До нього часто звертаються люди зі статусом дітей війни, щоб поділитися своїм обуренням з приводу невиконання більшої частини задекларованих у названому вище законі соціальних гарантій. Зокрема, з приводу невиплати надбавки в розмірі тридцяти відсотків від мінімальної пенсії за віком.
Це змусило Володимира Краснокутського наприкінці минулого року звернутися до Прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко з листом, у якому від імені членів міського об’єднання "Діти війни" запитав, чому люди змушені звертатися в суди, щоб отримати належне за законом, чому урядовці не повідомлять публічно про неспроможність держави виконувати свої зобов’язання чи інші причини недотримання Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Відповідь на лист прийшла з Міністерства праці та соціальної політики України. Наводимо повністю цей документ:
"Департаментом у справах людей похилого віку та соціальних послуг у межах компетенції розглянуто Ваше звернення, яке надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України, щодо низки питань соціального захисту дітей війни. Законом України "Про соціальний захист дітей війни", який набув чинності з 01.01.06, передбачено, що дітям війни пенсії підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Слід зазначити, що єдиним законодавчим актом, у якому визначено розмір мінімальної пенсії за віком, є Закон України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування". Абзацом першим частини першої статті 28 цього Закону визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок – 20 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. При цьому мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений у цій статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом. Тобто визначений таким чином мінімальний розмір пенсії за віком (у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) не може застосовуватися до інших законодавчих актів, в яких будь-які норми (у даному випадку підвищення до пенсії дітям війни) визначаються залежно від мінімального розміру пенсії за віком. Для визначення таких норм повинно бути прийнято окреме рішення.
У 2007 та 2008 роках дія статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" зупинялась або обмежувалась законами України про державний бюджет України на відповідні роки. У свою чергу рішеннями Конституційного суду України відповідні положення законів України про державний бюджет України на 2007 та 2008 роки визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).
Разом з цим, відповідно до частини першої та другої статті 23 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Згідно з пунктом 5 статті 51 Бюджетного кодексу України, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та проводять видатки тільки в межах бюджетних асигнувань. Крім того, статтею 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" визначено, що фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється тільки за рахунок коштів Державного бюджету України. Беручи до уваги викладене, виплата підвищення до пенсії дітям війни потребує фінансування з Державного бюджету України, обсяги якого не можуть визначатися будь-яким іншим законом, крім закону про Державний бюджет України.
Відповідно до пунктів 2 та 3 статті 116 Конституції України, Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, забезпечує проведення політики у сфері соціального захисту населення. Задля недопущення зниження рівня соціального захисту дітей війни підвищення до пенсії зазначеній категорії осіб виплачується згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.08 № 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян", а саме в розмірі 49,80 гривні.
Крім того, Конституційний суд України в Ухвалі від 19.05.09 № 27-у/2009 (справа № 2-25/2009) зазначає, що непоширення мінімального розміру пенсії за віком, встановленого абзацом першим статті 28 Закону. України "Про загальнообов’язкове пенсійне страхування" на правовідносини, що виникають на підставі інших законів, дає підстави стверджувати про наявність прогалини в законодавчому регулюванні виплат дітям війни, передбаченої у статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Ця прогалина полягає у відсутності механізму вирахування мінімальної пенсії за віком, на 30 відсотків якої підвищуються пенсії дітям війни. Заповнення прогалин має здійснювати законодавець. Виходячи із зазначеного, у разі прийняття Верховною Радою України рішення щодо збільшення видатків на вказану мету Уряд обов’язково гарантуватиме виплату в розмірах, встановлених законодавством.
Одночасно інформуємо, що у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про соціальний захист дітей війни" (реєстраційний № 4431), яким передбачається надати дітям війни, що є інвалідами, права на стаціонарну медичну допомогу в госпіталях ветеранів війни".
Отака-от відповідь, з якої члени об’єднання "Діти війни" мало що второпали. Та й не лише вони. Бо чітких відповідей на прямо поставлені питання в ній немає. А шкода…
Юрій ЛІСНИЧЕНКО