Саме такий храм науки зумів створити педагогічний колектив Кіровоградської гімназії № 9. Це один з найкращих навчальних закладів у нашому місті, який славиться запровадженням освітніх новацій та передових технологій у навчально-виховному процесі, гарними знаннями в учнів. Його керівник Надія Коваленко – людина, закохана у справу свого життя, не байдужа до долі кожного свого учня, словом, Вчитель з великої літери. Тож у переддень загальнонародного свята вчителя ми зустрілись з Надією Миколаївною, педагогами школи і зрозуміли: яким повинен бути сучасний навчальний заклад, щоб туди з радістю і бажанням щоранку поспішали діти, а їхні батьки були впевнені, що тут їхнім чадам дадуть справжні знання, виховають з них добрих та свідомих громадян.
Директор гімназії переконана, що кожен освітній заклад повинен шукати ту родзинку, яка відрізнятиме його від інших. І така особливість у гімназії № 9 є.
– Для нас головне завдання, – щоб знання в учнів були якісними, як кажуть, вищої проби, – каже Надія Миколаївна. – Навіть методична проблема, над якою працює педагогічний колектив гімназії, звучить так: "Сучасні педагогічні технології у навчанні та вихованні гімназистів як шлях до якісної освіти та розвитку життєтворчості особистості ХХІ століття". В цьому році наша гімназія відсвяткувала своє 40-річчя, а значить, ми вступили в період зрілості й досвіду. Пройшовши атестацію, здобули найвищу оцінку. Хочу зазначити, що таких результатів досягає не кожен освітній заклад. А нам це вдалося зробити, починаючи від рівня матеріально-технічної бази, загального стану школи і закінчуючи високою якістю знань гімназистів, відповідним викладанням всіх предметів.
Методична робота у гімназії – на високому рівні. Існує багато методичних об’єднань, діють творчі групи вчителів, де ті мають змогу нарощувати власну професійну майстерність, а, працюючи над методичною проблемою, –підвищувати свій кваліфікаційний рівень та якість знань учнів.
А виховний бік діяльності колективу гімназії полягає у запровадженні морально-духовних, гуманістичних цінностей. З 2006 року на базі школи триває експеримент з проблеми формування духовності особистості на засадах традиційних християнських цінностей. Обрати саме цей напрямок виховання дітей педагогів гімназії № 9 спонукало те, що у нинішньому прагматичному світі частково втрачені духовні цінності, до яких суспільство не поспішає повертатись. Молодь не окрилена високою ідеєю, відсутні моральні орієнтири, святині, які народ мав раніше, нівелюються традиційні моральні аспекти розвитку суспільства та підростаючого покоління. Основним носієм моральних орієнтирів зараз є телебачення та інтернет. Але там здебільшого культивується споживацьке ставлення до будь-яких пріоритетів, численні прояви насильства свідчать про те, що молоді закладається думка щодо права сильнішого та зухвалішого. Негативізм у сприйнятті оточуючого світу в юнаків та дівчат – на першому плані, тож пишним цвітом у молодіжному середовищі квітнуть наркоманія й алкоголізм. Тому найперше завдання педагогів полягає в тому, щоб убезпечити юне покоління від впливу негативних нашарувань, посіяти в їхніх душах зерна доброти, любові до ближнього, навчити цінувати найпрекрасніше, що є в житті, – маму й тата, рідних та друзів, всіх людей, що живуть поруч, бути чесними і порядними, з Богом у серці. Ті християнські традиції нашого народу зараз потрібно відновлювати. Тож не дивно, що особливою увагою серед гімназистів та їхніх батьків користуються курси з морально-духовного спрямування, де дітям і дорослим розтлумачуються основні моральні й християнські цінності: любові до ближнього, рідної землі та її народу. Учні мають можливість отримати відповідь на питання: який ти друг, як треба ставитись до старшої або хворої людини? Вихованці гімназії активні у різноманітних благодійних акціях. Їх навчили допомагати, відгукуватись на чужу біду не словом, а ділом. Один з прикладів такої благодійної діяльності – участь у Всеукраїнській акції "Серце до серця", коли юні гімназисти-волонтери активно працювали над збором коштів для лікування новонароджених дітей.
Допомагати іншим – основна якість, яку ми виховуємо в гімназистах. Діти вже звикли брати участь у благодійних акціях. Так було і цього літа, коли під час акції "Біла квітка" вони збирали кошти для придбання медичної апаратури для дитячої обласної лікарні. Наші учні активно збирають кошти, іграшки чи одяг для вихованців дитячих будинків області. Коли відбувається перерва у численних благодійних заходах, то самі гімназисти запитують у своїх вчителів: коли ж будемо допомагати тому чи іншому закладу, окремим людям, яким потрібні гроші на лікування?
Маємо чимало нагород, почесних грамот та подяк, що засвідчують активність школярів у різноманітних благодійних рухах, творчих заходах, предметних та спортивних олімпіадах. Є навіть окремий куточок у вестибюлі гімназії, де представлені документи, які відображають великий учнівський потенціал. Цим надбанням пишається навчальний заклад, самі діти, їхні педагоги. Кожен, хто завітав до гімназії, може наочно пересвідчитись, що навчально-виховний процес – тут не просто слова, а вагомі вчинки та досягнення гімназистів. Це їхня щоденна праця, яку поважають всі оточуючі.
У гімназії триває повсякденний процес становлення кожної дитячої особистості. Діти прагнуть знань, і в цьому досягли неабияких результатів. Маємо практично стовідсотковий вступ випускників гімназії до вищих навчальних закладів.
Високий рівень викладання у гімназії забезпечують досвідчені вчителі, справжні професіонали своєї справи. І в тому, що за підсумками атестації навчальний заклад отримав відзнаку, є чимала їхня заслуга.
– Наш педагогічний колектив дуже сильний, – з гордістю каже директор. – Цьогорічні результати предметних олімпіад засвідчили, що в гімназії приділяється значна увага викладанню основ наук, поглибленому вивченню базових дисциплін, індивідуальній роботі зі здібними учнями. 32 призових місця лише на міських предметних олімпіадах – не в кожному навчальному закладі є такий потенціал. Навчальний процес у гімназії базується на чотирьох напрямках: філологічному, математичному, історичному, правознавчому. Хочу відзначити заступників директора гімназії Олену Вовк, Наталію Патріман, Наталію Траєвич, Валентину Сімеонову, вчителів української мови Лідію Крамаренко, Олену Мощенську, Тетяну Тернавську, Нелю Довгалюк, Наталію Мельник, Наталію Дуняшенко, вчителів зарубіжної літератури Світлану Тіхоненко, Альону Сайко, вчителів англійської мови Ольгу Оліфіренко, Наталію Леоновець, Наталію Губаренко, вчителів математики Олену Мельниченко, Ірину Шверненко, вчителів фізики Ірину Солтик та Володимира Брайка, вчительку інформатики Ольгу Заболотну, вчителів історії та суспільствознавства Наталію Тарасенко, Костянтина Скляніченка, Володимира Коваленка, Андрія Рєдозубова, вчителів географії Сергія Полуляха, Людмилу Хаврюту, вчителя біології Галину Расевич, вчителя фізкультури Людмила Сівек, вчителів праці Олену Шевченко, Любов Дзигу, Миколу Туза та В’ячеслава Бондаренка, вчителя музики Оксану Тішкус та вчителя етики Олену Гетман. На них тримається гімназія.
У цього навчального закладу – досить серйозні міжнародні зв’язки. Так, уже кілька років триває співпраця з гімназією імені Лукаша Горницького № 2 польського міста Освенціма. Не раз юні кіровоградці приймали у себе польських друзів, та й самі відвідували цю країну. Також беруть активну участь у різноманітних міжнародних конкурсах, звідки постійно привозять переможні відзнаки та подарунки. І все це можливо лише тому, що в навчальному закладі працює багато небайдужих вчителів, фанатів своєї справи у доброму розумінні цього слова. Вчителів тут об’єднує почуття спільної ідеї, яка панує в колективі, патріотизму до закладу, особливої аури взаємодопомоги.
Незважаючи на те, що освітянам за роботу гуртків нічого не доплачують, в гімназії працюють 18 таких об’єднань за інтересами, де діти мають змогу розвивати таланти. Є свій гімназійний театр, учасники спортивних секцій досягають високих результатів. У цій гімназій престижно навчатись. Тут немає випадкових учнів і випадкових вчителів. Високі вимоги до навчально-виховної роботи стали запорукою успіху закладу загалом і кожного окремого учня чи викладача.
Коли потрапляєш у гімназію, приємно вражають затишок дбайливо оформлених класних кімнат та кабінетів, чисті світлі коридори, де буяють зелені оази квітів. Усе це створено працьовитими руками самих педагогів, батьків нинішніх учнів та випускників, свідчить про любов до дитини, повагу до нелегкої вчительської праці.
Зараз у суспільство повертається культ знань. Діти усвідомили просту істину, що дорогу в житті можна пробити лише завдяки знанням та професіоналізму в будь-якій сфері. Так виховується самодостатність особистості і культивується головне правило: будь сильним сам і допоможи слабкому. Будь добрим, шануй, твори, не роби зла. В цьому секрет педагогічного успіху всього колективу гімназії, починаючи від наймолодших учнів і закінчуючи досвідченими вчителями.
Оксана ВЕРСТЮК