Кілька місяців тому Людмила Маковецька, вступивши у право власності на квартиру (яка залишилася від покійної матері), звернулася до теплопостачального підприємства, щоб переоформити на себе особовий рахунок споживача. Там у неї попросили папери, що посвідчують право на квартиру. Жінка показала оригінали відповідних документів. Цього працівникам ДП "Кіровоградтепло" було замало – вони заявили, що копії таких документів мають зберігатися у них на підприємстві. Та ще й копію про смерть її матері зажадали. "Не маєте права вимагати цього!" – сказала жінка і звернулася до кіровоградського міського голови зі скаргою на теплопостачальників. Адже вона начувана про шахраїв, які, щоб заволодіти чужою нерухомістю, спершу збирають інформацію про це майно.
Дослідженням проблеми жінки, занепокоєної квартирними аферами, зайнялися за дорученням міського голови спеціалісти відділу захисту прав споживачів департаменту розвитку торгівлі, побутового обслуговування, транспорту та зв’язку міської ради. Вони звернулися до міського управління юстиції і ДП "Кіровоградтепло" з проханням пояснити, на підставі чого приватне підприємство збирає інформацію про споживачів.
Як відповіла заступник начальника міського управління юстиції Світлана Литвин, відносини між споживачем та виконавцем житлово-комунальних послуг регулюються договорами, укладеними відповідно до затвердженого урядовою постановою типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води, водовідведення. У кожному такому договорі зазначаються адреси споживача і виконавця послуг та деякі інші відомості про них. Щоб визначити, чи відповідає дійсності ця інформація про споживача, виконавець послуг має право ознайомлюватися з документами, що її підтверджують. На жаль, нормативно-правовими актами України не визначено чіткого переліку документів, які в такому випадку споживач має подавати виконавцеві.
А ось що повідомив директор ДП "Кіровоградтепло" Андрій Карауш. При укладенні договору споживач має надати документи, які підтверджують його особу, цивільну дієздатність, місце проживання та підстави набуття права власності на житло. Ці документи підтверджуватимуть право особи на укладання угоди, а їх копії мають залишатися у виконавця – для підтвердження правомірності здійснення правочинів. Нагадав керівник ДП "Кіровоградтепло" і про те, що, відповідно до Закону "Про інформацію", підприємство несе відповідальність за збереження та поширення інформації про особу. А значить, за логікою Андрія Карауша, Людмилі Маковецькій немає чого хвилюватися – якщо хтось із працівників теплопостачального підприємства і допустить витік конфіденційної інформації, то відповість за всією суворістю закону.
Є у відділі захисту прав споживачів і роз’яснення, дане з цього приводу Національною комісією регулювання електроенергетики України. У ньому зазначається, що споживач при укладанні договору з теплопостачальною організацією має надати їй паспорт, довідку податкового органу про присвоєння ідентифікаційного номера та документи, які підтверджують його право на об’єкт. На думку начальника відділу захисту прав споживачів департаменту розвитку торгівлі, побутового обслуговування, транспорту та зв’язку міської ради Алли Шерстньової, з цього абсолютно не випливає, що Маковецька має залишити теплопоста- чальнику копію документа, який посвідчує її право на житло.
– "Надати" не означає "залишити", – вважає Алла Шерстньова. – А навіщо теплопостачальнику копія довідки про смерть матері Маковецької?
Отже, Людмилі Маковецькій залишається шукати правду в суді.