Коло суб’єктів державної реєстрації розширилося

11 грудня цього року Президент України підписав Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань", норми якого регулюватимуть відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань без статусу юридичної особи, фізичних осіб – підприємців, статутів територіальних громад та символіки. Які саме зміни ним передбачаються, розповіла "ВГ" начальник міського управління юстиції Людмила Гуріна.

– Законодавець розширить коло суб`єктів державної реєстрації, цим самим дозволивши громадянам право вільного вибору суб`єкта реєстрації та надає можливість реєстрації бізнесу в будь-якому куточку світу, встановлює певні заборони на проведення державними реєстраторами реєстраційних дій, скасовує обов`язок підтверджувати відомості про юридичних осіб та покладає на державних реєстраторів більшу відповідальність за дотримання вимог цього Закону.

Отже, система органів державної реєстрації буде виглядати так: Міністерство юстиції України; суб’єкти державної реєстрації.

Як вище зазначалось, законодавець розширить коло суб`єктів державної реєстрації, даними повноваженнями будуть наділені виконавчі комітети міських рад міст обласного значення, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, державні нотаріальні контори, приватні нотаріуси, банки – у разі державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

З метою запобігання незаконних реєстрацій та корупції Закон встановлює заборону проводити реєстраційні дії державним реєстратором стосовно себе, свого чоловіка чи своєї дружини, його (її) та своїх родичів (батьків, дітей, онуків, діда, баби, братів, сестер). У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором відповідного суб’єкта державної реєстрації.

Також Законом буде висвітлена вся процедура державної реєстрації, яка повинна буде відповідати ряду вимог, визначеними Кабінетом Міністрів України від початку подачі документів до занесення відомостей в Єдиний державний реєстр (далі ЄДР). Зарахування адміністративного збору, його розмір та відомості з якого будуть надаватись також у дещо новій формі. Так відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді:
1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів;
2) оприлюднення публічної інформації з Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою – підприємцем та громадським формуванням без статусу юридичної особи для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, які містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування;
4) документів у паперовій та електронній формі, які містяться в реєстраційній справі;
5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та електронній формі;
6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, які актуальні на момент запиту або на визначену дату.

Кабінетом Міністрів України можуть бути визначені інші форми надання відомостей з Єдиного державного реєстру та розмір плати за їх надання.

Для ефективності роботи буде впроваджений в дію Портал електронних сервісів, який повинен пришвидшити та полегшити проведення передбачених операцій. Цей портал являтиме собою веб-сайт, організований як системне багаторівневе об‘єднання різних ресурсів та сервісів для забезпечення максимальної можливості доступу до інформації та послуг у сфері державної реєстрації, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності.

Портал електронних сервісів повинен забезпечувати:
1) подання документів в електронній формі для державної реєстрації, ліцензування видів господарської діяльності, видачі документів дозвільного характеру;
2) контроль за повнотою заповнення заяви про державну реєстрацію, ліцензування видів господарської діяльності, видачі документів дозвільного характеру;
3) перегляд стану розгляду поданих документів;
4) доступ до відомостей та документів, визначених цим Законом;
5) оприлюднення результатів надання адміністративних послуг;
6) формування та подання запитів в електронній формі про надання витягів;
7) перегляд, копіювання та роздрукування виписки, витягу та інших документів та відомостей з Єдиного державного реєстру;
8) оплату адміністративного збору та оплату за надання відомостей з Єдиного державного реєстру з використаннями платіжних систем через мережу Інтернет;
9) функціонування персонального кабінету;
10) доступ органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів внутрішніх справ, органів прокуратури, органів Служби безпеки України та їх посадових осіб до відомостей з Єдиного державного реєстру;
11) проведення інших операцій, визначених цим Законом.

Порядок функціонування порталу електронних сервісів визначається Міністерством юстиції України.

Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” набирає законної сили з наступного дня його офіційного опублікування, крім пунктів 9 та 28 розділу І цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року.

Читайте також