Збільшення сталося завдяки підвищеним цінам на нафту та стабільним обсягам експорту, як зазначає дослідження Russian Oil Tracker за листопад, проведене KSE Institute.
Для експорту нафти Росія активно залучає танкери, пов'язані з Іраном і Венесуелою, за сприяння менеджерів суден і країн, що здійснюють перевезення під "зручними прапорами".
Згідно з інформацією KSE Institute, у жовтні російський експорт сирої нафти через морські шляхи зріс на 4,0%, при цьому залежність від західних морських послуг підвищилася на 5%, досягнувши 13%. Танкери, що користуються страхуванням IG P&I, становили 22% експорту сирої нафти з Чорного моря, 20% з Балтійського, 2% з Тихого океану, тоді як з Арктики не було жодних застрахованих перевезень.
Більшість експорту російської нафти продовжує здійснюватися за рахунок тіньового флоту. У жовтні 85% усіх поставок виконувалися за допомогою таких танкерів. Загалом з портів Росії вийшло 111 тіньових танкерів, які транспортували сиру нафту, з яких 84% мають вік понад 15 років. Одне з суден було залучене до перекачування нафти з одного танкера на інший (STS). Ці недобре застраховані та застарілі судна становлять серйозну екологічну загрозу для вод Європи та сприяють ухиленню Росії від введеного цінового обмеження у 60 доларів за барель, що дозволяє їй продовжувати фінансувати війну проти України.
В жовтні спостерігалося підвищення цін на експорт російської нафти: сорт Urals FOB Приморськ подорожчав на $1,0 за барель, досягнувши приблизно $63,0, тоді як у Новоросійську ціна зросла на $1,3 за барель. Водночас знижка до котирувань ICE Brent зросла до $12,9 і $12,4 за барель відповідно.
Індія, Китай та Туреччина залишаються основними споживачами російської нафти. У жовтні 2024 року Індія імпортувала 1,865 мільйона барелів нафти щоденно, що складає 53% від загального обсягу російського експорту нафти морем. Поставки до Туреччини збільшилися в 2,5 рази, досягнувши 329 тисяч барелів на добу, завдяки відновленню роботи нафтопереробного заводу SOCAR STAR. Для транспортування нафти Росія продовжує використовувати "зручні прапори" країн, таких як Панама, Барбадос та Габон. Менеджери суден з Об'єднаних Арабських Еміратів і Китаю також сприяють перевезенням за цінами, що перевищують встановлений ліміт у 60 доларів за барель, застосовуючи схеми обходу санкцій через шахрайство з сертифікацією, перевантаження нафти з одного судна на інше та відключення систем моніторингу суден.
Станом на 18 листопада 2024 року США, ЄС та Велика Британія запровадили санкції проти 103 танкерів тіньового флоту, задіяних у транспортуванні російської нафти. У відповідь Росія випробовує ефективність обмежень: 23 підсанкційні танкери повернулися в експлуатацію після тривалого простою, а 9 планують подальші рейси. Тим часом, інші танкери, що потрапили під санкції, залишаються поза комерційним використанням завдяки заходам коаліції.
Санкції США, спрямовані проти Ірану та пов'язаних з ним структур, обмежують доступ Росії до тіньових танкерів для транспортування нафти. Ці заходи, запроваджені в рамках програм SDGT (щодо глобальних терористів) та IRAN-EO13846 (санкції США проти Ірану), забороняють 133 танкерам здійснювати легальні операції на міжнародних ринках. Попри ці обмеження, Росії вдалося частково їх обійти: 25 з цих танкерів завантажили та/або транспортували російську нафту з січня 2023 року по серпень 2024 року, використовуючи операції STS (перевантаження з судна на судно).
Водночас, російська нафта перевозиться танкерами, які також задіяні в транспортуванні підсанкційних іранських та венесуельських нафтопродуктів. Менеджер китайської компанії Prominent Shipmanagement Ltd використовував свої судна Cankiri і Sakarya для перевантаження російської нафти на танкер Atila, який також бере участь у перевезенні іранської та венесуельської нафти. Судно Atila належить непрозорій компанії Grat Shipping Co Ltd, зареєстрованій на Сейшельських островах.
За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $193 млрд в 2024 році та $137 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $167 млрд та $165 млрд у 2025 і 2026 роках відповідно.
Раніше повідомлялося, що доходи Росії від експорту нафти, які є важливим джерелом фінансування військових дій проти України, у листопаді знизилися в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Це призвело до падіння цін на російську сиру нафту, і така тенденція спостерігається вже другий місяць підряд.
#Росія #Іран #Російська мова #Порт #Європейський Союз #Об'єднані Арабські Емірати #Китай (регіон) #Нафта #Корабель #Чорне море #Новоросійськ #Сполучене Королівство #Балтійське море #Нафтопереробний завод #Експорт #Міжнародні санкції щодо Росії (2014—дотепер) #Імпорт #Бочка (одиниця) #Туреччина #Тероризм #Тихий океан #Індія #Танкер (судно) #Венесуела #СТС (телеканал) #SOCAR #Арктика #Імміграційне та митне правозастосування США #Панама #Габон #Барбадос