Пенсійна реформа продовжує викликати у суспільстві підвищений інтерес. Час від часу у ЗМІ з’являються все нові і нові версії вірогідних новацій. Їх діапазон є доволі великим: від підвищення або зменшення пенсійного віку аж до цілковитого скасування пенсійної реформи.
А що думають з цього приводу фахівці? Про це в інтерв’ю для Укрінформу розповів директор Департаменту пенсійного забезпечення та соціального захисту інвалідів Міністерства соціальної політики України Микола Шамбір.
– Пане Миколо, нещодавно з’явилась інформація про те, що можливий перегляд пенсійного віку в бік збільшення. Чи дійсно це так?
– Ця інформація не зовсім відповідає дійсності, оскільки підвищення пенсійного віку було запропоновано науковцями як один із можливих варіантів подальшого розвитку пенсійної сфери. Однак сьогодні Міністерство соціальної політики це питання навіть не розглядає.
– Але ж про доцільність проведеної пенсійної реформи в Україні досі не вщухають гарячі дискусії. Яка позиція з цього питання Міністерства соціальної політики?
– Справді, пенсійна реформа не змогла вирішити багато питань, зокрема "зрівнялівку". Для того щоб це змінити, необхідно провести "осучаснення" пенсій та забезпечити підвищення ролі страхового стажу і заробітної плати, з якої сплачувалися страхові внески, при визначенні розміру пенсії.
Однак однозначно можу сказати, що сьогодні не може йтися про повернення до попередньої пенсійної системи, оскільки до законодавства внесено дуже багато змін. Сьогодні треба зосередитись на модернізації пенсійної системи. Спеціально для цього з ініціативи міністра Наталії Королевської при Мінсоцполітики була створена спеціальна робоча група. До її складу ввійшли фахівці нашого міністерства, Пенсійного фонду та інші експерти у галузі пенсійного забезпечення.
– Над чим саме працює ця робоча група та чи можна сьогодні говорити про певні результати її роботи?
– Ця робоча група працює над осучасненням пенсійних виплат, запровадженням другого рівня накопичувальної пенсійної системи, а також питанням пенсійного віку. Напрацьовуючи пропозиції, фахівці зважають на їх економічну доцільність.
Зокрема, нещодавно парламент з ініціативи Мінсоцполітики ухвалив зміни до пенсійного законодавства, за яким жінкам до страхового стажу зараховуватимуть перебування у відпустці по вагітності та пологах. Окрім того, цими ж змінами був виключений із заробітку для обчислення пенсії період отримання допомоги по безробіттю, що дозволить деяким громадянам збільшити її розмір до 5 відсотків.
– Чи вистачить на ці реформи коштів Пенсійного фонду?
– Сьогодні немає жодних передумов для того, щоб говорити про можливість перебоїв у виплаті пенсій. Із початку року, а саме за січень – травень, ми маємо перевиконання бюджету Пенсійного фонду на 1 млрд. 363,9 млн. гривень – це 102,1 відсотка від плану власних надходжень. Якщо ж порівнювати п’ять місяців цього року з аналогічним періодом минулого, то надходження зросли на 7,5 відсотка.
Тобто сьогодні є всі підстави стверджувати, що пенсії виплачуватимуться вчасно та в повному обсязі. Крім того, якщо ця динаміка збережеться, можна очікувати на зменшення планового дефіциту бюджету Пенсійного фонду.
– Одне з питань, яке зараз часто порушується, – зниження ставки єдиного соціального внеску (ЄСВ). Чи готовий зараз до цього Пенсійний фонд?
– Мінсоцполітики, безумовно зацікавлене у зниженні ставки ЄСВ, так само, як і у зниженні податкового навантаження на підприємців. Це може бути одним із елементів спрощення умов ведення бізнесу, легалізації заробітної плати та підвищення рівня зайнятості. Водночас для того щоб це зробити, необхідно дуже детально продумати компенсаторні механізми, що дозволять, як мінімум, зберегти існуючий рівень видатків. Тому зараз ми опрацьовуємо це питання спільно з фахівцями Міністерства доходів та зборів, щоб вийти на спільне рішення.