Чому Євросоюз досі не може стримати експорт нафти з Росії і які альтернативні кроки варто розглянути?

Обсяги морського експорту сирої нафти з портів Росії, розташованих на Балтійському морі, складають приблизно 60% від усіх морських поставок нафти з країни. Це означає, що щомісяця здійснюється експорт від 10 до 12 мільйонів тонн сирої нафти, для перевезення яких використовується від 90 до 100 танкерів.

ЄС або коаліція країн Балтійського моря, разом з Норвегією та Великою Британією, рано чи пізно будуть вимушені застосовувати обмежувальні заходи щодо цього морського нафтового експорту.

Дізнайтеся, як значно скоротити обсяги морських перевезень російської сирої нафти та нафтопродуктів у статті головного редактора BlackSeaNews Андрія Клименка, де розглядаються 6 кроків для зупинки експорту нафти з Росії: як ЄС може протистояти морській торгівлі агресора. Нижче представлений короткий виклад матеріалу.

Загальний обсяг морського експорту сирої нафти РФ (без нафтопродуктів) у вересні 2024 (всі цифри в цій статті наводяться за даними власного моніторингу) складає близько 20 млн тонн.

На Балтійське море припадає 60% морського експорту сирої нафти з РФ.

Кількість танкерів, що беруть участь у російському нафтовому експорті з портів Балтійського моря (без LNG), складає 150-170 суден на місяць, з них 100 - величезні танкери сирої нафти, кожен з яких перевозить від 110 до 150 тисяч тонн нафти.

Враховуючи циклічність рейсів, можна орієнтовно визначити, що за останні шість місяців з портів Балтійського та Чорного морів здійснили перевезення російської сирої нафти та нафтопродуктів близько 900-1000 танкерів. Серед них близько 300-400 танкерів, призначених для перевезення сирої нафти (так звані Crude Oil Tankers).

Більше ніж 30% перевезень реалізують танкери грецьких судновласників. В цілому, 34,2% цього сегмента ринку танкерних перевезень контролюється компаніями з країн "ЄС+".

Відповідно, частка танкерів, зареєстрованих у "країнах зручного прапора" (так званих офшорних юрисдикціях, або FOC countries), де реальні власники можуть залишатися анонімними, становить лише 10-12%.

Які дії західних країн можуть сприяти зниженню обсягів морських перевезень російської сирої нафти та нафтопродуктів?

Крок 1. ЄС (або коаліція країн-членів ЄС та НАТО, що розташовані на берегах Балтійського та Чорного моря) має оголосити "особливий період", під час дії якого країни-партнери та союзники могли б офіційно запроваджувати дії та заходи, що можуть не повністю відповідати правовим нормам морського "права мирного часу".

Крок 2. Європейський Союз повинен безумовно заборонити всім судновласникам з країн-членів транспортування російської нафти та нафтопродуктів з портів Російської Федерації. Це призведе до швидкого скорочення обсягів на 30% та тимчасово створить для Росії нестачу танкерів.

Крок 3. ЄС (або коаліція країн-членів ЄС та НАТО, що розташовані на берегах Балтійського моря) має швидко включити до санкційних списків усі танкери, що були зафіксовані за останні шість місяців при перевезенні російської сирої нафти та нафтопродуктів.

Крок 4. Європейський Союз, або принаймні об'єднана група країн-членів ЄС та НАТО, які знаходяться на узбережжі Балтійського моря, повинні на деякий час ввести обов'язкову лоцманську допомогу в Данських протоках, що сполучають Балтійське та Північне моря.

Заборона користування лоцманськими та іншими морськими послугами для підсанкційних суден створить надійний замок на єдиному шляху з російських портів Балтики танкерам з "кривавою нафтою".

Крок 5. Паралельно з аналізом цих пропозицій слід організувати експертні дискусії, щоб вивчити потенційний вплив цих ініціатив на глобальні ціни на нафту. Також необхідно розглянути можливі дії для компенсації контрзаходів Росії, які можуть призвести до зростання світових цін.

Крок 6. ЄС має посилити та зробити однозначним формулювання санкційного режиму щодо категоричної заборони всім портам країн ЄС приймати танкери з нафтою та нафтопродуктами, що були завантажені на борт на рейдових перевалках.

Ускладнення обмежень на російський морський експорт нафти з Балтійського моря зростатиме внаслідок стратегії Росії, спрямованої на підвищення світових цін на нафту через геополітичні маневри.

Таким чином, рекомендується впроваджувати обмеження на обсяги морського нафтового експорту з Росії поступово та у тісній співпраці з партнерами.

#Росія #Греція #Сир. #Порт #Європейський Союз #НАТО #Нафта #тонна #Корабель #Чорне море #Сполучене Королівство #Норвегія #Балтійське море #Експорт #Західна Європа #Геополітика #Танкер (судно) #Нафтопродукт #Мирний час #Данські протоки #Рейд (військовий) #Північне море

Читайте також