Резерв на 10 годин: чи підготовлені мобільні оператори до можливих блекаутів і чи зможемо залишитися на зв'язку?

Які дії мали виконати оператори?

З метою підготовки до потенційних тривалих відключень електроенергії, українські оператори повинні забезпечити встановлення генераторів та оновлення мереж. Про це повідомила Лілія Мальон, голова Національної комісії, що відповідає за державне регулювання в сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання поштових послуг (НКЕК).

"Оператори отримали вимоги щодо забезпеченості: це акумулятори, генератори", - розповіла вона.

З 2023 року НКЕК проводить оцінку готовності підприємств до роботи в умовах "блекаутів", зазначила Мальон. Це включає перевірку наявності резервних джерел електроживлення, запасів пального, мобільних ремонтних команд та достатньої кількості працівників.

"Як зазначила голова НКЕК, оператори дійсно інвестують значні ресурси в підтримку мережі під час відключень. Проте, завжди стикаємося з людським фактором, адже саме люди є нашою найвищою цінністю."

Інженери, задіяні у роботі на вишці стільникового зв'язку (зображення GettyImages)

Навіть із резервним живленням базові станції (вишки мобільного зв'язку) не можуть працювати нескінченно. Батареї мають обмежений ресурс, а генератори потребують пального та техобслуговування, пояснила вона.

Тому під час тривалих відключень електрики мобільний зв'язок слід сприймати не як гарантовану послугу, а як тимчасову можливість залишатися на зв'язку, наголосила Мальон. Голова НКЕК звернулася до українців із проханням відповідально користуватися мобільним інтернетом під час відключень.

"Уникайте зайвого контенту; пам'ятайте, що в цієї ситуації зв’язок є питанням виживання", - зазначила Мальон.

Секретар Ради національної безпеки і оборони України Рустем Умєров розповів про підготовку операторів мобільного зв'язку до можливих відключень електроенергії. Він повідомив, що під час засідання Ставки Верховного головнокомандувача було ухвалено рішення про збільшення кількості базових станцій, оснащених резервними джерелами живлення.

Компанії Київстар, Vodafone та lifecell оголосили про практично повне оснащення своїх базових станцій акумуляторами та генераторами. Як повідомляють оператори, середній період роботи станцій на акумуляторах коливається від 6 до 10 годин, що залежить від моделі техніки та навантаження на мережу.

"У моменти відключення електрики частина трафіку з стаціонарних мереж переходить на мобільні, що призводить до зростання навантаження і швидшого розряду акумуляторів," - зазначили представники компанії "Київстар" у коментарі для РБК-Україна.

За інформацією Vodafone, 95% базових станцій здатні функціонувати автономно до 10 годин, тоді як інші мають запас енергії на 4-6 годин.

Про майже аналогічну готовність заявили у lifecell - 94% мережі здатні працювати до 10 годин без зовнішнього живлення. "Ключові базові станції продовжать працювати й надалі, але покриття буде значно менше", - зазначили у компанії.

Станція базового рівня мобільного оператора (зображення: GettyImages)

Оператори також суттєво збільшили резервні потужності. Lifecell закупив 48 тисяч літієвих акумуляторів та збільшив кількість генераторів на ключовому обладнанні у 75 разів порівняно з 2022 роком. "Київстар" встановив більш ніж 241 тисячу акумуляторів на базових станціях, та понад 3,5 тисячі генераторів не важливих об'єктах мережі.

Vodafone збільшив парк акумуляторів у вісім разів і має понад 3 тисяч генераторів. В компанії також використовують ШІ для регулювання навантаження обладнання.

"Система автоматично регулює споживання електроенергії залежно від навантаження на базову станцію. Це економить споживання електроенергії від мережі, оптимізує заряд батарей та продовжує час їх автономної роботи", - пояснили в Vodafone.

Крім оновлення техніки, оператори також зміцнили свої інженерні підрозділи та аварійні команди. Vodafone сформував 233 аварійні бригади, lifecell розширив кількість мобільних груп і оснастив їх додатковими ресурсами, тоді як "Київстар" готовий задіяти технічні команди з інших регіонів та підрозділів у випадку необхідності.

Оператори мобільного зв'язку також досліджують нові джерела енергії, щоб зменшити свою залежність від електромереж і пального. Наприклад, компанія "Київстар" використовує обладнання, яке функціонує на основі сонячних і вітрових енергетичних систем.

"Подібні пілотні ініціативи були втілені в Одеській, Львівській та Черкаській областях. У Одеській області системи двох мобільних станцій живляться виключно за рахунок сонячної енергії," - повідомили в компанії.

Схожі ініціативи реалізуються також і в Vodafone. Компанія успішно провела випробування сонячних електростанцій для базових станцій і вже почала їх встановлення на перших ста об'єктах.

У lifecell також експериментують з іншими альтернативними джерелами живлення. "Торік наша компанія проводила тестування живлення базових станцій від електромобіля", - поділились в Lifecell.

#Інтернет #Українці #Інформація #Одеська область #Київстар #Електрична батарея #Електрика #Електрична енергія #Акумуляторна батарея #Електричний генератор #Пошта #Експеримент #Тестування #Зв'язок #Vodafone Україна #Lifecell #Мобільна телефонія #Парк #Сонячна енергія #Електричний заряд #Ставок #Базова станція #Оператор мобільного зв'язку #Фотоелектрична електростанція

Читайте також