Покроковий посібник для громад: як розробити план територіального розвитку.

Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на коментар голови комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування, голови партії "Слуга Народу" Олени Шуляк.

Без наявності цього документа процес землевідведення є неможливим. Проте в багатьох громадах не лише відсутній такий документ, але й вони ще навіть не розпочали роботи над його розробкою.

Документ є досить складним, і його розробка потребує значних часових та фінансових витрат. Проте, завдяки вже реалізованим проектам ППР в інших громадах, іншим громадам стане легше зробити крок до створення власних планів. Наприклад, Роганська та Пісочинська територіальні громади Харківського району Харківської області вже успішно розробили свої стратегії просторового розвитку.

ППР, як пояснює Шуляк, виконує дві важливі функції: слугує містобудівною документацією на локальному рівні та є інструментом землеустрою. Цей документ охоплює всю територію громади і не має визначеного терміну дії, проте є досить адаптивним, оскільки дозволяє вносити зміни щорічно. Саме ця документація стане основою для визначення місць для будівництва дитячих садків, шкіл, житлових комплексів, а також зон для промислового розвитку і природних парків. Це створює нові можливості для автоматизації та підвищення прозорості процесів. Основним недоліком є те, що розробка такої документації є дорожчою, але в довгостроковій перспективі зменшення корупційних ризиків може принести державі мільярдні заощадження. Крім того, після впровадження та реалізації ППР, місцеві бюджети можуть отримати приріст доходів на 10-20%.

За словами Шуляк, ППР розподіляє площу громади на різні функціональні зони, включаючи території для житлової забудови, промисловості, рекреації та інші. Вона підкреслює, що громада сама визначає, які ділянки стануть пріоритетними для залучення інвестицій та створення нових робочих місць, які території слід розвивати для соціальної інфраструктури, наприклад, будівництва шкіл і лікарень, а також які зони потрібно зберігати для охорони біологічного різноманіття.

"Для створення ППР громаді спочатку потрібно зібрати багато інформації: про кількість населення, погоду, хто чим володіє, важливі об'єкти тощо. Потім цю інформацію аналізують, і тільки після цього пропонують рішення для плану. Водночас, якщо постраждала від війни громада вже розробила інший документ -- програму комплексного відновлення, процес створення та затвердження ППР буде набагато простішим та швидшим", - підкреслила голова комітету містобудування.

На відміну від детального плану території (ДПТ), комплексний план просторового розвитку громади охоплює всю її площу, а не лише окремі населені пункти. Його затвердження відбувається з урахуванням державних, суспільних та приватних інтересів. Крім того, результати розробки цього плану повинні бути представлені в електронному форматі, що дозволить використовувати їх для оновлення Державного земельного та містобудівного кадастрів.

Ключові стадії створення комплексного плану:

Створення ППР складається з трьох етапів - підготовчого, основного і завершального.

До етапу підготовки входять, зокрема:

Під час основного етапу потрібно, зокрема:

Відповідно до розрахунків загальний строк виконання процесів підготовчого етапу складає приблизно 31 тиждень. Основного - приблизно 50 тижнів.

При розробленні ППР варто особливу увагу приділяти процедурним моментам, в тому числі тим, які пов'язані з оповіщенням мешканців громади, та залученням до обговорення якомога ширшого кола зацікавлених осіб - від місцевих інвесторів до еко-активістів.

"Я впевнена, що мешканці завжди прагнуть розвитку своїх населених пунктів. Тому важливо враховувати думки громади під час реалізації проектів просторового планування. Відкрите і прозоре обговорення з громадськістю дозволяє зібрати всі пропозиції від громадян, адаптуючи їх до сучасних законодавчих вимог та програм. Місцеві жителі, підприємці, фермери, промисловці та інші зацікавлені особи можуть активно долучатися до процесу, доповнюючи його своїми ідеями та ініціативами", - зазначає Олена Шуляк.

Вона підкреслює, що стратегічна сесія є необхідним публічним заходом для громадського обговорення, яке має на меті сформулювати завдання для створення комплексного плану. Основна мета цього заходу полягає у визначенні майбутнього розвитку громади. Крім того, також має бути проведена стратегічна екологічна оцінка проекту ППР.

"Основною метою є запобігання суттєвій деградації екологічних компонентів, а також захист вразливих екосистем і населення від надмірного впливу людини. Це може бути викликано як розміщенням небезпечних промислових об'єктів, так і необгрунтованою локалізацією певних видів діяльності в тих чи інших регіонах", - зазначила парламентарка.

За словами Шуляк, оскільки в процесі створення ППР будуть аналізуватися всі дані, які визначають напрямки життєдіяльності громади, перелік вихідних може бути досить обʼємним. Водночас, нагадала вона, набагато простіше буде аналізувати дані, підготовлені під час створення програми комплексного відновлення, оскільки вони також охоплюють більшість планувальних процесів.

До таких даних і документів відносяться, зокрема:

Шуляк підкреслює, що на базі зібраної інформації необхідно визначити список як сильних, так і слабких аспектів функціонування громади.

"Сильні сторони – це внутрішні риси громади, які виділяють її на фоні інших і сприяють сталому розвитку території. Натомість слабкі сторони – це ті внутрішні характеристики, які потребують уваги з боку місцевих органів влади для їхнього покращення," - зазначає депутатка.

Приклад позитивних аспектів:

Приклади недоліків:

Комплексний план просторового розвитку -- це захист від незаконних забудов, самовільного будівництва та шахрайства в містобудуванні, наголошує Шуляк. Він гарантує довгостроковий і стабільний розвиток громади, незалежно від змін влади.

"Місцева адміністрація оновлюється кожні п'ять років, проте стратегія залишається в силі. Завдяки обов'язковим громадським консультаціям, місцеві жителі мають можливість брати участь у розробці плану, і якщо їхні ідеї були враховані, вони повинні бути втілені в життя. Крім того, план підлягає експертизі," - зазначає вона.

Цей документ не є статичним. Він підлягає коригуванню та оновленню, оскільки потреби громади можуть варіюватися, особливо в умовах війни. У таких випадках проведення експертних оцінок та громадських обговорень є необхідними, що забезпечує захист ППР від неправомірних змін.

"Плани просторового розвитку передбачають розробку якісної містобудівної документації, яка слугує своєрідним сигналом для зупинки різних форм рейдерства, появи незаконних довгобудів, самобудів та інших шахрайських схем у сфері містобудування. Крім того, наявність якісної містобудівної документації в підсумку призведе до зростання надходжень до місцевих бюджетів. Це є суттєвою вигодою для органів місцевого самоврядування, оскільки йдеться про потенційне збільшення надходжень на 10-20%." - зазначила Олена Шуляк.

#Документ #Інвестиції #РБК-Україна #Харківська область #Інфраструктура #Лікарня #Експертиза #Корупція #Слуга народу (політична партія) #Державна влада #Верховна Рада #Олена Шуляк #Міське планування #Фінансові ресурси #Місцевий бюджет #Біологічний процес #Рекреація #Національний парк #Зареєструватися #Автоматизація #Біорізноманіття #Рейдерське захоплення

Читайте також