Нещодавно в Кропивницькому відбулася нарада-семінар керівників закладів загальної середньої освіти міста на тему «Інклюзія. Освітня політика та практика».
Проходив захід у спеціальній загальноосвітній школі І – ІІ ступенів № 1, інклюзивно-ресурсному центрі на базі колишньої психолого-медико-педагогічної консультації та в школі № 20, де є інклюзивні класи, в яких разом з іншими навчаються діти з особливими потребами.Нещодавно в Кропивницькому відбулася нарада-семінар керівників закладів загальної середньої освіти міста на тему «Інклюзія. Освітня політика та практика».
Інклюзивне навчання – це навчання учнів або студентів із особливими потребами в загальному освітньому середовищі за місцем їхнього проживання. Його розглядають як альтернативу інтернатній системі (коли дітей з особливими потребами утримують та навчають окремо від інших дітей) та навчанню вдома. Головною метою семінару було визначення ролі керівника закладу в активному впровадженні інклюзивної освіти, розширення його знань щодо специфіки роботи з дітьми з особливими потребами, здобуття практичних навичок зі створення універсального дизайну інклюзивного класу.
Начальник міського управління освіти Лариса Костенко ознайомила учасників семінару із напрямками сучасної державної політики щодо освіти дітей з особливими освітніми потребами, проінформувала про наявну мережу інклюзивних класів у Кропивницькому та визначила напрямки роботи управління освіти зі створення сприятливого освітнього середовища для дітей-інвалідів, ознайомила з особливостями роботи інклюзивно-ресурсного центру міста. Після того, як педагоги школи № 1 розповіли про специфіку роботи з дітьми, які потребують корекції інтелектуального розвитку, директори шкіл оглянули класи й майстерні для цих дітей. Потім керівники закладів освіти переїхали в інклюзивно-ресурсний центр, де діти, які цього потребують, проходять обстеження, а тамтешні фахівці проводять з ними додаткові заняття. Їхні ж батьки отримують необхідну консультацію. Рекомендацію щодо необхідності навчання в інклюзивному класі надають фахівці саме цього центру, що знаходиться поруч зі школою № 20, куди згодом перейшли директори. Там вони оглянули інклюзивний клас, його наповнення й те, як у ньому працюють учитель та його асистент.
Нині батьки мають право віддавати дітей з фізичними вадами й особливими освітніми потребами до звичайних шкіл, тож їх керівництво має забезпечити умови для навчання й відпочинку таких учнів. Минулого навчального року в Кропивницькому інклюзивних класів було десять, а вже цього – 18. Це – початкові й середні інклюзивні класи, де разом з класним керівником працює й учитель-асистент – фахівець, який є помічником і вчителя, і дитини. Він допомагає учневі з певними проблемами адаптуватися до шкільного середовища.
У зв’язку з появою інклюзивних класів особливостям роботи в них учителів навчають на курсах підвищення кваліфікації в нашому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. В. Сухомлинського, а також на семінарах-практикумах в інклюзивно-ресурсному центрі.
Юрій ЛІСНИЧЕНКО
Фото Олега ШРАМКА