Другого листопада 1967 року в нашому місті було відкрито тролейбусний рух: на маршрут № 1 «Депо – ТЕЦ» довжиною майже 15 кілометрів виїхав перший тролейбус.
Ось що розповідає кропивничанин Анатолій Саржевський, який був свідком відкриття тролейбусного руху в тодішньому Кіровограді як позаштатний кореспондент обласної молодіжної газети «Молодий комунар».
Як усе починалося
«Червону стрічку на перших восьми з 14 одержаних тролейбусів «Київ-4» перерізав під мідь духового оркестру перший секретар міського комітету партії Іван Валявський та начальник тролейбусного управління Анатолій Сініцин. А далі учасники свята були запрошені до тролейбусів для безкоштовної поїздки вулицями міста. Серед них були й учні кіровоградської СШ № 27, в якій я навчався, – переможці міського конкурсу збирачів брухту серед школярів, які зібрали найбільшу кількість металу – 30 тонн. Цей метал пішов на виготовлення перших тролейбусів в місті, – розповідає Анатолій Саржевський. – Відкривав маршрут водій Іван Михєєв. Сім років тому я познайомився з ним, вже тоді 82-річним ветераном підприємства, який розповів мені про свою трудову біографію завдовжки в 58 років.
– Народився я в Комунарську, нині Алчевську тоді ще Ворошиловградської області, – згадував співрозмовник. – А після переїзду до Кіровограда у 1967 році пішов працювати водієм тролейбуса. З приходом на роботу Михайла Сергєєва, який до звільнення в запас служив офіцером в автомобільних військах, ми набрали групу, яка під його керівництвом навчалася на вечірніх курсах. Тож відпала потреба посилати до Києва на навчання охочих працювати в депо. І майже відразу після першого випуску водіїв почали набирати нову групу, бо їх бракувало.
Умови роботи були нелегкими. Варто лиш згадати сильні морози сімдесятих років минулого століття. Поки будували приміщення депо, машини ночували просто неба. Про автоматизовані мийки й мови тоді ніхто не вів, тому для цих потреб використовували 200-літрові ємності з водою. Ремонтникам теж було непереливки працювати на вітрі й холоді. Однак ми все робили належне, аби машини виходили на маршрути за графіком, чистими та справними».
Протягом 70–90-х років диспетчерська випускала по 70 тролейбусів. Із 14,7 до тридцяти кілометрів збільшилася довжина тролейбусних ліній. Було побудовано три тягові підстанції.
До початку 2000-х років у місті було 10 маршрутів. Однак згодом недофінансування і поява маршрутних таксі занапастили господарст- во. Нерідко були випадки, коли на два тижні, а то й на місяць відмикали тролейбусну мережу за борги перед місцевою ТЕЦ. У місті було демонтовано дві тролейбусні лінії, одна з них – вже за часів, коли підприємство перебувало в оренді, у 2008 році. Орендарі допрацювалися до того, що залишилися лише чотири маршрути, більшість тролейбусів була в жалюгідному стані. Але ситуація змінилася 2016 року, коли підприємство повернули в комунальну власність.
Відродження
тролейбусного парку
Той, хто востаннє був у нашому тролейбусному парку до 26 квітня 2016 року, може подивуватися тому, що зроблено на комунальному підприємстві «Електротранс» всього лише трохи більш ніж за півтора року.
Кореспондентам «Вечірньої газети» також закортіло побачити зміни, тож ми попрохали провести нас підприємством і розповісти про позитивні зрушення в ньому та про його людей головного інженера Олександра Павлущенка та начальника колони тролейбусної й в. о. обов’язків начальника служби експлуатації Світлану Березовську.
У КП «Електротранс» нині триває масштабна реконструкція, розпочата завдяки нинішній міській владі, адже повернення підприємства в комунальну власність було однією зі складових передвиборчої програми міського голови Андрія Райковича. Як і придбання для міста 20 нових тролейбусів і такої ж кількості комфортабельних автобусів великої місткості. А ще, зазначив Олександр Павлущенко, міська влада запланувала наступного року замінити асфальтове покриття на території підприємства, яке багато років не ремонтували. Триває виготовлення проектно-кошторисної документації на ремонт мийки для тролейбусів та автобусів, яка довго стояла пусткою, а також ремонт приміщень медпункту й відділу кадрів. У депо відремонтували 500 квадратних метрів покрівлі, міняють вікна й почали ремонт усередині приміщення. Уже полагоджено диспетчерський пункт підприємства, де в режимі реального часу видно перебування кожного транспортного засобу підприємства, а також нову прохідну, яка порівняно зі старою як космічний корабель поруч із бричкою.
Ще зовсім недавно, до передачі підприємства з оренди, усього названого тут не було, а працювали 160 осіб. Коли ж почалися позитивні зрушення, то сюди прийшло багато як зрілих спеціалістів, так і молоді, загальна кількість яких нині складає вже 292 особи.
Вкладають на підприємстві кошти і в оновлення свого господарства поза межами депо: цьогоріч придбано 20 опор для контактної мережі, чого не робили вже тривалий час, куплено і встановлено замість старих вісім нових стрілок на контактній мережі для переведення тролейбусів з одних «підвісних рейок» на інші. А ще проведено тендер на закупівлю контактного дроту й визначено його переможця. Тож невдовзі на лініях розпочнуть оновлювати й «підвісні шляхи».
Нині на маршрутах КП «Електротранс» працюють 22 тролейбуси маршрутів №№ 1, 4, 9, 10 (загальна ж кількість машин, придатних до експлуатації, – 26, ще одну зараз капітально ремонтують самі ж працівники підприємства) та 14 автобусів на п’яти маршрутах (після завершення необхідного оформлення решти шести усі 20 обслуговуватимуть сім маршрутів). Щойно підприємство змінило свій статус, як уперше за багато років семеро майбутніх водіїв тролейбусів пройшли навчання в Одеському трамвайно-тролейбусному депо. Невдовзі туди ж по науку відправлять іще сімох майбутніх водіїв.
На оновлюваному підприємстві постійно триває набір кадрів, бо воно розвивається й потребує нових спеціалістів: водіїв, кондукторів, ремонтників, електриків, адміністративного персоналу. Серед молоді, що вже проявила свій високий професіоналізм, – водії тролейбуса Дмитро Лук’яненко, Юрій Брайко та Олена Шамоня, начальник планово-економічного відділу Наталя Короленко та головний бухгалтер Світлана Корнієко, інші працівники. Слід також назвати й тих фахівців КП «Електротранс», завдяки яким підприємство свого часу розвивалося, а згодом не зупинилося. Вони не лише добре опанували свій фах, а й передають набутий протягом багатьох років досвід молоді. Це, зокрема, водії тролейбуса Тетяна Коротуненко, Лариса Петрова, Наталя Мисік, водії маневрові Микола Кравцов і Валентина Гура, слюсарі Юрій Сандул, Віктор Ревва, Григорій Місюля, електромонтер Віктор Товстоног, начальник служби рухомого складу Олексій Ковальчук. Тривалий час на підприємстві працюють також диспетчер Тетяна Мірошнікова, кондуктори Любов Семенкова, Наталія Юрченко, Ніна Подопригора, відома багатьом як «співочий кондуктор».
Усіх працівників КП «Електротранс» вітаємо з ювілеєм – 50-річчям від дня початку тролейбусного руху в місті Кропивницькому! І бажаємо подальшої плідної роботи й чемних пасажирів.
Юрій ЛІСНИЧЕНКО
Фото Олега ШРАМКА