала більшості голосів.
Далі протягом кількох годин депутати, хоч і дуже повільно, але працювали. Розглянули більше двохсот запитів, заслухали слідчого Кропивницького відділу поліції Романа Виходця про розслідування побиття кількох депутатів, звіт міського прокурора. Але на четвертому питанні все застопорилося. Депутати від «Батьківщини», «Свободи», «РПЛ», «Самопомочі» та частина фракції «Блоку Петра Порошенка» знову почали наполягати, щоб четвертим питанням було скасування тарифів на проїзд. За їхніми словами, таку їхню пропозицію було підтримано. Оголосили перерву для перегляду відеозапису онлайн-трансляції сесії. Після перерви начальник управління апарату міської ради Людмила Масло підтвердила, що міський голова поставив на голосування пропозицію про включення тарифного питання до порядку денного, але за те, що воно має бути четвертим, проголосовано не було. Однак представників вищезгаданих фракцій це не переконало. Вони відмовилися реєструватися. У результаті працювати залишилися 21 депутат і міський голова. Депутати від опозиції стверджували, що цього замало для прийняття рішень – за їхніми словами, мають бути 22 депутати та очільник міста.
– Міська рада розпочала своє засідання після реєстрації 37 депутатів – відповідно до законодавства, – наголосив у відповідь Андрій Райкович. – Депутати мають право впродовж засідання виходити і заходити, а рішення, відповідно до регламенту роботи ради, приймаються мінімум 22 голосами. Тож ми закон не порушуємо. Якщо хтось вважає інакше – нехай звертається до суду.
Згодом опозиція на знак протесту покинула сесійну залу. Хоча картки для голосування до апарату ради не здала. Після цього депутати почали працювати ефективніше і за кілька годин розглянули всі господарські питання, що були у порядку денному, частину земельних питань вирішили перенести на наступне засідання.
Рішення
Депутати зменшили ставку єдиного податку (із цим рішенням читачі можуть ознайомитися на стор. 6), звільнили на 50 відсотків від плати за користування житлово-комунальними послугами членів сімей віськовослужбовців, які загинули під час виконання службових обов’язків у Республіці Афганістан, виділили одноразову матеріальну допомогу мешканцям міста.
Також було затверджено низку галузевих програм, у тому числі й розвитку пасажирського транспорту та зв’язку, якою передбачено придбання для обласного центру двадцяти автобусів великої місткості. Також погоджено програми розвитку земельних відносин, розвитку галузі охорони здоров’я, соціальної підтримки розвитку та становлення сімей, дітей і молоді й ряд інших. Крім того, депутати збільшили фінансування освітянської галузі.
Скасовано і рішення виконкому про підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. Як уже зазначалося вище, це питання обговорювалося без ініціаторів його розгляду.
Наприкінці засідання міська рада ухвалила низку рішень, що регулюють земельні відносини. Учасникам АТО надали у власність земельні ділянки та дозволи на розробку проектів землеустрою. Також депутати передали КП «Благоустрій» у постійне користування земельну ділянку для розміщення парку – пам’ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Парк Перемоги».
Коментарі
Члени фракцій ВО “Батьківщина», «Самопомочі», «Радикальної партії Олега Ляшка», «Свободи» та БПП свою позицію озвучили під час брифінгу, який провели, коли ще тривало сесійне засідання.
– Нам вдалося включити в порядок денний сесії міськради питання про скасування рішення виконкому про підвищення тарифу на проїзд, – підкреслив Олександр Цертій. – Воно є надзвичайно актуальним для громади міста. Саме тому ми наполягали, щоб цей проект рішення стояв на початку порядку денного, і саме таку позицію було озвучено під час голосування за порядок денний. Але все робиться для того, аби цей важливий проект рішення не розглядався, результати голосування спотворені, а це порушення прав депутатів та регламенту.
А ось як прокоментували журналістам події, що відбулися на сесії, Андрій Райкович та Андрій Табалов.
– Як ви бачите за результатами сьогоднішнього дня, ми розглянули весь основний блок господарських питань, – сказав Андрій Райкович. – Затвердили соціально важливі програми. Виділили додаткові кошти на виплату заробітної плати педагогам профтехосвіти та виплату стипендій студентам ПТУ. Вирішили й ті питання, через які частина депутатського корпусу зробила демарш та покинула сесійне засідання. На моє глибоке переконання, поведінка цих депутатів ще раз підтверджує, що, на превеликий жаль, у міській раді до сьогодні домінують елементи політизації певних питань. А це неправильно. Я неодноразово підкреслював: слід займатися політикою ефективного господарювання, а не політиканством. Усі питання треба вирішувати вчасно. Для прикладу: у програмі розвитку міського пасажирського транспорту передбачено закупівлю автобусів великої місткості. Для того, щоб їх придбати, потрібно пройти процедуру закупівель через систему «Прозоро». А це – час. Багато з тих депутатів, які вийшли із зали, і я в тому числі, пересуваємось по місту на приватних автомобілях. Переважна більшість містян користується громадським транспортом. І так склалось у нашому місті, що домінують маршрутні таксі. Тому перевізники диктують нам високі тарифи за проїзд. Немає здорової конкуренції, про що я неодноразово казав. І я намагаюся її створити. Для цього ми і створили комунальне підприємство “Електротанс”, закупили для нього нові тролейбуси. Кількість пасажиропотоку в електротранспорті останнім часом збільшилась на 20 відсотків. Люди чекають комфортабельного тролейбуса, щоб їхати за низьким тарифом, та не сідають у маршрутки. А коли ми ще запустимо автобуси до селищ Нового, Гірничого, на Стару Балашівку, Велику Балку тощо, то вирішимо проблему транспортного обслуговування віддалених мікрорайонів. Саме робота комунального пасажирського транспорту має бути прикладом у пасажирських перевезеннях. Тоді ми зможемо протистояти тим приватним перевізникам, які не чують владу, громаду, чиї водії дозволяють собі виганяти з маршруток пільговиків,, набивають битком мікроавтобуси.
Ми скасували рішення виконкому про підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі. Проблеми я в цьому не вбачаю. Якщо депутати вирішили розглянути це питання на сесійному засіданні, то вони мають на це право. Хоча це компетенція виконкому. Я переконаний, що тепер перевізники будуть звертатись до суду, на що також мають право. Рішення міської влади заведе у судову площину, про що нас попередили перевізники.
Повірте мені на слово, що ситуація, яка склалась на момент прийняття рішення виконкому, була надзвичайно серйозна. І перевізники, і наші управління, яким я не можу не довіряти, надали точні, економічно обґрунтовані розрахунки, якими члени виконкому керувались при прийнятті рішення. Депутати мають інше бачення. Це також їхнє право.
Я, як і обіцяв, вніс до порядку денного це питання, підтримавши громадську позицію депутатів, зокрема депутата Олександра Цертія, який наполягав та переконував мене, що це – головна умова, щоб депутати плідно попрацювали над порядком денним. Я – людина компромісна…
Я вже звертався до громади та пояснював, що ми встановили граничний рівень тарифу 4,50 гривні. Тобто він може бути й іншим, меншим. Однак лише два перевізники встановили ціну на проїзд у розмірі чотирьох гривень. Всі інші перевозять за максимумом. Недовго залишилось їм жити в умовах монополії. Програма прийнята, нам залишилось тільки виділити кошти на придбання автобусів. Коли ми приймали цьогорічний бюджет, нам на автобуси грошей не вистачало – потрібно було забезпечити зарплатою та підвищити її всім бюджетникам, а це більше 40 мільйонів гривень. Але у нас спостерігається позитивна динаміка надходження бюджетних коштів. Очікуємо, що за результатами роботи за перший квартал ми отримаємо додаткові надходження і спрямуємо їх на закупівлю автобусів. Ми вже починаємо вивчати пропозиції, звертаємось до виробників цього виду транспорту, щоб розмістити в системі “Прозоро” свої вимоги. Їх потрібно узгодити з громадою. Щоб автобуси були великогабаритними, комфортабельними, перевозили інвалідів-візочників, були екологічно чистими. Ми не можемо втрачати час, треба, щоб уже у вересні місто отримало цей транспорт.
– Ми розглянули всі господарські питання, які були в порядку денному, – зазначив Андрій Табалов. – Зокрема, прийняли ряд галузевих програм, виділили землю учасникам АТО, знизили ставку єдиного податку, відмінили рішення виконкому про підвищення тарифів на проїзд та ряд інших. На жаль, деякі депутати намагались знову зірвати сесію, а коли їм це не вдалося, просто покинули сесійну залу. Але, на щастя, залишились ті депутати, які розуміли, що потрібно працювати.
Мені дорікають, що я керую якоюсь фракцією. У мене немає фракції, я – секретар всієї міської ради, не маю жодного політичного забарвлення, є державним службовцем. Для мене очевидно, що всі питання порядку денного потрібно розглянути. А як їх ставити – чи четвертим, чи останнім, – не важливо. Головне, щоб прийняти рішення. Депутати від опозиції на знак протесту проти того, що пропонована ними черговість розгляду питань не була дотримана, покинули сесійну залу. Це стосувалось відміни рішення виконкому про підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті. Але ми розглянули це питання, прийняли позитивне рішення. І яка різниця – воно розглядалось четвертим чи наприкінці сесійного засідання? Але я розумію логіку опозиції: прийти проголосувати за п’ять перших питань, а потім – зникнути. Але ж не для цього люди обирали депутатів. Депутати мають працювати, якщо треба, і до 18-ї, 20-ї години. І приймати рішення з усіх питань, а не лише з тих, що можуть принести політичні дивіденди.
Якби депутати ефективно працювали, а не відволікались на відстоювання своїх політичних позицій, ми б просувались із більшою швидкістю.
Фото із сайту “Точка доступу”
Олега ШРАМКА
Сергія ЯКУНІНА